Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 eller 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Que varför kan man inte jämföra? Min skanner jag köpte för 3 år sedan för 1200 kr kan generera bildfiler på flera hundra meg vilket min betydligt modernare dator inte klarar av.

Glöm inte bort dubbla DAC? konverterare och så vidare och så vidare som CD såldes via på nittiotalet. (Ingen hörde nånsin någon skillnad).

Men men slutdiskuterat vad har det för betydelse?

Oscar skrev:
Jag vet förstås inte hur den digitala framtiden ser ut men eftersson konsumentskannrar i 1000 kr klassen kan spara ner bilder i 48 bitars färgdjup drar jag slutsatsen att kameror kommer erbjuda detsamma så fort det inte kostar tillverkarna så mycket extra att erbjuda funktionaliteten.

Ber om ursäkt, trodde först att du menade 48-bit per kanal (vi pratade ju om 9 resp 12-bitars bilder). Visst kan 16-bit vara rimligt. Faktumet är att PS konverterar alla 12-bitars bilder till 16-bitar när man öppnar dem i programmet. Alltså tycker jag inte att det är så konstigt om 16-bitars kameror kommer när större och snabbare minnen blir tillgänliga. Helt klart!

Oscar skrev:
Que varför kan man inte jämföra? Min skanner jag köpte för 3 år sedan för 1200 kr kan generera bildfiler på flera hundra meg vilket min betydligt modernare dator inte klarar av.

För att få ett resultat som ska tävla med en 10D/D100 måste du ha en scanner som är långt dyrare än 1200, även om den klarar 48bitar och kan generera bildfiler på flera hundra meg. Jag har en D100 och en motsvarande scanner, det är ljusårs skillnad (till digitalkamerans fördel).

Glöm inte att det är JPG bildformat som gäller nu och låååångt i framtiden. Att proffs och entusiaster använder andra format är något helt annat. JPG är ett 24-bitarsformat. Försök ändra på den standarden eller ersätta den med något helt nytt de närmaste 10 åren...
Vi har sett försök att införa JPG2000 som är betydligt 'kraftfullare' och har funnits några år nu. Kan någon nämna en kamera som kan spara i JPG2000?
Det kommer alltså att vara 24bitars JPG-filer som digitala kompaktkameror kommer att klämma ur sig under överskådlig tid, men det vore trevligt med en IXUS med RAW-möjlighet...

Linmajon skrev:
Det kommer alltså att vara 24bitars JPG-filer som digitala kompaktkameror kommer att klämma ur sig under överskådlig tid, men det vore trevligt med en IXUS med RAW-möjlighet...

Naturligtvis, Mats, när bilden är bearbetad och klar är det 24 bitar som gäller (vi kan ju inte se fler bitar). Däremot om man ska korrigera en bild, 48 bitar (men knappt mycket mer) är mycket användbart. Sedan är det bara att spara i 24-bitars jpg.:)

ANNONS