Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 ska man inte se i displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)

veszlan

Ny medlem
Fick min D70 idag, men jag blev förvånad när man måste använda sökaren för att se bilden man tar...

alltså det syns ingenting i LCDn förrens efter man har tagit bilden.

Ska det vara så?

veszlan skrev:
Ska det vara så?
Ja. En spegelreflexkamera har en spegel som riktar om bilden till sökaren. Den fälls upp när man tar bilden. Samtidigt öppnas slutaren, som är mekanisk.

Det är alltså två saker som sitter fysiskt framför sensorn och gör att man inte kan använda den utom just när man tar bilden. Och som om inte det vore nog så är de större sensorer av den typ man använder i systemkamerorna inte möjliga att tanka data ur i realtid.

Man tycker ju nästan att detta är en sak man borde känna till om man lägger 10 000+ kr på en ny kamera... men så är det kanske bara jag som är gubbgrinig ;)

/anders

även på digitala kameror använder jag inte displayen närjag komponerar bilden.
tycker man får bättre känsla när man kollar genom sökaren

Malm skrev:
Man tycker ju nästan att detta är en sak man borde känna till om man lägger 10 000+ kr på en ny kamera... men så är det kanske bara jag som är gubbgrinig ;)

/anders

Näe, du är definitivt inte grinig. Själv har jag slutat förvåna mig, Jag tror i och för sig att man har ett fotointresse när man köper en kamera, men visst måste man veta vad man köper.....eller? Här har säljaren det största ansvaret...fast jag kanske också är grinig...Jag är definitivt motsträvig och dum i alla fall!

Sen tycker jag att det är näst intill omöjligt att komponera bilden eller hålla kameran stilla om man inte använder sökaren...tycker mest att det ser ut som om dom tittar på kamerans baksida istället för att fotografera när dom kör den nya stilen.... När jag började med foto fick jag lära mig att hålla kameran rätt för bästa resultat, raka armar med kameran en meter snett upp framför mig kan jag inte komma ihåg....

//Jonas

Senast ändrad:
"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"...

...brukar det ju heta och det stämmer ju definitivt i den här tråden.
Det är nämnligen så här enkelt:
Har Victor 10 k över att lägga på en D70, utan att veta hur den funkar, är det fan hans fria rätt att köpa en utan att behöva ta nån skit för det!

Jag har alltid trott att det var själva BILDSKAPANDET som var grejen med fotografi, men det är tydligen underordnat saker som att hålla kameran rätt...

Lägg ner!

Anders

Om vi ändå helt oprovocerat skall kasta skit på varandra i all vänlighet så kanske ytterliggare ett ordspråk kan vara av intresse...."Lärdom är bra men erfarenhet är bättre"

Malm skrev:

/anders
Kan inte annat än hålla med, Anders. Gör plats på bänken för griniga gubbar åt mig med...

Jim Heikkinen skrev;
"Ja. En spegelreflexkamera har en spegel som riktar om bilden till sökaren. Den fälls upp när man tar bilden. Samtidigt öppnas slutaren, som är mekanisk.

Det är alltså två saker som sitter fysiskt framför sensorn och gör att man inte kan använda den utom just när man tar bilden. Och som om inte det vore nog så är de större sensorer av den typ man använder i systemkamerorna inte möjliga att tanka data ur i realtid."

Vilket bra svar på en bra fråga, Jim! Raka puckar och framför allt ett relevant svar - Det behövs inget mer! Istället för att mästra och göra en nybliven dslr-ägare ledsen och undrande.

Dessutom så är det lätt att missa just den där skillnaden om man inte har plåtat med en dslr förut. Hur ofta stöter man på frågeställningen/förklaringen här på nätet eller annorstädes nuförtiden? Inte ofta, mao ett helt ok spörsmål!

Näe fan, ni kom ju med de rätta förslagen själva; Gör det bekvämt för er där på bänken, se ut som ambulerande fågelholkar o brottas med skamkänslorna, ni griniga gubbar! (C: JANNE

Ps. Dessutom så finns det fördelar med en display som man kan tilta o vrida på. Skulle inte tacka nej till den (o)möjligheten på min dslr. Mer flexibelt än en vinkelsökare iaf. Vill naturligtvis inte bli av med den vanliga sökaren men i vissa lägen skulle det vara smutt med en flexibel EVF. Ds

Senast ändrad:
Vilken tur att min första digitalare blev Olympus C-2500. Har senare provat C-4000 men tycker den förra är att föredra av flera anledningar. Även om man var van vid att fritt välja brännvdd förr så har jag funnit stora fördelar med en så smidig spegelreflex,som man så enkelt kan gå in i närbidsområdet med. Skulle helst vilja ha ny lätt spegeldigitalare (med fler Mpix)men en sån bleve väl lika dyr som en digitasystemare.

Senast ändrad:
Välkomna på bänken!

Jag ser med stor glädje att jag inte är ensam om att vara grinig, motsträvig och dum! Jag kan inte göra annat än att hälsa er andra välkomna på bänken!

Eftersom Trådstartaren inte har uttalat att han tog illa vid sig av de första svaren har jag tagit mig friheten att fråga honom själv mailvägen för att få reda på hur han uppfattade just mitt svar. Om han tog illa vid sig skall jag med största glädje göra offentlig avbön i denna tråd!

För att fortsätta vara grinig så vill jag gärna från min hörna av bänken påstå att förmågan att hålla kameran rätt är avgörande för slutresultatet. Det finns tillfällen när man t.ex. måste nå över en folksamling eller ett staket, i de fallen får man lyfta kameran och försöka sikta och hoppas att känslan för rätt vinkel sitter där. Våra pressfotografer har kanske bra tips på det.....

I dåliga förhållanden är det tyvärr så att det kommer tillfällen när till och med rätt andningsteknik är avgörande för en skarp bild (i alla fall acceptabelt skarp). Det är till och med så illa att kameran måste ligga bra i handen så att man inte skakar när man trycker ned avtryckaren. Skillnaden mellan skytte och foto är i det läget inte så stor. Ibland finns det naturliga stöd att hitta såsom husväggar, träd mm. JA, jag vet att det finns stativ, men om det inte är med? hur gör man då om man inte tränat på det här?

En vridbar EVF kan naturligtvis underlätta i vissa lägen men personligen tror jag att det funkar bäst i kombination med stativ om inte ljuset möjliggör korta tider. Fördelen med att kunna se bilden innan exponering försvinner förmodligen om resultatet trots allt var skit...

//Jonas

OK, ordspråken fortsätter:

"Bättre fråga och verka dum, än att förbli dum."

Poängen med Fotosidan:s forum måste väl ändå till viss del vara kunskapsöverföring. I det perspektivet tycker jag inte att vissa svar var särskilt meningsfulla. Om det är att kasta skit så... ok, tyck det då.

Dessutom tycker jag inte att frågan är så dum. Nån som minns Olympus E10/E20? Där använde man en lösning som medgav BÅDE optisk sökare och preview i displayen innan bilden togs.
Och även om den kanske inte är en DSLR-kamera i uttryckets rätta mening så är den definitivt ingen "point-and-shoot" för nybörjaren.

Jag förmodar att det förekom frågor om varför sökaren blev svart en kort stund när det var vanligare att folk köpte analoga SLR-hus, och denna fråga är ju i ungefär samma härad.
Har man inte använt en SLR förr är man kanske inte medveten om den mekaniska konstruktionen, men å andra sidan är det väl inget direkt krav för att kunna använda den? Är man dessutom mer eller mindre uppvuxen med digitala kompakter där man har en realtids-lcd på baksidan så är det väl ganska naturligt om man tror att skärmen på D70n har samma funktion.

En vanlig analogfråga är om man kan byta objektiv med film i kameran.

Skrattar jag? Nej. Hur skall man kunna veta allt.

Om något skall man glädjas åt att så många köper systemkameror eftersom det gör att vi får bättre kameror för lägre priser.

Hade bara yrkesfotografer köpt DESR-er vete tusan om vi haft någon D70?

Frågan var inte dum i sig men den kanske kom lite sent....

OM man köper en produkt som man tror fungerar på ett visst sätt men visar sig fungera helt annorlunda blir man med stor sannolikhet väldigt besviken, eller hur? Vi har diskuterat detta förut bl.a. i "Fascinating foto" här på forumet.

//Jonas på bänken

jernweg skrev:
Frågan var inte dum i sig men den kanske kom lite sent....

OM man köper en produkt som man tror fungerar på ett visst sätt men visar sig fungera helt annorlunda blir man med stor sannolikhet väldigt besviken, eller hur? Vi har diskuterat detta förut bl.a. i "Fascinating foto" här på forumet.

//Jonas på bänken

Men att säga efter att han köpt produkten att han borde kollat det innan hjälper väl inte?. Jag förstår bara inte anledningen med att komma med ett sådant svar....

sjost skrev:
Men att säga efter att han köpt produkten att han borde kollat det innan hjälper väl inte?. Jag förstår bara inte anledningen med att komma med ett sådant svar....

Stefan, jag ber om ursäkt att jag inte svarade med citat förra gången. Men i alla fall...Som i alla andra trådar så svarar man ibland andra än trådstartaren, det är ju precis vad du har gjort nu.I detta inlägg svarade jag "AndersGbg" hur jag ser på saken i mitt perspektiv. I mitt första inlägg svarade jag Anders Malm, denna gång kom jag ihåg att använda citat knappen.....resten finns att läsa i tråden...

För att uttrycka mig helt klart som den griniga gubbe jag tydligen är; jag skiter fullständigt i vem som köper vad. MEN jag tycker det är förbannat synd om någon köper en sak för så pass mycket pengar och blir besviken. Speciellt om det är en yngre persson som kanske har slitit hela sommaren för en ny kamera....men det sista är ju bara en gisning ifrån min sida.

Om någon blir stött av mitt burdusa språk så ber jag redan nu om ursäkt för detsamma..

Nu går jag och tjurar borta på bänken igen....

//Jonas

PrinsValium skrev:
Hur är det med diverse mellanformatare som har slutaren i objektivet?
Inga problem med dem heller. De har antingen tät spegel eller en hjälpslutare i huset. Fast det finns säkert undantag. Fuji GX617 t ex tvivlar jag på att man kan byta objektiv på utan att belysa filmen. Den kameran kan man dock se bilden "i displayen" med, dock ej med film laddad :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar