** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D60 vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)
markusd skrev:
Är D70 lika begränsad till manuella inställningar som 300D verkar vara? Jag tyckte bruset verkade vara synligt ganska tydligt vid 200ISO på D70n.

300D är inte så begränsad som det låter på folk. Granska kritiskt om du verkligen behöver det som skiljer. Man behöver kanske inte spotmätning när det finns utsnittsmätning. 300D är en bra kamera helt enkelt. Men visst har D70 färre begränsningar.

Kolla igenom objektivprogrammet och se vilka gluggar som du kan tänka dig att köpa. Det kanske är du sugen på det fina högkvalitativa Canon-objektivet 17-40/4 och då ska du sikta på Canon.

Har du mindre budget och vill bara börja med ett billigare objektiv är Nikons 18-70 intressantare än Canons 18-55.

Både Nikon och Canon har bra optik och ett stort objektivprogram. En del Nikongluggar kostar mer än motsvarande Canon och vice versa. Canon några specialobjektiv som Nikon saknar, men de är kanske ändå inte aktuella för dig.

Senast ändrad:
Tack än en gång för alla svar!

I början kommer jag inte ha råd med några värsting-objektiv. Vill ha minst 28mm i vidvinkel sen ett tele som går upp till 300mm. Därför låter D70 med kitobj. lockande.

Jag går själv i samma tankar, alltså..ska man köpa en D60 eller en D70?

Jag har laddat ned bilder och jämfört mycket och bilderna från D60:n tilltalar mig mer. De från D70:n är bra men där finns också en effekt med grön/röda skuggor vilket troligtvis kommer ifrån själva valet av sensor.

Sen har jag hört att Nikons objektiv är bättre, dvs att man får bättre objektiv för pengarna..om man nu inte vill köpa Canons proffsobjektiv förstås. Nikon har ett störra utbud av objektiv.

Jag var igår på mässan och fick känna på en D70 för första gången. Det var en positiv upplevelse, men jag har fortfarande inte blivit klok på vilket val jag ska ta.

Jag skulle ta D70:n utan tvekan om det inte fanns dessa röd/gröna effekter på bilderna!

david_hakansson skrev:
Sen har jag hört att Nikons objektiv är bättre, dvs att man får bättre objektiv för pengarna..
Det är precis tvärtom..Nikons objektiv ligger betydligt högre i pris.

david_hakansson skrev:
om man nu inte vill köpa Canons proffsobjektiv förstås. Nikon har ett störra utbud av objektiv.
Nej, Canon har det något större utbudet av optik.

Enkelt att jämföra både priser och utbud:

http://www.cyberphoto.se/pri_nikon_sys.php
http://www.cyberphoto.se/pri_canon_sys.php

Jo gurun har talat och har nog rätt, men jag tänkte marknaden med alla objektiv, alltså även de begagnade.

Sen vad gäller kvalitet på optik för pengarna är bara vad jag har hört...

david_hakansson skrev:
Jo gurun har talat och har nog rätt, men jag tänkte marknaden med alla objektiv, alltså även de begagnade.
Jag har kollat utbudet på begagnat ett antal gånger på ebay, blocket, cyberbörsen o.s.v.
Canonutbudet ligger på runt 15-20% mer.

david_hakansson skrev:

Canon frångick ju sin FD-bajonett i och med EOS-systemet. Med Nikon kan man montera F-gluggar på alla hus MEN det betyder inte att de fungerar rakt av. På D70 tex så vill du använda D eller G objektiv. Du kan montera gamla manuella objektiv utan CPU men då måste du köra i manuellt läge och använda extern ljusmätare. Så även om det totalt kanske finns fler objektiv som går att montera på D70:n (än det finns som passar på D60:n) och flera av dem är ypperliga manuella objektiv så är det säkerligen som Kim säger att det finns fler AF-objektiv för Canon EOS än för Nikon AF och det är egentligen dem du borde titta på. Har du däremot en F4 eller F5 så har du ett fruktansvärt stort utbud av gamla objektiv att välja på, där kan man fynda stort. Det finns folk som valde att köpa en begagnad D1 för att kunna använda manuella fina objektiv. Det finns just nu en tråd om detta i digitalforumet på Photo.Net.

Sen när det gäller pris/kvalitet så tror jag att det är svårt att säga att det ena systemet har en fördel över det andra rent generellt. Det enda klara jag har hittat är bildstabilisering där Canon erbjuder det även i prosumerobjektiv medan Nikon har det i sina dyrare och inte lika många som Canon. Det går så mycket tycke och smak i märke och vilket som är bättre än det andra. Jag har väldigt sällan sett tester då man jämför ett objektiv med motsvarande i den andra uppställningen. Och är det egentligen intressant?

Om inte priset spelar någon roll dock så har bägge tillverkarna den utrustning du vill ha.

david_hakansson skrev:

Samma här. Moirén (stavning?) syntes ganska tydligt på cyberphotos testbilder och då måste det ju vara ganska vanligt. Tycker också att D60 bilder ser lite bättre ut, självklart beror detta på vad man använt för objektiv också.

Ja, jag gick in på cyberphoto och tittade på bilderna. Se exempel på denna bild:

Testbild D70, Cyberphoto

Förstora den och titta på vänstra sidan av björkarna där solen ligger på som mest. Till vänster om det vita finns en massa rött och till höger en massa grönt. Har bara sett detta fenomen på Nikon, framför allt D70. Vet inte om det kallas moire, men hur som helst så stör det mig iallafall. Tycker att det är så synd!

Har nämnt detta tidigare och inte alla håller med mig. Kanske krävs en hyffsad skärm för att se det, men jag slår vad om att det skulle synas på en uppförstoring!

david_hakansson skrev:
Ja, jag gick in på cyberphoto och tittade på bilderna. Se exempel på denna bild:

Testbild D70, Cyberphoto

Förstora den och titta på vänstra sidan av björkarna där solen ligger på som mest. Till vänster om det vita finns en massa rött och till höger en massa grönt. Har bara sett detta fenomen på Nikon, framför allt D70. Vet inte om det kallas moire, men hur som helst så stör det mig iallafall. Tycker att det är så synd!

Har nämnt detta tidigare och inte alla håller med mig. Kanske krävs en hyffsad skärm för att se det, men jag slår vad om att det skulle synas på en uppförstoring!

Det var denna bild jag också hade tittat på, där syns det klart och tydligt. Som sagt mycket trist då kameran annars verkar helt perfekt.

Om man plåtar RAW kunde man tydligen eliminera i princip all moiré genom att processa filerna i typ Bibble eller nåt annat program än nikon capture. Kommer inte ihåg om det var Bibble eller vilket det var, men skillnaden var väldigt stor. Ingen skillnad i kvalitet i övrigt. Sök på i forumen www.dpreview.com om ni är intresserade...

Till vänster om det vita finns en massa rött och till höger en massa grönt.

Har bara sett detta fenomen på Nikon, framför allt D70. Vet inte om det kallas moire, men hur som helst så stör det mig iallafall. Tycker att det är så synd!

Det är inte moire, utan kromatisk aberration. Och det är inget som är Nikonspecifikt, tvärtom så finns det i all optik oavsett om den sitter på en digitalkamera eller inte. Billig optik på billiga digitalkameror kan ha rent hemsk kromatisk aberration! Det är en av de defekter som optikkonstruktörer kämpar med att minska. Samtidigt kan man inte helt eliminiera den utan att samtidigt öka någon annan defekt (undantaget är spegelobjektiv som helt saknar detta då det är en brytningsdefekt). Titta gärna på DPReviews exempel, de är betydligt mer extrema:

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

Denna defekt är som tydligast ute i kanterna på bilderna och gärna som i detta exempel med tunna grenar mot ljus himmel eller skarpa kanter. Det går att korrigera detta efteråt med tex Photoshop om man så skulle önska. Det finns flera tutorials på nätet och länken ovan visar ett enkelt sätt.

Moire ser ut på ett helt annat sätt och finns i alla digitalkameror med bayersensor (dvs i princip alla idag existerande, Foveon är undantaget). Moire uppstår när du har interfererande mönster. Eftersom bayersensorn inbyggt har ett mönster kan problemet uppstå när du tar bilder av något mönstrat motiv, tex takpannor på ett hus, persienner, rutig skjorta etc. Notera att mönstret måste vara väldigt fint, dvs takpannorna skall vara på ett hus långt borta och dessutom skall mönstret gärna vara ganska distinkt, hög kontrast ökar risken. Genom att ett filter "suddar" ut gränserna för mönstret i motivet minskar man risken men då upplevs också bilden lite "mjuk".

D70 har rapporterats ha större problem med moire (vissa säger färgmoire) än vissa andra digitalkameror, dock så har de som rapporterat om det inte berättat hur de har konverterat sina rawfiler. Enligt vissa källor ska Nikons programvara minska uppkomsten av moire. Använder du JPEG sköts detta i kameran men om du använder RAW ska ju inte kameran behandla bilden och då är det konverteringsprogrammets uppgift. Vissa tredjepartskonverterare gör en rak överföring av bilddatat utan att ta hänsyn till kamerans konstruktion och gör då ett dåligt jobb.

Nedanstående sida hos Japanska Nikon förklarar lite mer uppkomsten till färgmoire vilket de kallar color aliasing och hur det hänger samman med sensorn.

http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/technology_e/image_processing_e/index.htm

Jag har på prov tagit bort moire från en av dessa bilder som cirkulerade på ett forum genom att använda Demoire-pluginen som följer med Phase Ones Capture One-programvara. Den går att hämta en trettiodagarsversion av på deras hemsida och pluginen har inga tidsbegränsningar.

För exempel på hur moire uppstår och hur det ser ut kan du besöka dessa två instruktiva sidor:

http://www.sandlotscience.com/Moire/Moire_frm.htm

samt

http://www.mathematik.com/Moire/

Det är sköna psykedeliska mönster! :-D

Jovisst, själva grundorsaken är ju objektiven, men jag har aldrig sett fenomenen på Canons DSLR, troligtvis pga av CMOS-sensorn de använder.
Enligt den länk du gav så förstärker just sensorn denna effekt som vi pratar om. Det är nog allt det som gör skillnaden på bilderna från Canon och Nikon. Se nedan:

Each pixel (photosite) on a digital camera sensor (CCD/CMOS) has a limit as to how much charge it can store. Blooming (or Streaking) is the name given to an overflow of charge from an oversaturated pixel (photosite) to the next on the sensor. This problem is addressed with the addition of "anti-blooming gates" which can be thought of as vertical drain ditches running beside each row of pixels, these gates allow the overflowing charge to run away without affecting surrounding pixels.

In CCD (Charged Couple Device) sensors, the pixel measurements are processed sequentially by circuitry surrounding the sensor.

Det senaste citatet tolkar jag som att CCD-sensorn skulle kunna förstärka denna effekt. Händer vid överexponering på sensorn.

Blooming är ett intressant fenomen. (För er som missade det så är första citatet i Davids senaste inlägg från http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Blooming_01.htm där man även har en fin bild som tydligt visar effekten).

Dock så tycker jag inte att bilden från Cyberphoto är såpass överexponerad i himlen att man kan entydigt hävda att det är blooming och sålunda CCDn som är skurken här. Himlen är klart blå och de små grenarna "sitter ihop" och har inte blivit utraderade av "blödande" himmel. Om jag får uttala vad jag tror så är det optiken som bär mer eller mindre hela skulden här, speciellt när effekten är så svag som i detta fall.

Skulle du plåta på film med samma optik och scanna det i en riktigt bra trumscanner så utesluter jag inte att du skulle kunna se samma effekt där. Akromater och apokromater har funnits länge, långt innan digitalkameran kom till världen. Dock så har det väl blivit mer aktuellt nu kanske med bra optik när effekter som blooming förstärker det och man inte har något framkallningssteg som kan fixa till defekter samt att man lätt blåser upp pixlarna så de blir stora som hus (och tydligt ser det då).

Sen måste jag också säga att jag aldrig (tidigare) sett kromatisk aberration på bilder tagna med Canons DSLR:er, mest för att jag inte sett särskilt många testbilder tagna eller brytt mig om att leta efter det i de få jag sett. Någon därute med en 300D eller 10D kan ju gärna gå ut och ta en bild på trädgrenar mot ljus himmel och se till att några grenar är uppe i de övre hörnen på bilden. Det vore ett intressant experiment.

Tyvärr så skulle man egentligen vilja använda SAMMA objektiv på en 300D och en D70 och se skillnaderna, det vore betydligt mer instruktivt. Några som har tex Sigma och vill hjälpa till?

Nu ska vi dock inte överdriva det här för även om man råkar ut för det så tror jag att effekten är så liten att den lätt korrigeras i post-processingstadiet. Vi ska inte tro att bara för att det är digitalt så slipper man arbete efter tagningen av själva bilden. Alla vet att med vanlig film återstår det roliga arbetet, nämnligen det i mörkrummet.

Inte för att jag vill hitta fel eller racka ned på Canons DSLR:er, de är bra och innan Nikon lyckades prestera en digitalsystemkamera jag hade råd med önskade jag att jag hade valt Canon en gång i tiden, men en enkel sökning gav en fin (?) testbild på DPReview. Bilden är tagen med en 300D och EF-S 18-55mm. Bläddra ned till rubriken "Purple Fringing (Chromatic Aberrations)" på http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp. Så nu har vi båda sett det ;-D

Det finns ett företag som hävdar att de ska släppa ny programvara under våren som tar hand om just denna typ av problem. Jag vet inte om jag vågar lita på dem, det verkar nästan vara lite Vaporware över det hela eftersom de lovar allt och än så länge finns inget. Men läs mer om dem själv och bedöm: http://www.do-labs.com/ (produkten heter "DXO Optics Pro").

Rörande CCD vs. CMOS så tänker jag inte ta ställning eftersom jag inte sett tillräckligt mycket vettig information om vad som är för- respektive nackdelar med det ena än det andra. Dessutom har Nikon lanserat JFET i och med D2H och så har vi historien med Foveonsensorerna. Helt klart är att det är i den här delen av fotografi som utveckligen ligger och än så länge är inte det sista ordet sagt.

Jag kan inte heller svara på om det är objektiven eller sensorn, men jag gissar(!) att det är en kombination av de båda. Har som sagt hittills bara sett det på Nikon D70/D100 än så länge.

Jag skulle vilja se en uppdatering av programvara i själva kameran. Men även om man kompenserar för ljusfenomen så undrar jag hur man ska kunna göra det utan att att vanställa övriga delar av bilden.

Det kanske blir en D70 ändå en dag.. =) Den är ju helt underbart lätt att lära sig och känns så naturlig i handen på alla sätt. Suck...

Nikon D70 LP filter gör att denna kamera kan uppvisa moire vid vissa mönster/linjer och som i vissa fall blir synligare än från bilder från Canons motsvarande kameror. Var Lp filtret skall gå in och skära är framräknat och beräknat av tillverkaren. Moire uppträder hos alla sensorer med Bayersk interpolering och så länge optiken har högre förmåga att återge detaljer än vad sensorn har.
För att helt bli av med moire skulle en upplösning på en 24 x 36mm sensor kräva ca 40miljoner pixlar.
(estimerat av Imacon på ett möte i Malmö)

Uppräkningsfel eller färg interpoleringsfel: Här har Nikon D70 ett beskymmer. Vid en Bayersk interpolering tar en pixel stöd av omkringliggande för att få information vad för färgvärde som kan antas ligga brevid. Kan ingen detektering göras så skall denna yta fyllas med grått. Grått ses inte som störande för ögat
Här uppvisar D70 sitt största problem, exv en svart liten text på vit yta kan fyllas med röda eller blå färger vid uppräkningen.
Detta fenomen kan inte ses på bilder från Nikon D1X eller Canons kameror.

Slutligen: Jag gjorde en test mot ett kännt testmotiv som jag erfarenhetsmässigt vet ger upphov till interferens moire. Här visade Canon D60 och 10D samma tendens till moire som D70. Moire uppträder när du minst anar det och inte önskar det.

Mvh

maxzomborszki skrev:

Sen måste jag också säga att jag aldrig (tidigare) sett kromatisk aberration på bilder tagna med Canons DSLR:er, mest för att jag inte sett särskilt många testbilder tagna eller brytt mig om att leta efter det i de få jag sett. Någon därute med en 300D eller 10D kan ju gärna gå ut och ta en bild på trädgrenar mot ljus himmel och se till att några grenar är uppe i de övre hörnen på bilden. Det vore ett intressant experiment.

Här finns ingen skillnad mellan optiktillverkarna, vissa objektiv i tillverkarnas optik serie är bättre korrigerade än andra vad det gäller kromatisk abberation.
mvh

Mikael.R skrev:
Här finns ingen skillnad mellan optiktillverkarna, vissa objektiv i tillverkarnas optik serie är bättre korrigerade än andra vad det gäller kromatisk abberation.
Jag kanske var lite otydlig, men detta var precis vad jag menade; bara för att man aldrig hade sett fenomenet på annat än Nikon betyder det inte att det bara finns på Nikon. Jag hade i skrivande stund också bara sett det på Nikons D70 eftersom det var den enda bild jag fått presenterad för mig där problemet var tydligt och man nämnde vilken kamera som använts. Ganska självklart faktiskt.

Så min "provokation" var mest att låta folk få titta efter. Lite längre ner i mitt inlägg du citerade skickade jag också en länk till en bild på DPReview som uppvisade CA (och i mitt tycke grövre än vad bilden från Cyberphoto gjorde). Denna länk var den första på Google när jag sökte på "EOS 300D chromatic aberration". Mao var det inte så svårt att finna exempel om man nu var intresserad av det.

Intressant var dock att man inte hade sett det efter jag skickat länken heller...

PS. Jag har lekt med min D70 i lite över 800 bilder nu (har fortfarande inte kommit över att det inte kostar film att plåta) och inte än stött på moiréproblem än, peppar peppar, och inte heller någon CA värd att nämna. Jag får helt enkelt börja plåta mer metallnät och mönstrade ytor samt tunna grenar mot himmel istället för de porträtt och landskap jag normalt föredrar ;-) Det är en fin kamera även om jag hellre skulle haft en ny D2H för det priset... eller en femma i innerstan.

300D vs D60.... Inget snack om att D60 vinner lätt. 300D's inställningar som Kim skrev är inte speciellt mycket att hurra för. AI-servon är ju pinsam. sedan D60 vs D70. objektivutbudet och priset på objektiv är billigare till en Canon. T.om Canons egna objektiv ter sig billigare än original till Nikon (Nikkor).

Jag hade valt D60 om jag köpte idag. framför både D70 och 300D.

ISO 1600...... Personligen tycker jag det är "pantat" att låta iso talen påverka ett köp. Jag har nog aldrig fotograferat över ISO 800 på min D60. ISO-1600 är ju mer som dokumentationsfoto än någonting annat. Det tycker ag iaf.

Om du funderar på D60 kolla bilderna jag har tagit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar