Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7 ägare - Har ni fokusproblem med AF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nome Nescio skrev:
Det går förmodligen bra mycket fortare att byta hela kortet med Sennsor och AF på, än att börja löda loss små prylar och montera dit nya.

Jag associerar "kretskort" till bara den gröna delen med komponenter på. Tror knappast att det är något av det som gått sönder.
Borde snarare vara något mekaniskt som pajjat.
Fast det kanske sitter "stoppklossar" på kretskortet som slagits bort av att sensorn (som ju bevisligen är rörlig) kastas mot stoppet.

Men vem vet..

Ja, man törs beställa. Det är trots allt två års reklamationsrätt om man köper i sverige.

Kretskort pajjar hela tiden. Det kan ju tyckas märkligt att kallödningar fortfarande inträffar men det gör det uppenbarligen. Hur många har inte en trasig fjärrkontroll? Hur många rörliga delar innehåller den?

Mvh
Maverick

.Z. skrev:
Hmm... Nu börjar den digitala hypokondrin att drabba mig. Backfocus, AS tål inte stötar.

Vågar jag beställa en D7D?

Min H-blad åkte i backen en gång i somras, riktning av huset och den var fit for fight igen. Min Dimage 7i åkte med objektivet rakt ner i asfalten, ett krossat skylight och några skråmor var det enda som blev...
//Larsa

Jag tappade en A1a i backen, AS pajjade, samma symptom som beskriv i denna tråd.

Maverick skrev:
Ja, man törs beställa. Det är trots allt två års reklamationsrätt om man köper i sverige.

Förvisso men det gäller ju fabrikationsfel och detta kan vara en gråson. Har du varit oaktsam eller är det kameran som är för känslig?

Kretskort pajjar hela tiden. Det kan ju tyckas märkligt att kallödningar fortfarande inträffar men det gör det uppenbarligen. Hur många har inte en trasig fjärrkontroll? Hur många rörliga delar innehåller den?

Tror fortfarande på att något mekaniskt måste gått sönder.

Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Offtopic:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker det har varit den bästa service jag mött sen min son kvaddat sitt ABU Atlantic-spö 2 ggr på raken och varje gång fått ett nytt efter en vecka. Det är oslagbart tror jag men KM tycker jag har varit riktigt bra och snabba och väldigt tillmötesgående.
Har själv "brutit" av två ABU-spön och fått nya utan knussel båda gångerna, så där pratar vi verkligen svårslagen kundservice.

/Lennart

Ok. Nu har jag i och för sig inte tänkt mig att kasta den i backen i tid och otid men stötar kommer den förmodligen att få utstå.

Finns det någon annanstans på nätet dokumenterat att AS på D7D har krånglat?

Dimage7d skrev:
Jag associerar "kretskort" till bara den gröna delen med komponenter på. Tror knappast att det är något av det som gått sönder.
Borde snarare vara något mekaniskt som pajjat.
Fast det kanske sitter "stoppklossar" på kretskortet som slagits bort av att sensorn (som ju bevisligen är rörlig) kastas mot stoppet.

Men vem vet..

Det sitter flera kretskort i en kamera, det är som ett modulssytem där man kan byta enskilda moduler. I detta fallet är sennsorn och AS förmodligen kopplad som en modul med mekanik och allt.
Jag tror inte man plockar bort AS och senssorn från det kretskortet en en handvändning, det är säkrt finmekanik med precisioner som vi bara kan spekulera i.

Nu har jag varit inne på Dpreview & läst att HS5600 tydligen funkar dåligt med D7D, & jag som har en sådan (blixten alltså)...

Tror jag lugnar mig med beställning efter att ha läst allt detta. Är inte så sugen på att hålla på & skicka in kamera & blixt för kalibrering.

.Z. skrev:
Nu har jag varit inne på Dpreview & läst att HS5600 tydligen funkar dåligt med D7D, & jag som har en sådan (blixten alltså)...

Tror jag lugnar mig med beställning efter att ha läst allt detta. Är inte så sugen på att hålla på & skicka in kamera & blixt för kalibrering.

Har inte haft problem med min 3600 iaf.

Köp nu en D7D så skickar du in den för backfocusjustering, blixtfix, firmwareuppgradering och kanske AS-fix. :)

Det är en grejt kamera trots allt!

Dimage7d skrev:
Har inte haft problem med min 3600 iaf.

Köp nu en D7D så skickar du in den för backfocusjustering, blixtfix, firmwareuppgradering och kanske AS-fix. :)

Det är en grejt kamera trots allt!

Jodå. Blev bara lite less igår när jag läste om alla problem. Nu ser det dock inte helt problemfritt ut när man läser forumen om de övriga tillverkarnas kameror heller.

Backfokusproblemet ska visst vara löst. Problem finns dock tillsammans med 5600 & om såna uppstår så får jag väl skicka in...

Synd bara att det ska vara så svårt att få grejorna att funka på en gång...

//Larsa

.Z. skrev:
Jodå. Blev bara lite less igår när jag läste om alla problem. Nu ser det dock inte helt problemfritt ut när man läser forumen om de övriga tillverkarnas kameror heller.

Backfokusproblemet ska visst vara löst. Problem finns dock tillsammans med 5600 & om såna uppstår så får jag väl skicka in...

Synd bara att det ska vara så svårt att få grejorna att funka på en gång...

//Larsa

Köper du ett sent exemplar så torde det mesta utom kanske felet i blixten vara fixat.

Japp.

Blixtproblemet ligger i blixten. Jag hoppas att dom går med på att jag bara skickar in den så att jag får behålla kameran. Det ska räcka men ibland så vill dom även ha kameran...

//Larsa

Vågade köpa en!

Har beställt en 7d, kommer väl till veckan. Var också tveksam till denna kamera eftersom det KMs första digitala systemare, Har nyss bitt medlem här men läst forum och recensioner.

Var tveksam först men har Minolta sen tidigare och vill fortsätta med det. Sen om man har två år på sig så borde man väl hinna få alla fel åtgärdade?

Ha gött pojkar och flickor!

Grattis!

Säkert får Du ett ex utan fokus-problem så här sent efter introduktionen.

Jag har min på justering för 2dra gången. Det var mycket bättre efter 1sta justering, men med en 50mm/1.4 mätte jag ca 1 cm (avst ca 50 cm) frontfokus på flera av de yttre sensorerna. Får se vad de säger om mina mätningar, jag skickade med bilder.

Under väntetiden har jag hunnit få hem ett Sigma 18-50/2.8....

Beställer förmodligen min till veckan...

Ang. fokusproblem så kan det väl knappast gälla med K-M 28-75/2.8?

Frågade Cyberphoto & dom sa att det inte varit några problem med ny originaloptik...

//Larsa

Gammal optik!

Har själv bara äldre optik, 75-300 och 35-80 men hoppas att det ska gå ändå.
Följer väl med ett 28-100 också med kameran.

Ser iaff framemot en skön sommar med sköna bilder!

Jo man sak inte måla fan på väggen som det heter, det går nog bra...

Jag har bestämt mig för att inte göra några tester utan bara fotografera & ha kul, det är vad jag vill...

Sen så får vi se om jag står där & fotograferar linjaler & gudarna vet vad ändå när det kommer till kritan:)

Den digitala hypokondrin ni vet...

//Larsa

Gamla objektiv

Den nivå på "problemet" rätt fokus, som jag hade vid mitt nu 2:a service-besök ligger nog på en nivå som jag aldrig upptäckt utan att fotografera av ett testark och dessutom köra min normal med bländare 1,4. Jag hade först bara tänkt skicka in bilderna och diskutera kring skärpedjups-marginaler, för jag ville inte bli av med kameran igen, men service tyckte att jag skulle lämna in kameran.

Jag kan urskilja tendenser med samma felfokusering på mina andra objektiv, men där är det mycket svårare att klart se.
Dom är förresten ganska gamla mina andra objektiv så det är inte där skon klämmer!
Minolta 70-210/3,5-4,5 (1989), så pass bra att jag tvekar att skaffa Sigmas 2,8-objektiv
Minolta 24-85/3.5-4,5 och Sigma 100/2,8 macro.

Jag tror alltså inte att det är några problem med äldre Minolta-objektiv! men naturligtvis de kan vara olika snabba att fokusera med.

Re: Re: Re: Re: D7 ägare - AF- och Anti Shake- problem

Sten-Åke Sändh skrev:
KM bytte ett kretskort där AS-funktionerna sitter och sen justerade de det som behövdes efter det. Allt på garantin....

Nu har jag fått tillbaka min D7D som hade trubbel med AS (rasslade vid påslag).
Dom har bytt ett kretskort men också "exponeringsautomatiken" eller liknande.
Ocj faktiskt, jag måste säga att det är som en ny kamera!
Skarpa bilder (backfocus justerad förra svängen) och jag upplever att den exponerar mycket bra nu. Förr var det ofta underexponerat.

Skijsigt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar