Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 Autokontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

gasfot

Aktiv medlem
Nån som kört med kontrasten på auto och upplevt hur det funkar, bra/dåligt i olika ljusförhållanden eller om det är bättre att köra den på default?
Jag ska testa köra med den på auto nu ett tag för att se hur det funkar i snölandskap och andra situationer
 
Nån som kört med kontrasten på auto och upplevt hur det funkar, bra/dåligt i olika ljusförhållanden eller om det är bättre att köra den på default?
Jag ska testa köra med den på auto nu ett tag för att se hur det funkar i snölandskap och andra situationer

Autokontrast är tämligen meningslöst. För landskapsbilder med stort kontrastomfång är det alltid bäst att använda raw. Om du trots allt vill använda jpg är Active D-lighting ett bättre alternativ än Auto kontrast.
 
Autokontrast är tämligen meningslöst. För landskapsbilder med stort kontrastomfång är det alltid bäst att använda raw. Om du trots allt vill använda jpg är Active D-lighting ett bättre alternativ än Auto kontrast.
Går ju att ha dom båda två på auto nu om man vill
På dom äldre kamerorna så var kontrast gråad när man körde ADL men inte nu på D7000
Ville bara höra erfarenheter hur det fungerade om nån kört så en längre tid än vad jag hunnit testa
 
Går ju att ha dom båda två på auto nu om man vill
På dom äldre kamerorna så var kontrast gråad när man körde ADL men inte nu på D7000
Ville bara höra erfarenheter hur det fungerade om nån kört så en längre tid än vad jag hunnit testa

Jag kan bara se två skäl till att använda Auto Kontrast:

1) Bilderna skall användas direkt från kameran utan vidare bildbehandling,

2) Ljus- och kontrastförhållandena är varierande och svårbedömda varför det är olämpligt att använda en och samma inställning på kontrast i bildkontrollen.
 
Jag kan bara se två skäl till att använda Auto Kontrast:

1) Bilderna skall användas direkt från kameran utan vidare bildbehandling,

2) Ljus- och kontrastförhållandena är varierande och svårbedömda varför det är olämpligt att använda en och samma inställning på kontrast i bildkontrollen.
Min undran var om nån testat autokontrastfunktionen på sin D700 och hur resultatet blev.
Har du det? Och vet du att det är värdelöst som du skrev i tidigare svar?
 
Jag har använt auto kontrast på min D3 i flera års tid, och tycker det ger ett bra resultat. Jag fotar i raw, och framkallar bilderna i Capture NX. Auto kontrast hittar svart och vitpunkt hyffsat okej, och ger ett bra utgångsläge för att kanske justera kurvan ytterligare manuellt, beroende på vilket resultat man vill ha.

Testa Capture NX. Om du har en NEF-fil kan du då i efterhand klicka i auto kotrast och se direkt vad det ger för resultat på bilden jämfört med förvalda värden i bildkontrollen.

Sedan en tid tillbaka testar jag ha min kamera på Actire D-lighting, vilket på D3 innebär att man får auto kontrast hur man än gör.
 
Jag har använt auto kontrast på min D3 i flera års tid, och tycker det ger ett bra resultat. Jag fotar i raw, och framkallar bilderna i Capture NX. Auto kontrast hittar svart och vitpunkt hyffsat okej, och ger ett bra utgångsläge för att kanske justera kurvan ytterligare manuellt, beroende på vilket resultat man vill ha.

Testa Capture NX. Om du har en NEF-fil kan du då i efterhand klicka i auto kotrast och se direkt vad det ger för resultat på bilden jämfört med förvalda värden i bildkontrollen.

Sedan en tid tillbaka testar jag ha min kamera på Actire D-lighting, vilket på D3 innebär att man får auto kontrast hur man än gör.

Aah OK det var ju ett smart tips då ser man ju direkt vad Autokontrasten gör med olika fotosituationer. Ska genast testa.
Det med active d-lightning nu på D7000 är att fast man kör med ADL på så kan man nu också fippla i kontrast och då sätta på auto. Förr på mina D700 D300 D90 mm så gick ju inte det.
 
Min undran var om nån testat autokontrastfunktionen på sin D700 och hur resultatet blev.
Har du det? Och vet du att det är värdelöst som du skrev i tidigare svar?

För den som fotograferar raw är inställningarna i kameran betydelselösa.

Fotograferar man jpg under hyfsat konstanta ljusförhållanden kan man med fördel ställa in kontrast och vitbalans och ISO-tal. Är förhållandena däremot starkt varierande är det rimligt att använda AWB, Auto-ISO
samt automatiska inställningar för skärpa, kontrast och färgmättnad samt eventuellt även nyttja ADL.

Själv levererar jag aldrig bilder direkt från kameran och ser därför heller inget skäl att använda autoinställningarna för skärpa, kontrast och färgmättnad.
 
Jag har använt auto kontrast på min D3 i flera års tid, och tycker det ger ett bra resultat. Jag fotar i raw, och framkallar bilderna i Capture NX. Auto kontrast hittar svart och vitpunkt hyffsat okej, och ger ett bra utgångsläge för att kanske justera kurvan ytterligare manuellt, beroende på vilket resultat man vill ha.

Testa Capture NX. Om du har en NEF-fil kan du då i efterhand klicka i auto kotrast och se direkt vad det ger för resultat på bilden jämfört med förvalda värden i bildkontrollen.

Sedan en tid tillbaka testar jag ha min kamera på Actire D-lighting, vilket på D3 innebär att man får auto kontrast hur man än gör.

Den finns dock två viktiga skillnader mellan Auto kontrast och ADL:

1) ADL påverkar expeneringen dvs ger underexponering medan Auto kontrast inte påverkar exponeringen,

2) Auto kontrast går att ändra i efterhand medan ADL inte går att få helt ogjord pga dess underexponerande verkan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.