ANNONS
Annons

D700 vs D300. Första intryck

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa grej som förbryllar mig är allt snack om byggkvalitet.

Jag har haft eller har D70, D100, D2X, D300, D700, 10D och lekt massor med 20D och 7D.

Om vi börjar med Nikon så kändes D70 och D100 överlägset bäst byggda jämfört med konkurrensen under sin tid. Bättre totalt? Inte en aning, förmodligen inte.

D300, D2 och D700 känns identiska. Inte är det några stora sklillnader. De detaljer som skiljer är framför allt blixten och luckorna till minneskorten. Bäst på D2X med en pansarvagnslucka och ingen blixt. Sämst är D700 med en sämre lucka än D300 och framför allt D2.Blixten är identisk i känsla på D300 och D700 men saknas helt på D2. I övrigt så är det ingen skillnad i materialval och känsla. Precis samma känsla. Jag ställer mig faktiskt riktgit frågande till de som påstår annorlunda. Kanske är det skillnaden i vikt som gör att det känns annorlunda. D700 ger en klart tyngre känsla än D300 men om man klämmer på den så är de ytterst lika. Ev skillnader innanför skalen är helt ointessanta. Jag bryr mig inte om kameran är gjord av ett papperschassi om den fungerar och känns bra. Nu råkar jag veta att alla tre har kratiga metallchassin och kanske är det skillnader men det är absolut inget som märks när man klämmer på dem. Alla tre har hållit mer än väl för mina behov

Canon då? Känns inte lika homogena men fortfarande mycket bra. I alla fall 10D och 20D. 7D ger nästintill samma känsla som D300

Nästa pryl som så många berömmer på FF är sökaren. Tog upp ämnet lite i inlägget ovan. Jo den är större än i D300 men innebär det att den är bättre? Ibland men inte alltid. Tex så har D300 en mycket bättre spridning av fokuspunkterna än vad D700 har. De har i princip samma fokusmodul men på D700 är området de täcker avsevärt snävare pga den större sökarskivan/sensorn. Betyder två saker för mig: Mycket snävare område att använda när jag skall välja fokuspunkt. En klar nackdel. Däremot verkar de tätare sittande punkterna göra att motivföljande AF har lättara att följa rörliga motiv. Får högre andel keepers med D700 än med den redan excellenta D300. Dock känns det helt borkastat att använda alla 51 punkter vid fokusering med D700. Det är så pass liten skillnad mellan punkterna i avstånd att det knappast märks. På D300 var avståndet "mycket" mer användbart. Har satt min D700 till att endast visa 11 punkter pga detta.

Senast ändrad:
Har nu varit på crossbanan för första gången med min "nya" D700. Några saker som skiljer den från D300;
Den fungerade inte med de NiMh celler jag använt till min D300 tidigare. Fick köpa nya. Verkar som om D700 är känsligare eller så har ett eller flera NiMh celler lagt av så där påpassligt i samband med mitt kamerabyte.

AF
är ljusår bättre. Inte en enda bild oskarp :). De var det ytterst sällan med D300 heller men det hände. Däremot behöver jag inte lura igång AF på D700 som jag behövde med D300. Ni som följt mig i mina crossäventyr känner till att jag fått trixa och fixa för att AF i D300 skall vakna. När den väl satt igång så är den kalas men den är lite seg initialt. Inte alls så med D700.

Jag kan återigen zooma medans kameran fokuserar. Gick alldeles utmärkt med D2X men inte med D300. Det går kalas med D700 att följa en åkare och zooma ut när han närmar sig och kameran klarar av att foksera med 70-200:an. Det gick inte med D300

Crop vs FF
Jag har också märkt att mina farhågor om att min 70-200/2,8 skulle passa sämre rent brännviddsmässigt på FF stämmer. I alla fall för mig på crossbanorna. Helt plötsligt funkar inte mina favoritställen längre. Den är för kort ! Blir till att leta upp nya platser där man kan stå. Bilderna skall ju blir bra samtidigt som man skall överleva. Platser finns det gott om men de allra flesta är lite väl farliga för att det skall kännas ok..

Bildkvalitet
D700 ger en mycket bättre bildkvalitet. Även på låga isotal men det syns "bara" på skärm i 100-200%. Skarpare på pixelnivå men det är inget jag räknar in då det som sagt nästa enbart syns på skärm i jätteförstoringar. Dock är det skitkul att igen kunna räkna fräknarna på killarna och tjejerna som kör. Det gick aldrig med D300 men det gick men D2X.. Pixelpeeping rules the world ;.) Jag vet inte varför det var så svårt med D300. Verkar som om den på något sätt grynade ihop dessa små detaljer. D700 och D2X gjorde det inte trots att de har samma upplösning på pappret men även i de tester som tex FOTO gjort

BPS
Sedan kan jag rapportera att det är STOR skillnad mellan de 5bps som D700 ger utan rätt batterier i greppet (mina la ju av) och de 6 bps som min D300 klarade av men framför allt de 8 bps som bägge grejar med rätt batterier. En enorm skillnad när du plåtar motocross....

Mankan, har du hunnit testa ditt 24-120/4? Om ja, vad tycker du om det? Funderar på ett själv nämligen men tycker att det finns för lite tester på det f.n. för att "våga" beställa.

Nikon AF-S Nikkor 24-120mm F4.0G ED VR

Mankan, har du hunnit testa ditt 24-120/4? Om ja, vad tycker du om det? Funderar på ett själv nämligen men tycker att det finns för lite tester på det f.n. för att "våga" beställa.

Råkade av misstag att köpa Bonniers DigitalFoto Nr 1/2011 och de skriver följande.

Nikon AF-S Nikkor 24-120mm F4.0G ED VR
Nikons nya objektiv är med sin brännvidd och fina ljusstyrka intressant att ha med i fotoväskan på resan. Pris och kvalitet hänger dock inte samman.

Vi hade stora förväntningar på det här kompakta objektivet som främst har tagits fram till fullformatskameror. Brännvidden är allsidig och med den fasta bländaren på F4.0 kan man göra snyggt oskarpa bakgrunder.

Objektivet har två ED-glas, tre asfäriska linselement, nanobeläggning och den senaste bildstabilisering. Det borde ge skarpa bilder utan objektivfel.

Från 24 till 70 mm upplever vi vinjettring som nästan försvinner vid nedbländning till F 8.0. Kromatisk aberration är synlig i hela zoomområdet och blir tydlig när vi går nära motivet. Missteckningen är kraftigt tunnformig vid 24 mm och kuddformig omkring 70 mm.

Objektivet ger superskarpa bilder i hela zoomområdet på bländare F 8.0, F 11 och F 16. Vid 24 mm är skärpan okej på bländare 5.6 men resultaten blir suddiga på bländare F 4.0.

Rent mekansikt är vi inte imponerade. Konstruktionen med teleskopzoom gör objektivet känsligt för sand, damm och vatten. Den manuella fokusringen är tyvärr ynkligt liten.

Både autofokus och bildstabiliseringen fungerar fint.

Carpe diem / Jan-Olof

Senast ändrad:
Tack, Jan-Olof. Vad K Rockwell tycker tar jag väl dock med en nypa salt eftersom han samtidigt lovprisar 28-300 som ska vara bra mkt sämre. ;)

Edit: Såg att det med K.R. försvunnit. Antar att det var den gamla 24-120 han uttalade sig om?

Tack, Jan-Olof. Vad K Rockwell tycker tar jag väl dock med en nypa salt eftersom han samtidigt lovprisar 28-300 som ska vara bra mkt sämre. ;)

Råkade vara den gala varianten av 24-120 som småbarnspappan skrev om. Därav min redigering av mitt inlägg.

CyberPhoto skriver om den nya 24-120 följande:

AF-S Nikkor 24-120/4G ED VR II

Nikon tar nya tag och gör ett nytt försök med en 24-120-zoom. Den tidigare 24-120 VR-optiken blev ingen riktig storsäljare, men denna nya modell har mycket goda förutsättningar att bli det! Man har förbättrat i princip allting i optiken och det är nästan inget kvar av föregångaren i denna.

Specifikationsmässigt så är den största nyheten att man har en fast ljusstyrka på f/4 genom hela zoomområdet. Man har dessutom gett optiken den förfinade ''VR II''-bildstabiliseringen, 3st asfäriska linselement, 2st ED-linselement, den fina Nano Crystal -antireflexbehandlingen, ny bländarkonstruktion och ny design. Närgränsen är något förbättrad och optiken har blivit lite större och tyngre än föregångaren.

