Annons

D7000, skumt fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hej
Ibland när jag fotar så låser sig kameran liksom i ca 3 sek. samtidigt blir det mörkt i sökaren , dock inte kolsvart bara lite mörkare. Detta händer i vanligt S läge ( inte full buffert)
Händer lite då o då.
Ett annat problem har varit att när jag fotar i Ch läget så fastnar inte alla bilder på minneskortet.?!

Kan båda problemen bero på minneskorten eller vad tror ni?
 
Mörkt i sökaren? Kan det inte vara så att du kommit åt nedbländingsknappen? (Borde iofs gå att trycka av då...)
 
har nu testat med nytt minneskort men samma fel kvarstår. fick även et "err" i lcd,n idag mne dert försvann efter ca 10sek.
??? Undrar om det kan vara objektivet???
 
Hej! prova att torka av kontakterna på objektivet och kamerahuset. Använd tex en ren torkduk för objektiv.
Mvh Gunnar
 

Som alltid med batteridrivna grejor kan det vara bra att kolla det, har du mer än ett? Batterier kan verka normala men i verkligheten vara dåliga. De avslöjar sig vid hård belastning.
Som annan åtgärd formatera korten ( i kameran). En del problem har enkla lösningar.//K
 
Som alltid med batteridrivna grejor kan det vara bra att kolla det, har du mer än ett? Batterier kan verka normala men i verkligheten vara dåliga. De avslöjar sig vid hård belastning.
Som annan åtgärd formatera korten ( i kameran). En del problem har enkla lösningar.//K

Formaterar korten gör jag alltid. Har flera batterier men vet inte om jag avänt samma batterie vid dom tilfällen det strular.
 
Hur många exponeringar har du på kameran?

Sådär betedde sig min D90 strax innan spegeln hängde sig ,och slutarridåerna fastande.
 
Låter ju märkligt att det skulle vara slutare/spegel med så "få" exponeringar.
Men precis sådär var det för mig ,sökaren vart svart ,och "err" stod i displayen.

Fick igång min D90 igen efter lite pill på spegel ,men efter några få exponeringar så hängde den sig igen,samt överexponerade å det grövsta.

Hoppas för din skull att det löser sig med batteri/minneskort byte.Ett slutarbyte är ju inte särskilt ekonomiskt... har du garanti kvar?
 
ajaj...kollade garantin nu ... köpte kameran 5 april förra året !! alltså 1 mån för sent.
 
Man har väl alltid minst två års reklamationsrätt inom EU?

Så är det
"När du köper en vara i EU har du rätt att inom två år begära reparation eller en ny vara om det visar sig vara något fel på varan eller den inte stämmer med säljarens beskrivning.
Om det inte går att laga eller byta varan inom rimlig tid eller utan stora besvär för dig kan du begära att få prisavdrag eller pengarna tillbaka.
De två åren räknas från den dag du tar emot varan. Du måste informera säljaren om felet senast två månader efter att du upptäckte det."
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm
Det handlar inte om good will
 
Så är det
"När du köper en vara i EU har du rätt att inom två år begära reparation eller en ny vara om det visar sig vara något fel på varan eller den inte stämmer med säljarens beskrivning.
Om det inte går att laga eller byta varan inom rimlig tid eller utan stora besvär för dig kan du begära att få prisavdrag eller pengarna tillbaka.
De två åren räknas från den dag du tar emot varan. Du måste informera säljaren om felet senast två månader efter att du upptäckte det."
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm
Det handlar inte om good will


Och då skall du som kund faktiskt enligt lagen bevisa att felet varit där från dag 1, vilket ju är lite svårt med 12 tusen tagna bilder, och om han ändå hävdar att felet varit där sen köpet, varför dröjer han över 1 år innan han felanmäler det.

"När är säljaren ansvarig?

För att en säljare ska hållas ansvarig för felet på en vara måste felet ha funnits vid leveransen. "

Källa:
http://www.konsumenteuropa.se/Amnesomraden/Kop-av-varor-och-tjanster/Reklamera-en-vara/
 
Har nu felsökt en hel del och nu (peppar,peppar) funkar kameran!!!!
Har tagit bort mitt batterigrepp(pirat) och nu uppstår inte problemet.
Bara hålla tummarna att det forsätter så !!

Dock saknar man greppet....
 
Var väl kanske tur att du inte skickade den till Nikon då - jag misstänker att de skulle haft synpunkter på det där med garanti eller konsumentköplagen om felet beror på ett piratgrepp ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.