Annons

d70 eller 300d

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu äntligen bestämmt mig för att investera i en digitalkamera. Frågan är bara vilken. Har kollat in 300d och D70. Priset är det samma men vilken är det bästa köpet i slutändan?

Har känt på en 300d å den kändes väldigtplastig. Hur känns d70?

MVH Niklas

Förstår inte att folk stör sig så mycket på plastigheten hos 300D. Tror inte det är något kvalittétsproblem. 300D är ingen dålig kamera men hade jag inte haft något system sen innan hade jag valt en D70 som har så många fördelar mot 300D. Speccar inte fördelarna för just den här frågan har diskuterats i åtskilliga trådar tidigare.

niklascarlberg skrev:
Har kollat in 300d och D70. Priset är det samma men vilken är det bästa köpet i slutändan?
Bästa köpet i slutändan är det systemet som passar dig bäst.

Men man bör givetvis kolla på vilket system man köper..Canon eller Nikon..vilket passar dig bäst?

För ett kamerahus är knappast det sista i systemet du köper...men det beror givetvis på hur länge och hur stort ditt fotointresse är/blir.

Frågan är alltså mer eller mindre omöjlig att svara på :)

Ser man enbart till kamerahuset så är D70 den mest avancerade, har betydligt snabbare buffert och har flest inställnigsmöjligheter...men ett system är ju mer än bara huset.

Använder du inte hastigheten och inställningsmöjligheterna så har du ju ingen glädje av dem...300D har å andra sidan fördelar som vertikalgrepp som tillbehör och ett (närmast) brusfritt ISO 100 läge.

Jag sitter också i samma "sits" som trådstartaren och har nog kommit fram till att det blir en d70 av följande skäl (som passar just mig):

Snabbare buffert
Kortare blixtsync (bra vid studiofoto och upplättningsblixt)
Mer inställningsmöjligheter
Mycket snabb vid uppstart (Just den featuren är kanske inte så viktig, men den verkar vara snabb på det mesta)
Läckrare spegelläte (Kanske inte så viktigt, men jag tycker verkligen inte om lätet som 300d gör, det låter som den slår upp spegeln)
Snyggare (fast det spelar väldigt liten roll)

De tre sista punkterna är inte så viktig, men det är ändå en fördel i mitt tycke för d70.

Det som är mest negativt med d70 är att den saknar batterigrepp (något jag inte tror jag behöver då jag även med en sådan kamera brukar hålla som man gör utan batterigrepp.
ISO 200 är lägsta ISO. Jag tycker visserligen den brusar lika mycket som 300d 100-läge och någon på FS sa att det är inte förrän man höjer nivån på CCD/CMOS som bruser framträder och då borde den lägsta nivån vara tämligen brusfri på båda kamerorna.

Som ni märker så är det inte så stora skillnader egentligen på dessa kameror (för mig) och då jag inte lider av märkessjukan (måste ha Canon eller Nikon av skäl som inte har med foto att göra) så tycker jag att d70 har en liten fördel.

/ Marcus

Bilden som du Kim bifogar här har ju varit uppe ett antal gånger och jag vill inte vara dum, men den säger mig inget. Jag har kanske en dålig monitor, men jag tycker bara att bilderna är olika blå.

/ Marcus

Ja, det är ju lite grynigare.

Är bilden 100%? Har du möjlighet att maila bilderna till mig?

Det är ju ändå bilden som är det viktigaste när det gäller kameror.

/ Marcus

sagan skrev:
Det är 100%, japp.

Du kan få dem på en gång :)

Hela 300D-bilden:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/300d/IMG_0312.JPG

Hela D70 bilden:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/d70/V0000017.JPG

Om man tittar och jämför dessa två bilder så är ju d70-bilderna rent ut sagt skitdåliga. Är det någon som vet varför? Är det kameran eller är det linsen som används eller skärper och fixar 300d mer än d70 (om de nu inte är behandlade i PS)?

Som sagt, för mig spelar inte kameran någon roll utan vill ha bäst bild, men när man ser bilderna ovan så kan man inte ens förstå att någon vill ha d70:n.

/ Marcus

Ska den bilden upp en gång till, är det inte redan klart att det är ointresant att titta på två helt olika bilder tagna vid olika tidpunkter (t.o.m. olika årstider), och som du dessutom inte kan säga vilken tid och bländare bilderna har, än mindre hur skärpta dom är.
Titta på testet, allvarligt talat, kan ni säga att D70 är brusigare? Jag tycker att D70 vid 200iso är mer eller mindre exakt lika brusig som 300D vid 100iso.

Brummelisa skrev:

Som sagt, för mig spelar inte kameran någon roll utan vill ha bäst bild, men när man ser bilderna ovan så kan man inte ens förstå att någon vill ha d70:n.

/ Marcus

Sök på D70 här istället så kan du se användarnas bilder.

Daniel.l skrev:
Ska den bilden upp en gång till, är det inte redan klart att det är ointresant att titta på två helt olika bilder tagna vid olika tidpunkter (t.o.m. olika årstider), och som du dessutom inte kan säga vilken tid och bländare bilderna har, än mindre hur skärpta dom är.
Titta på testet, allvarligt talat, kan ni säga att D70 är brusigare? Jag tycker att D70 vid 200iso är mer eller mindre exakt lika brusig som 300D vid 100iso.

-nog ser man stor skillnad på bilderna alltid!

-jag testade en D70 i helgen och var inte det minsta imponerad! man måste in i menyerna och klicka för att ändra fokusmetod, överhuvudtaget saknade jag några knappar för dom vanliga inställningarna.
-spegeln gjorde att hela kameran vibrerade, kan ju ev. bero på den låga vikten på kamerahuset?
den låg inte bra i MIN hand.
allt detta är ju MIN uppfattning om den, jag vet heller inte exakt hur Canon 300D är på dessa punkter i jämförelse.

-bästa rådet brukar vara att testa båda och skaffa dig en egen uppfattning.

Daniel.l skrev:
Ska den bilden upp en gång till, är det inte redan klart att det är ointresant att titta på två helt olika bilder tagna vid olika tidpunkter (t.o.m. olika årstider),
Det är inte två helt olika bilder, det är samma motiv och det är båda tagna i soligt väder.

Daniel.l skrev:
och som du dessutom inte kan säga vilken tid och bländare bilderna har, än mindre hur skärpta dom är
Bilderna är direkt ur kameran, med resp. kamerors standardinställningar (enligt cyber) de är alltså inte skärpta efteråt.

Bländaren är f/3.5 på D70 bilden..vilket bör ge minst synligt brus.

Här är en likadan fast f/8 bild från D70:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/d70/V0000018.JPG

Slutartiderna är så pass snabba att de inte ska ha någon påverkan på brusnivån alls.

Bilderna är tagna med med resp "kit-linser":AF-S DX 18-70/3,5-4,5G resp: EF-S 18-55/3,5-5,6.

Senast ändrad:
Det som jag ser till störst nackdel för 300d är att enligt tex FOTO:s test och en del andra så säger dem att blixtbilderna blir underexponerade. Blir dem det även i RAW, eller kan man ändra sånt i RAW? Jag har som sagt inte kört med någon digitalare förut och därför vet jag inte hur mycket man kan påverka i RAW.

I alla fall så ser jag just det här som en stor nackdel då min sambo antagligen kommer ta många blixtfoton. Själv tycker jag inte om blixt (förutom mina studioblixtar) och kommer kanske inte använda den så mycket.

Är det så eller är det en överdrift? Jag vet att man kan hacka sin 300d, men det är inte det första jag vill göra med en ny kamera då det inte blir roligt om den hänger sig och man vill lämna in den på rep.

/ Marcsu

Ok jag ger upp.
Men jag tycker det är konstigt då testet uppvisar nästan exakt samma resultat mellan båda kamerorna, enligt mina ögon, synd att det tydligen bara blir skit sen då.
Skulle vara kul att se andra testbilder som kanske t.o.m. är tagna vid samma tidpunkt, så man kan få ungefär samma färger iallafall.

Finns det inte kompisar där ute med D70 och 300D?

sagan skrev:
Bilderna är direkt ur kameran, med resp. kamerors standardinställningar (enligt cyber) de är alltså inte skärpta efteråt.

D70 har väl en aning skärpning grundinställd om jag inte minns fel. Hur det är med 300D vet jag inte och fördelarna med D70 övervägde iallafall i mitt tycke.

Bild:
Raw-fil utan skärp. Sparad i 100% jpg, full kvalitet.

Bilagor

• himmel.jpg
    himmel.jpg
    12.2 KB · Visningar: 423
Det finns två skolor för hur tester skall utföras.

Man kan antingen ta upp utrustningen ur lådan och köra med standardinställningen eller man kan nollställa allting och utgå från så likartade förutsättningar som möjligt.

När man testar film kan man exponera och framkalla enligt tillverkares rekommendetaioner eller man kan ta fram framkallningstider som ger samma kontrast innan man testar korn och skärpa.

Jag föredrar nollningen.
För en digitalkamera brukar jag göra så här för att kontrollera brus:
Fotografera i RAW.
Exponera mot en jämnt belyst yta som jag vitbalanserat mot.
Är noga med att inte ha fokus (vill inte att strukturern skall lura mig).
Exponera lika enligt histogrammet. Brukar lägga mig så jag får två rutor, en medelgrå och en nästan svart.
Fördelen med ett sådant test är att man kan upprepa det med lika förutsättningar.
Nackdelen är att motiven är en smula kliniska.

Brukar testa filmkorn på samma sätt, gör en exponering på ett halvt steg mer än medelgrått.

OK, varför tjafsa när man kan få fakta. Vill ni veta exakt vilken prestanda respektive kamera har samt se bra testbilder, då kikar vi på:

www.dpreview.com

Där finns allt utförligt och noggrannt uppställt. Den fakta man saknar, den är inte värd att veta!

//

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar