Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 nu, eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puckofisk

Avslutat medlemskap
Hej

Vad rekommenderar ni; ska man köpa en D70 nu eller kommer Canon och de andra tillverkarna släppa något nytt inom en överskådlig framtid?

Ja, det är klart att de kommer att släppa nya grejer. Kanske på PMA-mässan i februari, kanske senare.

Du kan alltid vänta på att det kommer nya, bättre grejer men tänk vad många bilder du missar under tiden. I takt med att nya grejer kommer sjunker priset på de gamla och till slut vill man inte ens ta i dem med tång och man undrar varför i hela fridens namn man köpte dem. Då gäller det att tänka efter och förhoppningsvis inser man hur mycket glädje man har haft av prylen.

En D70/10D/20D håller länge än och tar bilder med en kvalitet som räcker för 90% av alla fotografer eller mer. Har du råd nu och vill ha en kamera, köp den nu. Annars får du vänta in absurdum.

Visst kan det hända att framtiden bjuder intrssanta kameror. Så kommer det alltid att vara. Också om du väntar på nästa som kommer.

Nänä. Köp nu. En dag utan D70 är en förlorad dag.

Om du är ute efter en bättre kamera än D70, så släppte ju Canon nyligen 20D...den är bättre än D70 på i stort sätt allt.

Kim Wallung skrev...

Om du är ute efter en bättre kamera än D70, så släppte ju Canon nyligen 20D...den är bättre än D70 på i stort sätt allt.
-------------------------------------------------

Och betydligt dyrare också.

/Johan Ringblom

Puckofisk skrev:
Hej

Vad rekommenderar ni; ska man köpa en D70 nu eller kommer Canon och de andra tillverkarna släppa något nytt inom en överskådlig framtid?

Köp den kamera som motsvarar dina krav och din budget.

Tänk på att kringutrustningen ofta gör att budgeten sprängs med råge...

Alla kameratillverkare kommer att komma ut med något nytt. Och all kamerautrustning kommer att falla i värde. Det är bara en fråga om tidpunkt.

Kim Wallung skrev....

Japp, man får vad man betalar för.
---------------------------------------------
Må så vara. Men precis som Boris skriver så
bör man tänka på vad behöver jag för kamera och dessutom vilka objektiv som kostar en del också om man vill ha kvalitét.

/Johan Ringblom

(Du kan använda Redigera-funktionen för att rätta till stavfel inom 15 minuter.)

Det samma gäller begagnade digitalhus.

Ingemansson skrev:
Å Nej, man får i nuläget mycket mer än man betar för, de analoga husen har blivt snuskigt prisvärda på begmarknaden... Härligt!

/Andreas

Yepp, blir nog en F5:a för 7000 kr om två år när jag sålt min 10D med objektiv :)

Enda anledningen till att jag kör digitalt nu är att lära mig hantera en systemkamera och lära mig exponera korrekt. I början är det rätt bra om man kan se vad man missat efter bara några sekunder :)

Jag rekommenderar trådskaparen att köpa en begagnad D70.
Jag har alltid varit en person som väljer att köpa nytt för "säkerhetsskull". Jag har säkert lagt ut flera tiotusentals kronor i onödan bara för det. Aldrig igen säger jag! Snart sitter jag med de objektiv jag ville ha från början, utan några kompromisser pga av budgeten.

Att köpa begagnat är rätt säkert att köpa nu när "blocketgarantin" finns. Köparen betalar in till blocket, säljaren skickar varan, köparen tar emot och godkänner varan, säljaren får pengar.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Det tror jag inte..20D har säkerligen mindre brus och högre dynamik.

Lägg ner nu, om grabben frågar om han skall köpa en D70 är väl en debatt om D2X vs 20D tämligen ointressant? Då är det väl lika bra att skjutsa på honom en 1Ds Mk2 eller varför inte en H1D när vi ändå är igång??? Den kostar ju bara 20-25ggr mer än den D70 han var ute efter från början...

Vad D2X presterar vet vi när det kommer bilder, liksom vi inte visste vad 20D gick för innan de bilderna kom. Det är imponerande hur du lyckas vrida alla trådar som inte inleds med en hyllning till Canon till vs-trådar!

Tack och adjö för mig i den här tråden.

Ärade Puckofisk!

Det kommer ALLTID något nyare och fränare. Det handlar helt enkelt om att bestämma sig, eller att för alltid stå på läktaren och titta på när de andra barnen leker . . . .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar