Annons

D700 packet, kommer jag sakna något?

Produkter
(logga in för att koppla)

PederKallin

Aktiv medlem
Tjabba,

ska göra en beställning på cyberfoto:

-------------------------------
Nikon D700 hus + AF-S 24-70/2,8 G ED + PDK1

Nikon Speedlight SB-600

Nikon SU-800 + 2st CR123 batterier

Omnibounce =600=
-------------------------------

Kommer jag sakna något? Har jag vad som behövs för att få blixten att funka trådlöst till exempel?

MvH
Peder
 
Den externa blixten kan du styra trådlöst med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Den inbyggda blixten slår då väldigt svagt så den påverkar inte bilden i övrigt.
Annars om du vill ha något med längr räckvidd finnns det speciella sändare och mottagare för blixt, t.ex. PocketWizard
 
Tjabba,

ska göra en beställning på cyberfoto:

-------------------------------
Nikon D700 hus + AF-S 24-70/2,8 G ED + PDK1

Nikon Speedlight SB-600

Nikon SU-800 + 2st CR123 batterier

Omnibounce =600=
-------------------------------

Kommer jag sakna något? Har jag vad som behövs för att få blixten att funka trådlöst till exempel?

MvH
Peder

SU-800 väl till för att sköta Nikon blixtar trådlöst utan att använda den inbyggda?
Du klarar dig egentligen utan den, det räcker gott med den inbyggda blixten.
Skulle köpa en SB-800 eller 900 i stället så du får totalt tre blixtar.
 
Japp.
Man går in i menyn och säger åt den inbyggda blixten att styra den externa. Går att ställa in om den externa blixten ska vara i manuellt läge eller TTL via menyn.
Har själv en SB-600 och det fungerar klockrent att fjärrstyra den från kameran.
 
Japp.
Man går in i menyn och säger åt den inbyggda blixten att styra den externa. Går att ställa in om den externa blixten ska vara i manuellt läge eller TTL via menyn.
Har själv en SB-600 och det fungerar klockrent att fjärrstyra den från kameran.

En SB-800 fungerar fin fint att fjärrstyras från en D700 använde det så sent som i fredags.

/Karl
 
En SB-800 fungerar fin fint att fjärrstyras från en D700 använde det så sent som i fredags.

/Karl

Det går tom att ställa in den inbyggda blixten till att enbart styra den externa blixten. I menyn finns det fyra alternativ om jag nu minns rätt:
  1. ttl, med möjlighet till exp komp
  2. manuell, med styrning av uteffekten
  3. enbart styrning av extern blixt med möjlighet till exp komp
  4. en till som jag inte kommer på just nu :)
 
Tack för det, där sparade jag några kronor :)

Köp den lilla plastfillidutten som täcker den interna blixtens synliga ljus om du vill slippa dess ljus helt på bilderna. (IR-panel SG-3IR är det nikonionska namnet men jag tycker plastfillidutt passar bättre)
Den kostar bara 85:- och den kan faktiskt vara riktigt användbar.
[edit]
Fast jag ser ovan att den kanske inte behövs på en D700.

/Kjell
 
Som en liten tanke om SU800..

D700 klarar att styra blixtar lika mycket som en SU, jag ar både SU800 & D700/D300.

Kärt ganska mycket med 2 eller 3 blixtar både med och utan SU800.

Fördelarna med SU är att SUn är snabbare än vad kameran är samtidigt som det är enklare att justera blixtarnas effekt via SUn än vad det är att g in i menyn, visst kan du med D700 göra en snabb väg i menyn.

Skal du fotografera mycket inomhus så kan iaf jag rekommendera SU800 som en komplement - en gadjet som man har användning av..

Utomhus kommer man inte långt med den inbyggda blixt styrningen.

- som en tanke..
 
Som en liten tanke om SU800..

D700 klarar att styra blixtar lika mycket som en SU, jag ar både SU800 & D700/D300.

Kärt ganska mycket med 2 eller 3 blixtar både med och utan SU800.

Fördelarna med SU är att SUn är snabbare än vad kameran är samtidigt som det är enklare att justera blixtarnas effekt via SUn än vad det är att g in i menyn, visst kan du med D700 göra en snabb väg i menyn.

Skal du fotografera mycket inomhus så kan iaf jag rekommendera SU800 som en komplement - en gadjet som man har användning av..

Utomhus kommer man inte långt med den inbyggda blixt styrningen.

- som en tanke..

Är det inte så att tex en sb-800/sb-600 monterad på kameran och satt som master ger lika bra resultat som en su-800 för halva priset plus att den även går att använda för att tex lätta upp? eller har su-800 nån fantastisk räckvidd?
 
Är det inte så att tex en sb-800/sb-600 monterad på kameran och satt som master ger lika bra resultat som en su-800 för halva priset plus att den även går att använda för att tex lätta upp? eller har su-800 nån fantastisk räckvidd?

Bara SB-800 och SB-900 går att använda som master, 600 fungerar bara som CLS-slav. SU-800 har bättre räckvidd än SB-800.

/Peter
 
Bara SB-800 och SB-900 går att använda som master, 600 fungerar bara som CLS-slav. SU-800 har bättre räckvidd än SB-800.

/Peter

Jasså där ser man :), dock fyndar man ju en sb-800 för runt 2000:- så i vilket fall är den i mina ögon mer funktionell och prisvärd en en su-800..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.