Annons

D7 ägare - Har ni fokusproblem med AF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är backfokus!? Hur kan jag avgöra om min kamera har det?

Scandinavian Photo rekommenderade HS5600 till mig som extern blixt - jag ska alltså INTE köpa den verkar det som?

Men 3600 är ju inte vridbar i flera led, vilket jag har blivit tillsagd att jag aldrig ska köpa en blixt som inte är det. Och enligt Scandinavian Photo så är det bara de här två blixtarna som fungerar till kameran?
 
MiaT skrev:
Vad är backfokus!? Hur kan jag avgöra om min kamera har det?

Backfokus är när kameran konsekvent ställer skärpan ngt bakom skärpeplanet. frontfokus är motsatsen. Det finns metoder att avgöra detta (sök här på FS) men frågan är om man inte bara ska använda sin kamera normalt & av det bedömma om allt fungerar.

Enligt trådar här på FS & runt om i världen så har alla stora (Canon, Nikon, m.m) haft problem med detta & då med vissa objektiv. Om man har problem så fixas (kalibreras) detta på garantin.

MiaT skrev:
Scandinavian Photo rekommenderade HS5600 till mig som extern blixt - jag ska alltså INTE köpa den verkar det som?

Detta är svårt...

Enligt många trådar så underexponerar kameran ca 1 steg med 5600 men inte med 3600. Enligt andra trådar så gäller det båda blixtarna.

Hur det nu är med detta så kalibrerar K/M detta om problemet skulle finnas. Om det sedan är löst vetegudarna. Jag har använt 5600 på en D7i & i det stora hela så har det fungerat super, bortsett då vid upplättning i vidvinkelläge då den överexponerat kraftigt...

Internet har gjort att alla problem, både stora & pyttesmå dras fram så att man ibland får en känsla av att allt på kamerafronten idag krånglar. Om du läser ett av mina inlägg tidigare så ser du att det även krånglade på 80 & 90-talet, förmodligen så är det mer krångel idag & då gissar jag på att det beror på att tillverkarna har mer bråttom med att få ut kamerorna + att dessa är så "fullmatade" idag. Anledning två kan vara att vi sitter & blåser upp bilderna i 100% på skärmen & ser saker vi aldrig såg förrut (back & frontfokus fanns garanterat även förrut).

Jag har själv beställt en D7D med 28-75/2.8, HS5600 har jag redan. Jag testade D7D med min blixt lite snabbt på Scandinavian i Mölndal & den underexponerade mycket riktigt. Därför så är jag inställd på att få kalibrera hus & blixt, men vi får väl se. Rätt vad det är så är det fixat på mitt ex?

Här kan du läsa om
den digitala hypokondrin, ett inlägg jag skrev för snart två år sedan som avhandlar problemen runt digitalkameror & huruvida dom finns eller ej, jodå dom finns men kanske inte i den enorma omfattning som man kan tro när man läser forumtrådarna här på FS.

Jag har tänkt mig att skippa skärpetester m.m. & bara fotografera. Hur det blir med detta får framtiden utvisa då jag vet att det är svårt att hålla sig ifrån testandet om man helt plötsligt inte är nöjd med skärpan i några bilder. Sen är det en annan sak att man förmodligen själv är skuld till oskärpa i många fall...

Köp det du tänkt dig men ha i åtanke att det kan behövas kalibrering, oberoende av vilket märke man köper så måste man tydligen vara inställd på det...

//Larsa

EDIT: ser på din profil att du redan har D7D. Sök inte fokusproblem om du är nöjd utan var glad!
 
Tack för ett bra och informativt svar!

Grejen är att jag är wen väldigt glad amatör. Så om jag har fokusproblem på bilderna så kan jag inte alltid avgöra om det är kameran eller fotografen som är problemet! (Troligtvis är det det sista!) Men jag undrade ifall man kan se ifall kameran fokuserar fel på nåt sätt. Om du har tid en sekund att titta på mina bilder - kan du se något fokusproblem som skulle kunna härröra till kameran på någon av mina bilder?

Problemen med HS5600 är alltså att den underexponerar? Finns det några andra problem med den? Jag har varit i kontakt med Scandinavian Photo eftersom jag behöver en extern blixt till min Dynax 7D.
 
MiaT skrev:
Grejen är att jag är wen väldigt glad amatör. Så om jag har fokusproblem på bilderna så kan jag inte alltid avgöra om det är kameran eller fotografen som är problemet!

Backfokus uppträder vid stor bländaröppning och kort brännvidd på några meters håll. Annars syns det sällan.
 
MiaT skrev:
Om du har tid en sekund att titta på mina bilder - kan du se något fokusproblem som skulle kunna härröra till kameran på någon av mina bilder?

De problemen är för små för att kunna bedömmas i de små format som man lägger in här på FS. Dessutom så vet man, som du säger, inte om det är kameran eller en själv som missat...

Om du söker på backfokus eller frontfokus så finns det ett antal trådar här på FS som visar hur man genom att fota exempelvis en linjal kan kolla om fokus lägger sig där man har fokuspunkten. Nu verkar det dock vara lätt att göra fel vid dessa tester & jag tycker att du, om du är nöjd, ska skippa detta.

Om du exempelvis tar porträtt med kort skärpedjup (största bländaren) & ställer skärpan på ögat som är närmast så kan du se om skärpan ligger exakt på ögat eller om den snarare ligger på näsan eller ett öra. Nu ska man dock ta flera sådana för att utesluta att man själv missat.

MiaT skrev:
Problemen med HS5600 är alltså att den underexponerar? Finns det några andra problem med den? Jag har varit i kontakt med Scandinavian Photo eftersom jag behöver en extern blixt till min Dynax 7D.

Det enda jag hört är att den ska underexponera ca 1 steg, har dock inte testat själv eftersom jag inte fått min kamera.

//Larsa
 
Jo det stämmer att den underexponerar ett steg ganska exakt. Jag har haft min på justering och det blev väl något bättre. Problemet är inte större än att man justerar upp exponeringen motsvarande felet.

/Maverick
 
Då kommer jag förmodligen att köra ett steg + så länge & vänta med att skicka in den vid lämpligt tillfälle.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.