ANNONS
Annons

D70 gnäll (efter 6 månaders användning)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: D70 gnäll (efter 6 månaders användning)

JOOO skrev:
Har jag inte tänkt på men det beror nog på att man då förlorar kontrollen på tid/bländare... eller?

Det har du nog rätt i iof sig. Men en del kör tydligen alltid med AF-C och låser fokus med hjälp av AE/AF-knappen.

Re: Re: Re: Re: D70 gnäll (efter 6 månaders användning)

Slowfinger skrev:
Det har du nog rätt i iof sig. Men en del kör tydligen alltid med AF-C och låser fokus med hjälp av AE/AF-knappen.
Jo, det är nog den bästa lösningen; att alltid göra det så att man får in rutinen. När jag testar ibland så tycker jag det är lite åbäkigt och känns inte helt naturligt, det är ju så mycket man ska göra med höger tumme o pekfinger... ;P

Av allt på din lista kan jag nog bara hålla med om avsaknaden av vald ISO i sökaren som ett "problem". Allt annat följer med prisklassen.

På sista tiden har jag upplevt ännu en sak som är irriterande: när man använder den infraröda kontrollen måste man peka mot framsidan av kameran, inte alltid bra när man är riggad på stativ i trånga makrolägen. Det borde varit ett IR-öga på baksidan också (men det är väl också en prisklassfråga, men har ens D2X det?)

Vad gäller AF-S och AF-C håller jag helt med. En lösning som på D100 hade varit bättre. Men det tar högst 5s att ändra via menyn så det är inte SÅ blodigt ändå.

Skulle sökaren varit större hade den blivit mörkare (eller så hade kameran blivit dyrare). Jag tycker den funkar helt okej. Däremot hade jag gärna sett att den hade haft mattskiva med snittbild.

Det dynamiska omfånget är bättre än dia, som iofs har rätt litet dynamiskt omfång. Du får väl börja fota svartvit film då... Även de dyraste digitala systemkamerorna idag (iaf de som är baserade på 35mm-hus) har inte så himla mycket större dynamiskt omfång.

LCD-skärm? Jodå, jag använder den när jag går in i menyn för att ändra mellan AF-S och AF-C, men annars?

ISO800 och ISO1600 är ju bara för jefla brusigt, särskilt om man exponerar rätt...

Bilagor

• iso800-1600.jpg
    iso800-1600.jpg
    42 KB · Visningar: 379
jkene skrev:
Av allt på din lista kan jag nog bara hålla med om avsaknaden av vald ISO i sökaren som ett "problem". Allt annat följer med prisklassen.
Jo det kan jag nog hålla med om (förutom de lösa delarna på just mitt ex då) och jag kanske skulle ha lagt till att jag tyckte att den var prisvärd vid inköpstillfället trots vetskapen av de flesta "brister"...

På sista tiden har jag upplevt ännu en sak som är irriterande: när man använder den infraröda kontrollen måste man peka mot framsidan av kameran, inte alltid bra när man är riggad på stativ i trånga makrolägen. Det borde varit ett IR-öga på baksidan också (men det är väl också en prisklassfråga, men har ens D2X det?)
Instämmer helt. Tror inte det är lika många som använder fjärrkontrollen för självporträtt som för andra ändamål när man oftast står bakom kameran...

dumbo skrev:
Vad gäller AF-S och AF-C håller jag helt med. En lösning som på D100 hade varit bättre. Men det tar högst 5s att ändra via menyn så det är inte SÅ blodigt ändå.
5 sekunder kan ju vara förödande om det kommer något snabbt emot en och man vill ha garanterat kort skärpedjup men bra skärpa...

LCD-skärm? Jodå, jag använder den när jag går in i menyn för att ändra mellan AF-S och AF-C, men annars?
Nä det är inte så viktigt men det hade inte gjort något... jag kollar ofta bilderna bla när jag vet att det är stor risk för utfrätthet...

ISO800 och ISO1600 är ju bara för jefla brusigt, särskilt om man exponerar rätt...
Jo.

JOOO skrev:
5 sekunder kan ju vara förödande om det kommer något snabbt emot en och man vill ha garanterat kort skärpedjup men bra skärpa...

Nä det är inte så viktigt men det hade inte gjort något... jag kollar ofta bilderna bla när jag vet att det är stor risk för utfrätthet...

Jo.

Jo, 5s är rätt lång tid. Fast man har ganska goda chanser att sätta fokus med AF-S på ett rörligt motiv åxå eftersom att kameran använder predictive focus och alltså förutspår var motivet kommer att befinna sig när bilden tas och justerar fokus därefter. Detta funkar dock inte så bra om motivet rör sig väldigt slumpartat. Men på motiv som säg en cyklist, en bil eller för den skull en fågel som flyger i en och samma riktning, funkar det utmärkt.

Har man koll på sin ljusmätning så vet man väl vilka områden som blir utfrätta utan att kolla på skärmen?
Jag säger inte att det är fel att kolla på skärmen, du får göra det hur mycket du vill, och det händer faktiskt nån enstaka gång att jag gör det, om jag av någon anledning använt matrixmätningen i en situation där jag inte gjort så förut.

På ISO3200 börjar det bli lite brusigt. Då ser man tydligt hur bruset förstör detaljer i bilden, men det är fortfarande fullt användbart för en A4. Det ser ut ungefär som en ISO400-ISO800 negativ film. Undrar hur de klarade sig innan digitalkamerorna, som idag fullständigt utklassar film i det avseendet, kom... ;-)

Bilagor

• iso3200.jpg
    iso3200.jpg
    32.4 KB · Visningar: 351
dumbo skrev:
Jo, 5s är rätt lång tid. Fast man har ganska goda chanser att sätta fokus med AF-S på ett rörligt motiv åxå eftersom att kameran använder predictive focus och alltså förutspår var motivet kommer att befinna sig när bilden tas och justerar fokus därefter. Detta funkar dock inte så bra om motivet rör sig väldigt slumpartat. Men på motiv som säg en cyklist, en bil eller för den skull en fågel som flyger i en och samma riktning, funkar det utmärkt.
Ja det kanske står så på pappret och du kanske tycker det funkar som det ska men jag tycker inte det funkar bra... men det kanske är mig det är fel på och inte kamerans "predictiv focus"..?

Har man koll på sin ljusmätning så vet man väl vilka områden som blir utfrätta utan att kolla på skärmen?
Självfallet så vet man/jag vilka områden som blir eller har stor risk för att bli utfrätta, frågan är bara hur mycket (ett relativt begrepp). Det har ivf inte jag någon större kläm på än men det kanske kommer... ;P

På ISO3200 börjar det bli lite brusigt. Då ser man tydligt hur bruset förstör detaljer i bilden, men det är fortfarande fullt användbart för en A4. Det ser ut ungefär som en ISO400-ISO800 negativ film. Undrar hur de klarade sig innan digitalkamerorna, som idag fullständigt utklassar film i det avseendet, kom... ;-)
Egentligen borde jag inte uttala mig om negativ färgfilm för det har jag aldrig hållit på med i någon större utsträckning men det har egentligen ingen större betydelse för mitt personliga gnäll gällande brusigheten för D70. Kan dock säga att jag har fått för mig att analogt filmbrus ser bättre ut än digitalt brus (kan kanske jämföras med vinylrasp som låter bättre än cd hack...) men jag kanske är helt fel ute..?. Men som sagt så har det ingen större betydelse, jag tycker ISO 1600 skulle kunna vara bättre än vad det är i D70:n för då skulle jag känna att jag kunde fota mer i det för att bilderna skulle uppfylla mina estetiska kvalitets krav...

Jag tycker att predictive focus funkar rätt bra för det mesta ja (har inte användning för det SÅ ofta dock). Det är inte helt felsäkert såklart.
Det kan det vara tämligen irriterande ibland när man är ganska närgången och motivet rör sig lite och kameran följer med och vägrar låsa fokus.

Ang. brus/korn så varierar det ju en hel del beroende på film (om man fotar analogt) och kamera (om man fotar digitalt).
D70:ns brus är rätt likt filmens korn. Förhållandevis finkornigt och monokromatiskt. Bruset på 300D (tex) har stora färgblotchar i bruset och bilderna ser ut som om nån öst ut smarties över den (om man ska överdriva lite).
Likaså varierar ju kornet i film beroende på vilken film man väljer.

Alltså springer folk är köper en pryl för 70-10' utan att veta vad man får?
Som det låter på dig JOOO så skulle du skippat D70 och gått upp en prisklass direkt. D70 är inte en "top off the line" produkt, utan är anpassad till glada amatörer, både när det gäller prestanda och pris.
Jag har bara klämt lite på D70 vid några tillfällen, med när den kom ut så är det väldigt mycket kamera för pengarna, vill man ha bättre så får man hosta upp mera pengar.

Nome Nescio skrev:
Som det låter på dig JOOO så skulle du skippat D70 och gått upp en prisklass direkt. D70 är inte en "top off the line" produkt, utan är anpassad till glada amatörer, både när det gäller prestanda och pris.
Jag har bara klämt lite på D70 vid några tillfällen, med när den kom ut så är det väldigt mycket kamera för pengarna, vill man ha bättre så får man hosta upp mera pengar.

Håller med dig. Men det måste vara smickrande för Nikon att deras dåvarande instegsmodell jämförs med konkurrenternas märken som är 50% dyrare :) (Vilket den dessutom grejar rätt bra i mina ögon).

Själv väntar jag också på en Nikonmodell med runt 10Mpxl i 15000 kr-klassen. Men det är inte för att jag inte tycker D70 presterar tillräckligt bra, utan för att jag ska kunna skryta inför fotopolarna *ironi* för det är ju ofta det alltsammans handlar om. Sen hur bilderna ser ut i en normalförstoring på väggen eller i fotoalbumet är inte relevant. De flesta verkar lusläsa brusdiagrammen istället *ler*

Nome Nescio skrev:
Alltså, nu skrev jag att jag totalt sätt har varit mycket nöjd med kameran...

Att det alltid ska finnas folk som tar det hårt när man kritiserar vissa produkter (i fotoforum läs Nikon eller Canon).
Givetvis visste jag att kameran inte skulle vara "perfekt" och att det var mer eller mindre Nikon's dslr instegsmodell. Givetvis visste jag att jag skulle, vid inköpstillfället, få mycket digitalkamera för pengarna.

Det handlar inte om att jag är missnöjd med mitt köp, att jag känner mig lurad eller att jag ångrar att jag inte köpte en annan modell eller dylikt. Det handlar om att jag har använt kameran under ett halvår och gjort vissa, personliga, observationer och i denna tråd har sammanfattat vad jag tycker kameran har för brister, vad jag har irriterat mig på eller vad jag har önskat i vissa lägen.
Naturligtvis är jag medveten om att min gnälllista/önskelista inte hade kunnat varit en realititet för D70:n för samma pris vid inköpstillfället.

Dessutom, var detta min första dslr, ja man skulle nästan kunna säga första riktiga kamera som jag har använt hyfsat frekvent, och att jag omöjligt hade kunnat veta vad jag behövde för att bli i princip helt tillfredställd.

Lite produktgnäll kan väl aldrig skada, eller??

;)

Ett tips för att snabbt komma åt AF-S/AF-C inställningarna, är att "lämna menyn" när man är just på de inställningarna. På så sätt kommer du till AF-S/AF-C inställningarna direkt när du trycker på MENY-knappen

mikeejay skrev:
Ett
Om du ser till att vara på inställningarna för AF-S och AF-C när man går ur menyn, så kommer du snabbt in på de inställningarna igen när man trycker på meny-knappen.
Tack för tipset och det är precis vad jag försöker ha... ;) men det hjälper ändå inte i vissa lägen..

Jag antar att jag är ganska så snabb som fotograf men därmed inte sagt att jag Är snabb utan att jag gillar att ta snabba spontana ögonblicksbilder... ;)

JOOO skrev:
Att det alltid ska finnas folk som tar det hårt när man kritiserar vissa produkter (i fotoforum läs Nikon eller Canon).

Tävlingen mellan jättarnas användare måste fortgå medan Pentax, KM och Olympusanvändarna fotograferar -:)

JOOO skrev:
Lite produktgnäll kan väl aldrig skada, eller??

Självfallet inte.

Har fotat i 26 år och ännu inte hittat en kamera som inte jag haft nåt att klaga på och ju mer elektronik och finesser desto mer fel att hitta...

Tycker dock att klagomålen alltid måste ställas till relevans till de övriga på marknaden i samma prisklass.

//Larsa

.Z. skrev:
Tävlingen mellan jättarnas användare måste fortgå medan Pentax, KM och Olympusanvändarna fotograferar -:)
Nikon och Canon var de bästa exemplen utan att rada upp alla varumärkena...
No hard feelings.. ;)

Självfallet inte.

Tycker dock att klagomålen alltid måste ställas till relevans till de övriga på marknaden i samma prisklass.

//Larsa
Nja... det vet jag inte om jag håller med om... men jag förstår vad du menar.
Jag kanske skulle ha uttryckt tydligare att jag har varit väldigt nöjd med D70:n men att jag ser vissa brister i den för mitt vidkommande men att jag inte räknade med att D70:n skulle vara perfekt eller bättre än dess konkurrenter...

JOOO skrev:
Nikon och Canon var de bästa exemplen utan att rada upp alla varumärkena...

Du hade inte behövt rada upp några alls...

Detta beskyddande av prylar förekommer inom alla "teknikintressen" och inom alla varumärken...

Jag har, utan att ha fått min beställda DSLR, vissa invändningar mot den. Sen kommer jag säkerligen att hitta mer också...

Har dock ännu fler invändningar mot dess konkurrenter...

//Larsa

.Z. skrev:
Ja, för det finns ju knappt en enda bild tagen med nikon eller canonkamera på FS eller någon annanstans heller.

Det är närmast uteslutande bilder tagna med Pentax, KM och Olympus.

Eller är det snarare tvärtom kanske?

:D

.Z. skrev:
Du hade inte behövt rada upp några alls...
Jag vet men jag ville förtydliga eftersom jag tydligen har varit otydlig tidigare.. ;)

Detta beskyddande av prylar förekommer inom alla "teknikintressen" och inom alla varumärken...
Jo så är det nog, vilket jag finner lite konstigt men intressant. Borde det inte vara konsumenterna mot tillverkarna istället..?

Jag har, utan att ha fått min beställda DSLR, vissa invändningar mot den. Sen kommer jag säkerligen att hitta mer också...

Har dock ännu fler invändningar mot dess konkurrenter...

//Larsa
Hur kan du ha fler invändningar mot dess konkurrenter utan att ha använt grejerna..? Eller menar du att du har testat dem..?

Nja... Nu tycker jag att du är ganska provokativ och orättvis. Jonas skriver att han är nöjd på det stora hela men har vissa saker som han är mindre nöjd med.

Efter att ha använt kameran i sex månader så måste han väl vara berättigad att få tala om vad han skulle vilja ha förbättrat?

Personligen så skulle jag vilja ha ett par förbättringar/förändringar på min 20D:) En av dessa förändringar är att få deleteknappen placerad på samma ställe som på D70 samt att ta bort bilder med ett "dubbeltryck" på deleteknappen. Detta skulle göra att jag skulle kunna ta bort bilder mycket smidigare genom att bara använda en hand (istället för som nu: två)

--jalle

Nome Nescio skrev:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar