Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 nu, eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade jag tyckt att canon varit förträffliga så hade jag rekommenderat 300D framför D70..men det kan jag inte göra, då jag tycker D70 ger betydligt mer för pengarna.
Anders_Dahl skrev:
Vilken sandlåda detta är ... "min är bättre än din"
Tja, det är bara en logisk slutsats efter pixelstorleken på de olika sensorerna.

sagan skrev:
Hade jag tyckt att canon varit förträffliga så hade jag rekommenderat 300D framför D70..men det kan jag inte göra, då jag tycker D70 ger betydligt mer för pengarna.

Tja, det är bara en logisk slutsats efter pixelstorleken på de olika sensorerna.

När du studerar en bild....vad ser du? Bilden eller pixlarna?
Bruset vet jag att du ser sen förut...

Skall man nu pryda en husvägg med sin bild så fattar man att hög upplösning och lågt brus är att föredra...men på en normal nivå så kan man väl nästan skita i dom små skillnader (på papper) som råder...eller...?

Helgesson skrev:
När du studerar en bild....vad ser du? Bilden eller pixlarna?
Bruset vet jag att du ser sen förut...
Jag kollar på bilden, det är först om bildkvalitén är störande på något sätt som jag börjar kolla på bildkvalitén.

Om pixlarna syns på papperskopian är det absolut inte snyggt :D
Helgesson skrev:
Skall man nu pryda en husvägg med sin bild så fattar man att hög upplösning och lågt brus är att föredra...men på en normal nivå så kan man väl nästan skita i dom små skillnader (på papper) som råder...eller...?
Om bilden är rejält brusig så syns det mycket tydligt redan på en 20x30 cm.

Vad gäller upplösning på en 20x30 cm så skulle jag säga att de allra flesta blir nöjda med 5mp.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag kollar på bilden, det är först om bildkvalitén är störande på något sätt som jag börjar kolla på bildkvalitén.

Om pixlarna syns på papperskopian är det absolut inte snyggt :D

Om bilden är rejält brusig så syns det mycket tydligt redan på en 20x30 cm.

Vad gäller upplösning på en 20x30 cm så skulle jag säga att de allra flesta blir nöjda med 5mp.

Jag har A3 bilder på väggen från både minolta Z1 och Nikon 5700 samt D70.

kan inte se något brus....alla är skitbra rent tekniskt....men...jag har inte kollat dom med lupp...inte mina vänner heller. Tror ingen kommer att göra det... :)

3mp (Z1) på en A3 ser inte alls bra ut enligt min mening, pixlarna syns tydligt om man inte interpolerar.

Hur synligt bruset är beror ju på vilket ISO bilderna är tagna med och hur hög kontrasterna är, jag antar att de inte är tagna vid ISO 800.

Jag har faktiskt heller aldrig använd någon lupp :D

Hur i själva f-n orkar ni sitta som små barn å gräla om vilket kameramärke som är bäst?

Låter som om ni vore betalda PR idioter!!! Fast ni gör er allt bra löjliga

Bildintresset verkar inte stå i första rummet precis... Verkar vara viktigare hur loggan på kameran ser ut...

Det var inte riktigt vad trådens skapare var ute efter....

Men det kanske behövs nån liten avdelning där märkesfanatikerna kan puckla på varandra i godan ro...

sagan skrev:
Typisk VS-tråd enligt min mening.
Han frågade ju om Canon och de andra tillverkarna kommer släppa något nytt inom en överskådlig framtid, inte om befintliga kameror som 20D, eller en kommande D2X som är i ett helt annat prisläge.

Jag orkar inte tjafsa om detta iallafall. Det är ibland fingertoppskänsla som gäller i forumen när man diskuterar olika märken, och en del missar det.

Som svar på ursprungsfrågan kan jag bara svara att D70 är en jättefin kamera som täcker mångas behov. Vill man vänta kommer det nya, snabbare, billigare och bättre kameror från Nikon, Canon och andra tillverkare.
Men om man bara väntar på nya grejer blir det aldrig någon kamera.

Helt rätt det Calle säger "Men om man bara väntar på nya grejer blir det aldrig någon kamera." Jag har en D70:a och är kanon nöjd med den och vad den presterar. Vill ha vertikalgrepp men men ibland kan man inte få allt. Jag tänkte länge innan jag fixade den och till slut blev det så efter några gånger lånat pappsens D70 så blev jag bara tvöngen att köpa en efter som jag tänkte vänta först och se om det blev biligare och om det det skulle komma andra modeller men men hade jag gjört det så hade jag inte haft sånt nöje med fotoandet fram tills idag. Så jag säger bara köp den kamera som du känner passar dig bäst skönast och trivs med och börja fota bara så blir du nog mer än nöjd kan jag lova!
Sluta tänka och fundera, börja Fota annars blir du bara tokig i vad alla säger hehe....

D.G

Det här med vertikalgrepp som så många ojar sig över när det inte finns till kameran...ÄR det egentligen så viktigt? Jag har testat vertikalgrepp, och visst...det funkar ju...men även kameror som inte har det funkar ju också...SÅ besvärligt är det väl ändå inte att vända kameran och ta en bild lite avigt..eller..?

Presterar kameran bra, så kan man väl stå ut att burken saknar vertikalgrepp...90% tas ju med vanlig fattning...eller?

Helgesson skrev:
Det här med vertikalgrepp som så många ojar sig över när det inte finns till kameran...ÄR det egentligen så viktigt?
Ja, för mig är det viktigt. D70 hade varit ett alternativ till mig som komplement till min D100. Nu blev det en till D100 istället. Med vertikalgrepp, såklart.

För mig är vertikalgrepp ett "måste" med så tung utrustning, det ger mycket bättre/stabilare grepp, ger därmed skarpare bilder och mindre trötthet i handled/arm.
Det gäller även när man plåtar horisontelt.

Jag plåtar oxå mycket modellbilder och där plåtar jag till 90% vertikalt (precis som de flesta andra gör).

Jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan vertikalgrepp.

Calle S skrev:
Ja, för mig är det viktigt. D70 hade varit ett alternativ till mig som komplement till min D100. Nu blev det en till D100 istället. Med vertikalgrepp, såklart.

Ja...jag är ju långt ifrån ett proffs...kanske man saknar det när man har foto som jobb...vad vet jag. Men personligen tycker jag att det funkar riktigt bra utan v-grepp...

Fotar rätt mycket, och mycket vertikalt, och klarar mig helt utan vertikalgrepp. Jag har iofs ett, men det monterar jag aldrig, eftersom jag tycker att kameran blir för stor och klumpig. Så för mig är det inte alls viktigt.

Ångrar själv inte en enda sekund med min D-70. Och visst släpps det nya feta foto mojänger titt som tätt, vilket pressar ner priset på föregånde modell,..dock så fungerar det ju så hela tiden.
Lycka till..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar