Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och D100 i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Emma Norén

Ny medlem
Är det någon som har erfarenhet om hur Nikons D70 eller D100 beter sig då man fotograferar i studio med studioblixtar??
Har hört att bilderna blir lätt underexponerade även att extern ljusmätare mäter ljuset rätt.
 
Kamerans histogram ger mer information än vad man får från en ljusmätare. Sedan jag började plåta digitalt har jag slutat använda ljusmätare.
 
Emma Norén skrev:
Är det någon som har erfarenhet om hur Nikons D70 eller D100 beter sig då man fotograferar i studio med studioblixtar??
Har hört att bilderna blir lätt underexponerade även att extern ljusmätare mäter ljuset rätt.

Hej!

D70 har jag använt med studioblixtar, kan därför bara svara för den.
Struntar i ljusmätaren helt och förlitar mig på det jag ser. Har fungerat utmärkt, i alla fall för mina behov.
För att använda extern blixt måste D70 förses med en adapter först.
MVH Stefan
 
Fördelen med ljusmätare, trots histogram, är att mäta styrkeförhållandet mellan olika blixtar. Till exempel om man jobbar med två eller tre huvudljus, och sedan två till bakgrunden och en eller två till hår eller motljus. Det kan vara sådant som är svårt att se annars.

Men jag skippar oftast mätaren i studion också...
 
Jag kör med D70 och studioblixtar och det funkar finemang. Personligen föredrar jag att mäta med handhållen mätare för att hamna på rätt planhalva och gör eventuellt små exponeringsjusteringar efter att ha tittat på histogram och (förhoppningsvis så lite som möjligt) högdagerblink. Behöver sällan justera om jag inte somnat när jag mätte första gången.

Jag håller inte med Per om att histogramet nödvändigtvis ger mer information än extern ljusmätare, den ger annorlunda information. Den externa ljusmätaren är mycket behändig om man till exempel vill få ut ljusförhållanden mellan olika lampor som belyser scenen. (Har man en ljusmätare som även mäter blixtljus reflekterat så kan man göra mätningar av omfånget, något som histogramet bara ger dig om kamerans omfång är större. Men så noga brukar jag aldrig vara.) I princip handlar det mest om vilket arbetssätt man föredrar. Jag håller stenhårt i min ljusmätare! :)

Den nödvändiga adaptern som Stefan nämner är riktigt billig i sammanhanget. Då D70 tål ganska höga spänningar räcker det med den enklast möjliga. Beställde en extra sådan igår, som reserv. Gick på 105kr inkl moms och frakt.

[Edit: Calle var snabbare att nämna mätning av förhållandet mellan blixtarna. Fingrarna har inte vaknat riktigt än.]
 
Jag har gått ett steg längre och har en dator i studion. Då vågar jag tänja mer på säkerhetsmarginalerna när det gäller skillnader mellan svart och vitt.

Kan nämna att histogrammet inte är helt pålitligt i porträttsammanhang. Vad jag har hört så baserar sig många histogram på den gröna kanalen och i porträttbilder är man intresserad av den röda kanalen. Eftersom jag kör med råformat så kan jag rädda bilderna mot detta i efterhand. Att bränna ut den röda kanalen är katastrofalt när man plåtar porträtt och andra röda saker. Är det någon som misslyckats med att plåta röda rosor?
 
PerFogelberg skrev:
Är det någon som misslyckats med att plåta röda rosor?
Kanske inte, men att trycka rött är en mardröm....Kolla vilken morgontidning som helst.

Jag använder mig av laptopen ibland när jag plåtar med studioljus. Både för att kolla exponering, och sedan är det bekvämare när flera ska kolla bilderna. Men ju mer jag slipper datorn under fotograferingen, desto bättre...
 
Calle S skrev:
Kanske inte, men att trycka rött är en mardröm....Kolla vilken morgontidning som helst.

Men problemet där ligger väl snarare i att den röda färgen ligger utanför CMYK-färgrymden för dagspresstryck och därmed inte kan återges.

Jag tycker att D100 är rätt dålig på att återge hudtoner bra. De blir för röd-flammiga, även om man inte bränner ut den röda kanalen. Gör man det blir det som Per skrev katastrofalt dåligt.
 
AndersGbg skrev:
Men problemet där ligger väl snarare i att den röda färgen ligger utanför CMYK-färgrymden för dagspresstryck och därmed inte kan återges.
Ja.

Jag tycker att D100 är rätt dålig på att återge hudtoner bra. De blir för röd-flammiga, även om man inte bränner ut den röda kanalen. Gör man det blir det som Per skrev katastrofalt dåligt.
Vilken färgrymd kör du?
 
AdobeRGB – fast eftersom jag fotar i RAW så kan jag ju välja en annan färgrymd i efterhand.

Är nån av sRGB-rymderna bättre?
 
Jag upplever ofta att jag får blända upp lite på min D70 efter uppmätt värde med extern ljusmätare. Om ljusmätaren visat f8 så slutar det med att jag kör med 5,6 eller 6,3 efter granskning i dator... Är det någon som har liknande erfarenhet eller är det skit bakom spakarna?

Om jag inte suger så kan det ju teoretiskt vara så att D70n kan underexp. i vissa fall. Slutresultatet av bilderna blir i vilket fall bra...
 
Linkan skrev:
Jag upplever ofta att jag får blända upp lite på min D70 efter uppmätt värde med extern ljusmätare. Om ljusmätaren visat f8 så slutar det med att jag kör med 5,6 eller 6,3 efter granskning i dator... Är det någon som har liknande erfarenhet eller är det skit bakom spakarna?

Nej, jag upplever precis samma sak. Man kan "pusha" det värde som ljusmätaren ger en aning med D100.

Calle: Jag brukar gå in och justera den röda kanalen direkt i RAW-konverteringen så att det går mer mot gult. Det hade ju så klart varit bättre om man hade sluppit göra det på alla bilder.

Det, och snabbare skrivhastighet gör att jag faktiskt drömmer LITE om en D200...
 
AndersGbg skrev:
Det, och snabbare skrivhastighet gör att jag faktiskt drömmer LITE om en D200...
Bufferten är nog den enda saken jag irriterar mig lite på. Vore najs om Nikon skulle erbjuda en uppgradering på D100, precis som de gjorde på D1X. Men det lär nog inte hända.
 
Hur använder man egentligen studioblixtar med en D70? D70 har ju inget riktigt uttag(är det så det heter?) för externa blixtar.
 
D70 funkar bra med externa blixtar. Jag vill dock avråda från Hamas blixtsko/PC-adapter! Mitt exemplar är glappt, dvs blixten triggas inte varje gång - helt kass!

Köp Nikons adapter eller ännu hellre Interfit:s IR flash transmitter. Jag kör numera alltid med den så slipper man synkkabeln till kameran.

Slå på "slave" eller "cell" på alla blixtarna bara.

D70:s återgivning av hudtoner är väl sådär. Ibland blir det kanonbra och ibland får man sitta skruva massor i PS för att få ordning på färgerna :-(

Jag fotar alltid RAW, ibland med QPCard färgreferenskort. Ljusmätaren är obligatorisk både i studion och utomhus för min del. Finjusteringar kan man sen göra på kameran. Håller med om att ljusmätaren är lite snål med exponeringen. Brukar ofta öppna 0.3-0.7 bländarsteg för att få histogrammet på "rätt" ställe.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.