Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7 ägare - Har ni fokusproblem med AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag väntar och väntar och väntar på att slanta ut och har en del funderingar kring AF som verkar bakfokusera rätt ofta efter vad jag läst på tex dpreview. Är det något ni har erfarenhet av? Är det på första omgången kameror eller på de nyare oxå? Har det fungerat bra att skicka huset för kalibrering (fråga mig inte vad dom gör...)? Det råkar inte finnas någon som har något av fäljande objektiv och kan säga något om AF-problem med dom:

Sigma EX DG 17-35/2.8-4 (det nya)
Tamron SP90/2.8 från ca 1999
Minolta AF 28-105 från 1994
Tokina AF ATX-II 100-300/4

:)Mats
 
Hej!

Min D7D bakfokuserade endel, jag skickade in den till min kamerabutik och de bytte ut den mot en ny, inte haft några som helst problem med den nya.

Har provat med Tamron 90, och den funkar så bra som det ska.
 
Min är inne för justering nu, men det var en tidig kamera. Det verkar som om de fått ordning på det, men jag är inte säker.
 
Det verkar som de har fått ordning på problemet, min 7d fungerar perfekt kom med uppgraderad mjukvara. Det verkar som inrapporterade fel på www.dpreview.com med bakfocus har minskat rejält.

20d hade också stora problem med backfocus när den släpptes, vet inte om de har fått det att fungera med batterigreppet ännu(problem med batterierna) ...
 
Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

matknu skrev:
Jag väntar och väntar och väntar på att slanta ut och har en del funderingar kring AF som verkar bakfokusera rätt ofta efter vad jag läst på tex dpreview. Är det något ni har erfarenhet av? Är det på första omgången kameror eller på de nyare oxå? Har det fungerat bra att skicka huset för kalibrering (fråga mig inte vad dom gör...)? Det råkar inte finnas någon som har något av fäljande objektiv och kan säga något om AF-problem med dom:

Sigma EX DG 17-35/2.8-4 (det nya)
Tamron SP90/2.8 från ca 1999
Minolta AF 28-105 från 1994
Tokina AF ATX-II 100-300/4

:)Mats

Har Tamron SP90/2.8 och Tamron SP24-135/3.5-5.6 båda fungerar perfekt och är riktigt skarpa och bra. Mycket nöjd med båda och kameran. Däremot var det KM 28-100 som följde med riktigt uselt rent mekaniskt. Föll i bitar efter ett par veckor.Har aldrig haft några problem med AF överhuvudtaget däremot med min Antishake efter att kameran tippat i golvet inne i min ryggsäck från en stol.

Det fixade dock KM bra på 2 veckor så nu har jag fått tillbaka den med nya gyron i topptrim :). Skämt åsido har jag fattat att man måste vara rädd även om detta fantastiska kamerahus. Elektroniken tål faktiskt inte så mycket även om kamerahuset är väldigt stabilt mekaniskt. Ju mer finesser ju mer huvudvärk! Det är baksidan med alla fantastiska elektroniska hjälpmedel vi fått.
 
Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Sten-Åke Sändh skrev:
Har aldrig haft några problem med AF överhuvudtaget däremot med min Antishake efter att kameran tippat i golvet inne i min ryggsäck från en stol.

Det fixade dock KM bra på 2 veckor så nu har jag fått tillbaka den med nya gyron i topptrim :).

Fixade dom det på garantin???
Har du mer detaljerad feedback från KM, om vad det var och vad dom gjort och hur man skall hantera kameran?

Själv har jag skickat in min tidiga D7D på backfokusjustering, kom tillbaks i topptrim.
 
Re: Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Dimage7d skrev:
Fixade dom det på garantin???
Har du mer detaljerad feedback från KM, om vad det var och vad dom gjort och hur man skall hantera kameran?

Själv har jag skickat in min tidiga D7D på backfokusjustering, kom tillbaks i topptrim.

KM bytte ett kretskort där AS-funktionerna sitter och sen justerade de det som behövdes efter det. Allt på garantin. KM har inte givit mig några speciella "förhållningsregler" kring hur man ska sköta sitt kamerahus. Det är slutsatser jag själv dragit av mina erfarenheter. Det är definitivt min uppfattning att moderna kameror är känsligare än äldre. Inte för att det alltid är sämra kvalitet idag (kan ju köpas för pengar) men det är helt enkelt fler saker som kan gå sönder.

Ett tips är annars att åka direkt till KM vid Solna Strand utanför Stockholm om man om man bor i närheten. Jag tycker det har varit den bästa service jag mött sen min son kvaddat sitt ABU Atlantic-spö 2 ggr på raken och varje gång fått ett nytt efter en vecka. Det är oslagbart tror jag men KM tycker jag har varit riktigt bra och snabba och väldigt tillmötesgående.
 
Re: Re: Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Sten-Åke Sändh skrev:
KM bytte ett kretskort där AS-funktionerna sitter och sen justerade de det som behövdes efter det. Allt på garantin.

Man undrar lite varför det fick gå på garantin?
Dom hade en bra dag i verkstaden, du var en bra förhandlare, du hade tur eller så är det någon kvalitetsbrist dom upptäckt och byter ut så fort en kamera med den bristen kommer in.

För att tappa den i golvet, iofs i väskan, borde väl generellt inte omfattas av garantin utan snarare drulle?
 
Re: Re: Re: Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Dimage7d skrev:
Man undrar lite varför det fick gå på garantin?
Dom hade en bra dag i verkstaden, du var en bra förhandlare, du hade tur eller så är det någon kvalitetsbrist dom upptäckt och byter ut så fort en kamera med den bristen kommer in.

För att tappa den i golvet, iofs i väskan, borde väl generellt inte omfattas av garantin utan snarare drulle?

Men det var verkligen ingen smäll att tala om. Den låg högts upp i en ryggsäck och tippade egentligen mot en vägg (mjukt trä) ner mot golvet i båten (rörde sig totalt en halv meter). Det borde den väl tåla (annars måste man ju ha den inlindad i vadd och då är den ju i praktiken oanvändbar "i fält"). Det finns inte en kamera som inte får sig en törn under sitt första år. Håller de inte för detta så är det ju stor varning tycker i alla fall jag.

Det är kan ju vara samma sak med en del AF-problem kanske. Om jag vrider på fokusringen av misstag utan att helt ha kopplat ur AF (fullt möjligt på Tamron 90 exv. beror på utvecklingen i linsen om det är möjligt utan grovt våld) och det förstör AF funktionen. Hur ska man se på sånt. Det är nog fler än en som gjort det av misstag. Då är det bara att hoppas att systemet klarar av åtminstone ett mindre våld. Både kameror och optik har inga enhetliga "gränssnitt" även om mycket är mainstream. Därför är det ganska viktigt att man läser bruksanvisningarna. Tamron 90 är inte självklar. Jag har aldrig set en sån omkopplare för AF-begränsning tidigare t.ex. Att man vet vad den är bra till är ganska viktigt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Sten-Åke Sändh skrev:
Men det var verkligen ingen smäll att tala om. Den låg högts upp i en ryggsäck och tippade egentligen mot en vägg (mjukt trä) ner mot golvet i båten (rörde sig totalt en halv meter). Det borde den väl tåla (annars måste man ju ha den inlindad i vadd och då är den ju i praktiken oanvändbar "i fält"). Det finns inte en kamera som inte får sig en törn under sitt första år. Håller de inte för detta så är det ju stor varning tycker i alla fall jag.

Håller alldeles med, det skall den tåla.

Vad jag försöker pejla in är om det finns något av KM känt fabrikationsfel (som gör kameran extra känslig) som gör att dom är så tillmötesgående.

Nästa fråga blir då om den fix dom gör förbättrar situationen eller lagar kameran till samma status som när du köpte den, dvs den pajjar nästa gång den rullar ner från ryggan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Dimage7d skrev:
Håller alldeles med, det skall den tåla.

Vad jag försöker pejla in är om det finns något av KM känt fabrikationsfel (som gör kameran extra känslig) som gör att dom är så tillmötesgående.

Nästa fråga blir då om den fix dom gör förbättrar situationen eller lagar kameran till samma status som när du köpte den, dvs den pajjar nästa gång den rullar ner från ryggan.

Intressant vinkel. Jag har inget hört om nåt sånt. Sånt talar man nog inte om som tillverkare. Nåt jag däremot faktiskt hört är att en del användare klagat på att exv. Tamron skulle ha dålig kvalitetskontroll och släppa ut ömsom rena drömlinserna och ömsom oskarpa frustrationskällor (läs exv. om Tamron AF 28-75mm f2.8 XR Di Zoom på www.fredmiranda.com )

Talar man med "distributören Fokus Trading som bl.a. distribuerar till CyberPhoto" så hävdar de att de inte sett nåt sånt utan att det istället varit sensorerna i kamerorna som varit snett monterade!!! De kräver därför in både lins och kamera för att få ordning på problemen. Det är ju lätt att skylla på fel källa i hastigheten om man inte ser upp. Men när det gäller AS så är åtminstone ansvaret klart. AS sitter ju där det sitter.
 
Har lite svårt att begripa att AS skall vara så känsligt för smällar. Det borde ju finnas "gummerade stopp" eller något liknande som gör att när sensorn pga smäll slungas mot sitt ändläge, så bromsas den upp.

Du sade att dom bytt ett kretskort, mäktigt skumt om det är kretskortet som tagit smällen.

Är det någon som har bra bilder på hur AS ser ut?
 
Det går förmodligen bra mycket fortare att byta hela kortet med Sennsor och AF på, än att börja löda loss små prylar och montera dit nya.

Men visst är det beaktnings värt att fundera på om AS resulterar i en betydligt känsligare kamera.
I vissa analoga instrument som jag använder kan man låsa fast mekaniken inför transport, just för att den är väldigt stöt känslig.
 
Till 99% procent så står det att man bytt nått kretskort på alla repreationssedlar. Alldeles oavsett vad de gjort. De är helt enkelt generella och förtryckta på servicesedeln. Ingen orkar speca mer noggrant.

Jag har min kamera inne för justering nu, inte pga av AF. Fast jag bad dem kolla det oxå när den ändå var inne. Utan för en kalkylerad miss eller vad man ska kalla det från KM:s sida. Deras idé om hur en bild ska exponeras med blixt stämmer helt enkelt inte överens med användarna eller för en delen hur exponeringen sett ut med de analoga kamerorna.

Mvh
Maverick
 
Jag har dessutom hela tiden hävdat att AS är ett otyg som kommer att gå sönder om den inte kan låsas. Jag personligen hade hellre sett ett hus utan AS eller där det mekaniskt gått att fixera för att öka hållbarheten.

Fast det är ju ett smart sätt att samtidigt få kunderna att tro att de fått något som de behöver samtidigt som man löser frågan hur man ska få kunderna att köpa en ny kamera om drygt två år...

Mvh
Maverick
 
Dimage7d skrev:
Har lite svårt att begripa att AS skall vara så känsligt för smällar. Det borde ju finnas "gummerade stopp" eller något liknande som gör att när sensorn pga smäll slungas mot sitt ändläge, så bromsas den upp.

Du sade att dom bytt ett kretskort, mäktigt skumt om det är kretskortet som tagit smällen.

Är det någon som har bra bilder på hur AS ser ut?

Ni ska inte dra några större växlar på "kretskort", det är inte mer specificerat än så. Jag har ingen aning om vad de bytt men jag tror de bytt rubbet för det är förmodligen billigast och snabbast. För att sen i lugn och felsöka och åtgärda och återanvända i någon annan olyckligs kamera. Kameran lät i alla fall mkt konstigt (som om AS jobbade för att hitta sitt jämviktsläge under 3-5 sekeunder). Efter det lös oftast alla 5 AS indikatorerna samtidigt till höger i sökaren och så fastnade den där och tystnade helt och avtryckaren var helt död.

Var 5-10 gång så kom den igång och var nästan som vanligt ett tag och man kunde då ta en bild eller två som blev helt OK. Nästa gång var det stopp på nytt. AS systemet har f.ö. definitivt ett eget kretskort. Har sett det på Minoltas hemsida tidigare. På arbetssnotan jag fick där de noterat vad de gjort stod circuit. Det kan betyda precis vad som helst precis som exv. en del felmeddelanden i datorer.
 
Nome Nescio skrev:

Men visst är det beaktnings värt att fundera på om AS resulterar i en betydligt känsligare kamera.
I vissa analoga instrument som jag använder kan man låsa fast mekaniken inför transport, just för att den är väldigt stöt känslig.

Det tror jag är rätt väg att gå. Vi hade ju samma problem förut med datorernas hårddiskar. Nu parkeras ju dessa utanför själva läsytan när de stoppas så att läshuvudena inte ska krascha mot diskarna.
 
Hmm... Nu börjar den digitala hypokondrin att drabba mig. Backfocus, AS tål inte stötar.

Vågar jag beställa en D7D?

Min H-blad åkte i backen en gång i somras, riktning av huset och den var fit for fight igen. Min Dimage 7i åkte med objektivet rakt ner i asfalten, ett krossat skylight och några skråmor var det enda som blev...

Jag är inte vårdslös men bär nästan alltid kameran med mig och blir lite skraj när jag på några ställen läser att AS är så känslig.

Vågar jag beställa?

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.