Annons

D7 ägare - Har ni fokusproblem med AF?

Produkter
(logga in för att koppla)
fungerar fint

Jag har inte haft problem alls.
Min är så ny att senaste firmware redan var installerat, kanske hänger ihop, men den går som en klocka. Lite stöttar när den legat i väskan har den hunnit få, men ej hårt. Jag är nöjd, en mäkta bra kamera.

Re: fungerar fint

dream77 skrev:
Jag har inte haft problem alls.
Min är så ny att senaste firmware redan var installerat, kanske hänger ihop, men den går som en klocka. Lite stöttar när den legat i väskan har den hunnit få, men ej hårt. Jag är nöjd, en mäkta bra kamera.

Uppdaterade till firmware 1.10 så fort den kom ut, Stor skillnad!
Dock verkar det finns lite hårdvarugrejs som förbättrats under första tiden kamera funnits i produktion.

Vet inte om den har någe vidare byggkvalitet. En kompis till mig tappade sin dynax 7D i golvet ifrån låg höjd ca 25cm bara och den tvärdog av det. En kapplöpning mellan fabrikanterna ger en tvivelaktig kvalite med barnsjukdomar tror jag.

Om man med byggkvalite menar känsla så är den på topp. Dock inte Sagt att den håller för det...

Var det AS som pajade? Är själv lite orolig för hur känslig den är, har nämligen beställt en D7D.

25 cm låter oroväckande...

// Larsa

.Z. skrev:
Om man med byggkvalite menar känsla så är den på topp. Dock inte Sagt att den håller för det...

Var det AS som pajade? Är själv lite orolig för hur känslig den är, har nämligen beställt en D7D.

25 cm låter oroväckande...

// Larsa

Totalt stendöd kamera i Thailand och inlämnad i Bangkok minolta service. En vecka sedan är det och inte ett svar.

Mycket tråkigt.

Nu tänker jag dock dra egna slutsatser av min och hoppas på det bästa, kameror krånglar trots allt ibland.

//Larsa

Nästan synd om killen som gått över till digitalt från sin analoga dynax 7 med batteripack. Den kameran kostade en hel del ny och är en nästan värdelös hightechkamera idag.

Urk...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1035&message=13837458

Väntar med bävan på min, petig som jag är & blixtproblemen med 5600HS(D) har jag brottats tillräckligt med på min D7i... Är dock fullständigt inställd på att få skicka in blixt & kamerahus för kalibrering, enligt de flesta källor på Dpreview + ett "lätt" tillkännagivande från Konica Minolta i sverige så finns problemet på alla D7D med 5600HS(D).

Blixtproblemet är jag inställd på & kan ta men fan må ta KM om det finns andra kvalitetsproblem som krånglar!

De va lättare förr, om man bortser från min Nikon FE2 som 1983, nyinköpt åkte fram & tillbaks till service några gånger innan jag fick en ny. & visst ja, min EOS 10:a (utan D) som slukade batterier som en äldre digitalkamera, även den ny i början av 90-talet...

De kanske inte va bättre, eller?

//Larsa som lider av den digitala hypokondrin...

Senast ändrad:
Har någon av er upplevt att det blir konstig fokusering när man använder glasögon?

Kanske jag som är underlig men jag upplever att jag inte ser vart 7dn fokuserar då jag har glasögonen på, särskilt på längre brännvidder.

Dioptrijusteringen?

Nu har jag fått tillbaka min kamera. Enligt pappren så har de justerat AF och synkroniseringen. Själva exponeringen tycker jag dock är som förut så det vette fan om det gjorde nån skillnad direkt.

Man får nog lära sig att leva med det trots allt...

Mvh
Maverick

Enligt pappren så har de justerat AF och synkroniseringen. Själva exponeringen tycker jag dock är som förut så det vette fan om det gjorde nån skillnad direkt.

Det som är viktigast är att den interna blixten och en extern blixt exponerar lika! Är båda lika så är det lättare att leva med att det t.ex. blir ngt underexponerat, för då kan man alltid ha ett standardläge för exponeringskompensation.

Håller med, fast det känns tveksamt att det är så. Kameran känns lite lättlurad på det hela taget faktiskt. Kommer kanske nån uppdatering av mjukvaran så småningom.

Mvh
Maverick

Han hämtade ut kameran trasig eftersom det skulle ta minst två månader att reparera den.

Sen köpte han ett nytt likadant hus i Bangkok för 11000kr. Detta var för ca en vecka sedan. Tveksamt om jag skulle göra samma sak. Men han har ju iallafall en rätt hyfsad ekonomi.

Om jag vore som han hade jag valt Nikon eller Canon från början med bättre kvalitetskänsla tror jag.

Om du läser igenom forumtrådarna här & i övriga världen så kommer du att se att det finns oerhört mycket krångel även med dem. Du verkar ha inriktat dig på K/M nu för att en kompis till dig har en. Nikon florerar just nu med fokusproblem på sitt flaggskepp som kostar 3-4 ggr så mycket som D7D. Canon EOS 20D har haft stora problem med ett flertal saker...

Tyvärr så verkar de flesta DSLR-kamerorna krångla mycket & det försvarar jag inte, det är svagt...

//Larsa

.Z. skrev:
Om du läser igenom forumtrådarna här & i övriga världen så kommer du att se att det finns oerhört mycket krångel även med dem. Du verkar ha inriktat dig på K/M nu för att en kompis till dig har en. Nikon florerar just nu med fokusproblem på sitt flaggskepp som kostar 3-4 ggr så mycket som D7D. Canon EOS 20D har haft stora problem med ett flertal saker...

Tyvärr så verkar de flesta DSLR-kamerorna krångla mycket & det försvarar jag inte, det är svagt...

//Larsa

Mycket barnsjukdomar verkar det som. Nåja jag är bara amatör och dia-fotograf. Har själv haft en Minolta x700 som första systemkamera.

Kasta den i golvet borde vara standard vid alla kameratester!

Som jag ser det är Minolta mest prisvärt men med tveksam kvalite vad gäller stryktålighet i längden jämfört med Nikon och Canon.

Senast ändrad:
StefanA skrev:
Mycket barnsjukdomar verkar det som. Nåja jag är bara amatör och dia-fotograf. Har själv haft en Minolta x700 som första systemkamera.

Kasta den i golvet borde vara standard vid alla kameratester!

Som jag ser det är Minolta mest prisvärt men med tveksam kvalite vad gäller stryktålighet i längden jämfört med Nikon och Canon.

Kasta kameran i golvet borde vara standard vid kamera tester.

Vad det gäller stryktåligheten i längden så vet vi inte ett dugg om den.

Jag antar dock att du åsyftar de problem som varit med AS vid stötar & fall i golvet. Jag är också ngt orolig över det men köper nu min D7D & kollar själv. AS är en avancerad grej som "kan" vara känslig, jag får se.

För övrigt så finns det historiskt sett inga belägg för att Nikon eller Canon skulle ha högre slitstyrka än exempelvis Minolta.

Vad man ska ha klart för sig är att vi genom internet idag ser alla problem.

Jag hade -83 en Nikon FE2 som åkte skytteltrafik till service innan jag fick en ny på garantin (elektronikfel). 1990 så slukade min EOS-10 (utan D) batterier, som jag vet inte vad, när den var ny. Fick skicka in den & hörde då att det var ett vanligt problem på dessa. Under slutet av 70-talet så hade en kompis en Olympus OM-2 som krånglade i elektroniken, också ett vanligt fel fick vi höra.

Detta var mina egna & en kompis problem. Idag så läser vi på internet så oerhört mycket om kameror & jag tror faktiskt att DSLR:arna krånglar lite mer än de gamla men inte så mycket mer som vi tror.

Hur det är med detta är svårt att säga men jag tycker att man måste ge dessa kameror några år innan man uttalar sig om dess hållbarhet, blir själv vansinning när jag läser recensionerna här på FS där folk ger sina nyinköpta kameror 4:eek:r & 5:eek:r i hållbarhet, hur vet dom det? Kämpade för ett par år sen för att få bort hållbarhetspunkten ur recensionerna, dock utan framgång...

När man haft en kamera i 4-5 år så kanske man kan uttala sig om sådant.

För övrigt så ska du vara rädd om din x700, fin kamera. Är tveksam på att min D7D går om 20 år...

Mvh/Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Vad det gäller stryktåligheten i längden så vet vi inte ett dugg om den.

Jag antar dock att du åsyftar de problem som varit med AS vid stötar & fall i golvet. Jag är också ngt orolig över det men köper nu min D7D & kollar själv. AS är en avancerad grej som "kan" vara känslig, jag får se.

För övrigt så finns det historiskt sett inga belägg för att Nikon eller Canon skulle ha högre slitstyrka än exempelvis Minolta.

Vad man ska ha klart för sig är att vi genom internet idag ser alla problem.

Jag hade -83 en Nikon FE2 som åkte skytteltrafik till service innan jag fick en ny på garantin (elektronikfel). 1990 så slukade min EOS-10 (utan D) batterier, som jag vet inte vad, när den var ny. Fick skicka in den & hörde då att det var ett vanligt problem på dessa. Under slutet av 70-talet så hade en kompis en Olympus OM-2 som krånglade i elektroniken, också ett vanligt fel fick vi höra.

Detta var mina egna & en kompis problem. Idag så läser vi på internet så oerhört mycket om kameror & jag tror faktiskt att DSLR:arna krånglar lite mer än de gamla men inte så mycket mer som vi tror.

Hur det är med detta är svårt att säga men jag tycker att man måste ge dessa kameror några år innan man uttalar sig om dess hållbarhet, blir själv vansinning när jag läser recensionerna här på FS där folk ger sina nyinköpta kameror 4:eek:r & 5:eek:r i hållbarhet, hur vet dom det? Kämpade för ett par år sen för att få bort hållbarhetspunkten ur recensionerna, dock utan framgång...

När man haft en kamera i 4-5 år så kanske man kan uttala sig om sådant.

För övrigt så ska du vara rädd om din x700, fin kamera. Är tveksam på att min D7D går om 20 år...

Mvh/Larsa

Är nog helsant det du säger. Men betänk varför proffs oftast väljer Nikon eller Canon, de har ett gott rykte.

Någon gång efter 1990 blev det en rejäl uppskrivning av den japanska yenen. Från ett simpelt budget allternativ blev Japan en standard inom småbild.

Det finns många anledningar till att proffsen valt sitt & det har mest med systemstorlek att göra. Genom att C & N har varit störst i alla år så har dom kunnat bygga ut systemen, service (till proffs), uthyrning av objektiv m.m på ett sätt som de andra inte har haft möjlighet till...

Exempelvis Dynax 9 var åtminstone när den kom en fantastisk kamera som även användes av proffs, dock inte speciellt många mest p.g.a de faktorer jag räknat upp.

Men det är klart att C & N har satsat stenhårt på proffsmarknaden men det behöver ju inte innebära att de billigare modellerna automatiskt är bättre för det. Om man tittar på billiga analoga AF-slr:kameror så har ju Minolta varit extremt duktiga & faktiskt gjort den bästa instegskameran av alla!

Hoppas att dom kommer med en D5D som är bra, Det behövs mer konkurrans i kameravärlden.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar