ANNONS
Annons

D70 på ISO 800, ska det brusa såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

EnbersBuskE

Aktiv medlem
Hej, har bifogat en fil för jag har sedan jag köpte min d70 för länge sen funderat mycket över bruset. Detta är som sagt på ISO 800, och förvisso är ljusa partier bra, men så fort ett mörkt parti är med så blir det stora röd-gröna fläckar av brus som gör att bilden i det närmsta är omöjlig att redigera. Fotar jag i RAW format får jag tydligt brus i mörka partier även på ISO 200

Jag trodde det var canonkameror som hade problem med färgbrus, hade det varit monokromatiskt hade jag inte tyckt illa om det.

Någon annan med en D70 får gärna bifoga ett utsnitt på ett liknande skuggområde, jag har nämligen läst att folk skickar in d200:eek:r och fått dem justerade - vilket resulterat i att de fungerar bättre, bruset är nästan borta.

Min sista fråga är om någon gjort en direkt jämförelse med D200 och kommit fram till att den är bättre än d70? Det jag läst hitills är att de är likvärdiga, och då kommer jag nog hoppa över den till fördel för en framtida, brusfriare kamera.
 

Bilagor

  • dsc_0049brus.jpg
    dsc_0049brus.jpg
    35 KB · Visningar: 469
Observera att den där D80-bilden måste vara brusreducerad i kameran. Man ser att bruset "skjuter igenom" på vissa ställen nämligen.

Bruset i D70-bilden ser inte så farligt ut tycker jag, eftersom det bara är färgbrus i stort sett. Vad använder du för RAW-konverterare? Det går även att trolla bort efteråt i PS genom att göra en lagerkopia, välja läget "color" och sen lägga på gaussisk oskärpa i lagom mängd. Detta påverkar alltså inte skärpan i själva bilden, utan bara hos färgerna, som kommer att "flyta ut", vilket döljer färgbruset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.