Vad utmärker denna optik:

* Fullformatsobjektiv (FX), passar alltså både Nikons dyrare fullformatsmodeller och deras modeller med APS-C-sensor
* Mycket fin ljusstyrka på f/4 genom hela zoomomfånget
* 5x zoomomfång som på en fullformatare täcker in allt från bra vidvinkel till moderat tele
* Nikons förfinade ''VR II'' -bildstabilisering som medger upp till 4 steg längre slutartider innan stativ behövs
* Påkostad linskonstruktion med 2st ED-linselement och 3st asfäriska element
* AF-S med SWM-motor för snabb och tyst fokusering, vilket numera är regel snarare än undantag på Nikons nya objektiv
* Nano Crystal -antireflexbehandling som minimerar ströljus och reflexer

Är själv mycket intresserad av den då den kan vara ett steg i rätt riktning inför övergången till FF.

Digitalfoto är ett skämt. Men håller ändå med om det mesta men jag upplever mitt ex som tillräckligt skarpt redan på f4. I alla fall i mitten. Hörnen är en helt annan sak. Fortfarande ok men sämre än kanterna och framför allt i mitten. Men vad i hela friden förväntar de sig av ett objektiv med 5ggr zoom? ED och andra exotiska material kan för allt i världen kompensera för ett så pass stort omfång.

CA och distortion är inget som stör mig. CA fixas galant i kameran eller i Nikons mjukvara och distortion har jag aldrig störs över. Fotar sällan raka linjer så.

Kompakt? Tycker nog att den är rätt stor och tung. Visserligen kompakt för bärnnviddsområdet men liten och kompakt? Knappast. Motsvarande brännvidd på DX är 16-85 och den är MYCKET mindre.

Vignettering då? Allt jag har provat än så länge har vignetterat rätt mycket på min D700. 24-120 är inget undantag. Fixas också ganska bra i mjukvarorna så länge som isot varit hyffsat. Ligger du riktigt högt upp i skalan så blir det brusigt men då snackar vi iso6400+

Byggkvaliteten är helt ok. Vad digitalfoto tycks glömma är att alla nikons normalzoomar är av samma typ. Dvs att rören åker ut och in när man zoomar. Tom 17-55 f2,8 för DX och 24-70 för FX gör det. Det är lite svårt att se bara då deras motljusskydd sitter fast på det första fasta röret och frontlinsen rör sig inuti deras motljusskydd (smart med ett variabelt motljusskydd). Objektiven ser på så sätt inte ut att bli längre när man zoomar men det blir de. På 24-120 sitter motljusskyddet fast kring frontlinsen och följer med när du zoomar. Dock är 17-55/24-70 av en helt annan kaliber i övrigt när det gäller materialval och konstruktion. Med dessa går det att slå i spikar. Det går INTE med 24-120. Den är av samma grundkonstruktion som tex 16-85. Dvs ur Nikons konsumentlinje men den känns samtidigt tightare än 16-85. Fronttuben vinglar inte alls ens fullt utdragen. Helt ok och bättre än väntat

Senast ändrad:
Ok, tack för svaret. Överväger denna som smidig glugg att ha med mig på resor och är inte heller så där jättebekymrad om skärpan i kanterna. Antar att det blir bättre om man bländar ner?

Edit: Är den bara i närheten av min gamla Canon 24-105/4L slår jag till direkt. ;)

Ok, tack för svaret. Överväger denna som smidig glugg att ha med mig på resor och är inte heller så där jättebekymrad om skärpan i kanterna. Antar att det blir bättre om man bländar ner?

Kanterna är ok. Det är hörnen som är värst men ok om du bländar ner lite. Fullt öppen förväntar jag mig inget underverk i hörnen och har lite svårt att förstå vad du skall fota på bl4 om allt skall vara skarpt. Skärpedjupet är ju rätt kort så. Tavlor kanske men då hade jag garanterat valt något annat. Inte minst för distortionens skull

Jag har redan lagt ut lite bilder på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129190&highlight=24-120. Dock är de inte av bästa testsort men för att visa vad som händer i hörnen duger de...Observera att de är från den allra yttersta delen av hörnet

Överväger denna som smidig glugg att ha med mig på resor och är inte heller så där jättebekymrad om skärpan i kanterna.
Vill du ha en smidig reseglugg så kan jag rekommendera en 28-200 att köpa beggad för billig peng
Dom är ruskigt lätta/små att ha med sej

En sak jag noterade då jag gick över från D2H+D200 till 1DsII var att det blev mycket lättare att fokusera manuellt. Skillnaden var störst mot D200 givetvis (mindre sökare, dachspegel, LCD på mattskivan). Man KAN göra en Dx sökare precis hur stor som helst med förstoringsglas framför prisman men man kan inte undgå att ljuset som når prismn kommer från en hälften så stor spegel så att vid samma sökarstorlek blir Dx sökaren max 1/2 så ljus eller om man fifflar och gör den ljusare så tappar den kontrast så det blir ändå svårt att fokusera manuellt. Här upplevde jag en stor skillnad med FF.

Jag kommer ihåg många år sedan då jag körde Minolta 700si med LCD display på sökarbilden som f ö var ljus, min kompis hade F801s med en aning mörkare sökare - men kontrasten i denna var så överlägsen att den var betydligt lättare att fokusera manuellt med. Jag förstår nyttan med LCD display av fokuspunkter men kontrasten i sökaren tycks bli sämre sannolikt p g a det extra glasskiktet (men detta är en irrelevant fråga för det finns ju både i D700&D300).

Jag förstår nyttan med LCD display av fokuspunkter men kontrasten i sökaren tycks bli sämre sannolikt p g a det extra glasskiktet (men detta är en irrelevant fråga för det finns ju både i D700&D300).

Säkert en av anledningarna men om jag förstått det hela korrekt så beror det snarare på att sökarskivorna idag är optimerade för just AF. De skall vara stora och ljusa. Inte lättfokuserade med manuella gluggar.

De har ett utförande som gör att skärpedjupet motsvarar ca f5,6. Dvs skitsvårt att se någon skillnad i skärpeläge mellan 1,2-4,5 eller något sådant.

Det var precis samma problem före Nikons eminenta introduktion av en överlagrad LCD på sökarskivorna. På AF kameror alltså.

D700 ger en mycket bättre bildkvalitet. Även på låga isotal men det syns "bara" på skärm i 100-200%. Skarpare på pixelnivå men det är inget jag räknar in då det som sagt nästa enbart syns på skärm i jätteförstoringar.
Du ser, det var ju det jag sa! ;-)

Att det "bara syns i 100%" kommer du antagligen också ändra dig om. Ju bättre skärpa du har per pixel, desto mindre behöver du skärpa upp bilderna, även vid nedskalning för webpublicering. Alltså slipper du förstärka brus och artefakter, samt att du får bättre kontroll över hur bra bilden KAN se ut i slutändan.

Prova din Zeiss 50:a vid f/4 så ska du få se på fan.

Säkert en av anledningarna men om jag förstått det hela korrekt så beror det snarare på att sökarskivorna idag är optimerade för just AF. De skall vara stora och ljusa. Inte lättfokuserade med manuella gluggar.

De har ett utförande som gör att skärpedjupet motsvarar ca f5,6. Dvs skitsvårt att se någon skillnad i skärpeläge mellan 1,2-4,5 eller något sådant.

Det var precis samma problem före Nikons eminenta introduktion av en överlagrad LCD på sökarskivorna. På AF kameror alltså.

Men jag noterade samma fenomen många år sedan. Visst kan det vara så men det är ändå ett observandum då sökaren i min Minolta 9000 och 7000i som jag hade tidigare inte tycktes ha samma problem.

Du ser, det var ju det jag sa! ;-)

Att det "bara syns i 100%" kommer du antagligen också ändra dig om. Ju bättre skärpa du har per pixel, desto mindre behöver du skärpa upp bilderna, även vid nedskalning för webpublicering. Alltså slipper du förstärka brus och artefakter, samt att du får bättre kontroll över hur bra bilden KAN se ut i slutändan.

Prova din Zeiss 50:a vid f/4 så ska du få se på fan.

Säkert ;.)
Men grejen är ju den att jag använder mina bilder mest på skärm för eget bruk och då sällan i 100% eller utskrivna till kund och då "försvinner" mycket av dessa negativa egenheter.

Men visst är det kul att pixelpeepa igen. Läste i D7000 tråden om brus. Någon visade en bild tagen på iso1000 och visade bilden i 100%. Strukturen i huden försvann på något sätt i ett finfint gryn. Detta "gryn" finns oftast redan där på basiso på DX och det är det som helt saknas på D700 (och för den delen på D2X).

Har faktiskt glömt bort att testa Zeissen. Skall göra det så fort jag får tillbaka prylarna från Lasses. Jodå, det blev en tur dit igen för inte fokuserade mina prylar korrekt. 6 eller om det är det 7:e huset nu och mitt 14 AF-S objektiv som inte klarar av att fokusera korrekt på alla avstånd och brännvidder fullt öppna på väl belysta och stillastående motiv med den mittersta fokuspunkten. Bedrövligt!!!" Dessutom släpper gummit på D700:an. Fixas dock på garantin...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar