Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 eller 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Av preview:n på www.dpreview.com så verkar D70 vara en riktigt vass kamera. En del funktioner och speciellt de dubbla rattarna är ju definitivt något som gör den mer intressant än 300D. För någon utan optik med planer på att börja köpa systemkamerautrustning verkar den helt klart vara snäppet bättre. Speciellt om det dyker upp ett billigt 18-55mm objektiv eller motsvarande.

Men sedan begick nog trådskaparen ett allvarligt fel - 10D får inte liknas eller jämföras med någon annan kamera än 1Ds, och även då måste stor respekt och hänsyn tas till 10D-ägarnas stolthet.

Och för att inte hamna i en Canon/Nikon-diskussion så plockar vi istället fram slagträet och svingar några kraftfulla slag mot den lilla silvriga plastleksaken istället - Canons fula ankunge. Varför finns denna kamera egentligen? Canon 300D, denna skumplastleksak som smälter i solen, spricker i vinterväder och visar sitt fula tryne som en äcklig fläck i form av en silvrig reflektion i svart lack? Hur är de människor funtade som lyckas hantera denna kamera utan att klättra på väggarna i frustration? Tänk ändå den dag då 300D hamnar i Canons kameramuseum och glöms bort likt de soldrivna vindrutetorkarna eller någon annan lika misslyckad uppfinning..

D70 klår ju både D100 och 10D på ett antal punkter. Inte så konstigt att D100 och 10D-ägare det då slår på den stackars 300D istället för att slå på sina egna kameror ;)

Måste stor hånsyn tas till vissas stolthet?

Min ursprungsfråga gällde just 10D eller D70, och jag gjorde sen ett val (D70). Jag säger inte att det valet gäller alla, men det gäller mig.

För mig är det högre priset på 10D inte motiverat, så jag köper en D70 istället.

Jag vet att alla gör olika val, men jag gjorde mitt, och tror att det i mitt fall var rätt val.

mvh Christian

Jag tror det är ett klokt val. Jag hade valt detsamma. Är man inte i behov av just vissa specifika funktioner av vissa speciella anledningar så tycker jag prisskillnaden är för stor för att motivera 10D. (eller D100 för den delen)

Senast ändrad:
Batterigreppet

Undra om det nya batterigreppet till D70 ger tillgång till trådutlösare för som jag fattar det så har D70 ingen ingång för det.

Hustomten skrev:
Vi som kör stativ vill inte ha vertikalgrepp, men kanske ni andra

Och varför inte då? tycker inte du ska tala för andra än dig själv..

Tycker det är helt suveränt med vertikalgrepp på kameran även när jag använder stativ, förutsatt att jag använder ett objektiv med stativfäste vill säga.

Hustomten skrev:
Jag tror det är ett klokt val. Jag hade valt detsamma. Är man inte i behov av just vissa specifika funktioner av vissa speciella anledningar så tycker jag prisskillnaden är för stor för att motivera 10D. (eller D100 för den delen)

Onekligen så verkar D70 mycket prisvärd, men vad priserna på 10D och D100 ligger på när D70 väl finns i handeln vet vi ju inte.

När 300D annonserades så låg 10D på 19 000:- och D100 på 20 000:- det verkade vara orimligt stor skillnad, men när 300D väl kom ut hade 10D sjunkigt till 15 500:- och D100 till 16 500:-

Vilket var en mer motiverad prisskillnad.

Re: Batterigreppet

ille skrev:
Undra om det nya batterigreppet till D70 ger tillgång till trådutlösare för som jag fattar det så har D70 ingen ingång för det.

Var kommer uppgifterna om ett batterigrepp ifrån?
Enligt uppgift från Nikon så finns det inte något batterigrepp som tillbehör för D70.

Vad är ett batterigrepp ;) *retas*

Jag tror varken 10D eller D100 går att sälja om de inte ligger MYCKET nära D70 i pris

Det är kul att läsa alla dessa expertinlägg...verkar bara vara så att många glömmer att det är den som tar bilderna som det mesta hänger på...(vilket verkligen inte är ett påstående att jag skulle ta så jävla bra bilder än)...det är mest en massa gnäll hit och dit om vilken kamera som är bäst och ve den som inte har rätt prylar!!...gäller inte bara denna diskussion ska tilläggas... =)

Detta är VS forumet..och tråden heter: D70 eller 10D.

Alltså inte en tråd om hur viktig bilden är (ingen som förnekad, men det är inte vad tråden handlar om), tråden handlar om kameraval.

Jag tycker inte man kan dra slutsatsen att "många glömmer att det är den som tar bilderna som det mesta hänger på", bara för att man diskuterar kameraval.

Men det är en annan sak och hör inte hemma i denna tråd.

Är du inte intresserad av VS-trådar är det bara att låta bli att läsa.

Senast ändrad:
Det är jag mycket väl medveten om och vet även att jag inte behöver läsa allt (tackar förresten för påpekandet).Det är bara det att det smyger sej in överallt så fort det diskuteras vilken kamera man ska välja och det blir så tröttsamt i längden.

Man måste ju uttrycka sin frustration någonstans.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto