ANNONS
Annons

D70s eller D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

emaah

Ny medlem
Funderar på att köpa min första systemkamera och jag har har två som jag har blivit tipsad om som bör vara bra för mig. Det som lockar mig mest är att ta makrobilder.

Vilken tror ni är bäst att satsa på?

Beror nog på budgeten; om du har en tajt ekonomi skulle jag råda sig att leta upp en begagnad och billig D70s (3-4000 kr?) och i stället satsa på ett riktigt bra makroobjektiv. Det kommer du långt med!

Men om du vill och kan satsa lite mer, och har råd med bådadera så är D80'n en mordernare kamera, med flera fördelar mot D70 - bättre autofokus, vädertätad (?), större sökare och LCD, högre upplösning mm.

Det sämsta alternativet är tveklöst att köpa ett så dyrt kamerahus att du inte har råd med övrig utrustning, som du behöver mer än de extra funktionerna på ett dyrare hus - bra objektiv, stativ, kulled, trådutlösare, väska, minneskort, extrabatterier..

/Per

Jag tror att du kommer att uppskatta D80:s sökare om du ska ta macro. Jag har ingen erfarenhet av att fota med D70 (har bara hållt i den) men just sökaren var en stor anledning till att jag själv valde D80. Som Per säger: D70s med ett bra makroobjektiv kommer du långt med, men mitt råd är ändå att satsa på D80.

D80 har dock inte vädertätat hus, kanske det är D200 som du tänker på, Per?

codrus skrev:
D80 har dock inte vädertätat hus, kanske det är D200 som du tänker på, Per?

Jag har inte riktigt grottat ner mig i det där (därav frågetecknet), men det har väl diskuterats lite fram och tillbaka vad Nikon egentligen menar med sin marknadsföring av D80, som väldigt mycket anspelar på någon slags vädertätning, utan att säga det rakt ut. Går säkert att hitta mer info om man rotar.

Vad gäller sökaren på D70s kan jag bara instämma i att det vore gött med en större som på D80. Men för mitt macrofotande gör det inte så mycket, eftersom jag bara kör AF. Vad som beror på vad vet jag förstås inte.

/Per

Jag skulle nog ha kollat på en billigare kamera om man har en tight ekonomi. kanske Pentax K100D/10D eller nikon D40x

Jo det är just makro bilder jag vill ta nu, men jag kanske inte alltid kommer hålla på med det. Så jag tror det lutar åt en D80 just nu.

För om jag skaffar mig en D70s och sen märker att jag vill ha lite mer funktioner så är det nog helt klart bäst att satsa på en D80, för ekonomins skull.

Tack för hjälpen (;

emaah skrev:
Jo det är just makro bilder jag vill ta nu, men jag kanske inte alltid kommer hålla på med det. Så jag tror det lutar åt en D80 just nu.

För om jag skaffar mig en D70s och sen märker att jag vill ha lite mer funktioner så är det nog helt klart bäst att satsa på en D80, för ekonomins skull.

Tack för hjälpen (;

Om du köper en beg D70s kan du antagligen sälja den för samma pengar om du kommer på att den inte räcker.

Fast det är ju roligare med en ny fräsch kamera med större sökare även om du egentligen klarar dig med en D70(s). :)

väldigt sant :) Surt nog har jag inga pengar över innan semestern så jag nåste vänta några veckor till, men sen ska jag fota som aldrig förr!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar