Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 vs. beg semiproffskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Motorfantast

Aktiv medlem
Hej!
Jag har haft ett lärorikt år (närmar mig 20000 exponeringar) med min D60 och börjat uppgradera optiken.
Nu är jag mycket sugen på att byta upp mig till en beg D200 eller liknande. Det ser ju lite mer respektingivande ut med större hus.
Har du något annat förslag med pris som lämnar lite kvar i plånboken för att köpa bättre objektiv också?

Jag använder nu
fast 50/1.8 (manuell fokus med d60)
18-70/3.5-4.5 samt
55-200/4-5.6 VR med på gränsen till för långsam af.
Efter att ha provat fast 50 med af på d90 känns det som att jag kommer använda det objektivet ganska mycket.

Jag undrar om någon vet hur D200 är i t.ex. brusprestanda jämfört med min D60 och om den är långsammare på något sätt? Visst tar den fler bilder per sekund osv

Är d200 en uppgradering på alla punkter eller finns det nackdelar?
 
Hej!
Jag har haft ett lärorikt år (närmar mig 20000 exponeringar) med min D60 och börjat uppgradera optiken.
Nu är jag mycket sugen på att byta upp mig till en beg D200 eller liknande. Det ser ju lite mer respektingivande ut med större hus.
Har du något annat förslag med pris som lämnar lite kvar i plånboken för att köpa bättre objektiv också?

Jag använder nu
fast 50/1.8 (manuell fokus med d60)
18-70/3.5-4.5 samt
55-200/4-5.6 VR med på gränsen till för långsam af.
Efter att ha provat fast 50 med af på d90 känns det som att jag kommer använda det objektivet ganska mycket.

Jag undrar om någon vet hur D200 är i t.ex. brusprestanda jämfört med min D60 och om den är långsammare på något sätt? Visst tar den fler bilder per sekund osv

Är d200 en uppgradering på alla punkter eller finns det nackdelar?

Det är ju ett gränsfall! Jag har bytt från D70 till D200, och det är inga enorma vinster i upplevd bildkvalitet - och det kan nog tänkas att D60 skiljer mindre. D200 är dock en finfin kameramodell, och i mitt fall är det ett jättelyft att den fungerar med manuella objektiv.

Trots att jag personligen är mycket nöjd skulle jag nog i så fall lika gärna puffa för en D90, som bildmässigt är nära en D300 (bättre sensor och programvara). Den har också AF-motor i huset för de äldre AF-objektiven - nu till ett bra pris, ungefär vad du får ge för en D200 begagnad, om den inte är riktigt racklig.
 
Nu kan kan jag inte det här exakt, men jag tror inte att du vinner så mycket, om ens något, att gå från D60 till D200. Vad gäller brus, kanske t o m ett steg tillbaka. Även D80 lär va bättre än D200 när det gäller brus.
Jag skulle tro att ditt nästa steg borde heta typ D5000 eller D90. Allt annat tror jag är pengar i sjön. Om du nu inte är tänd på att visa upp ett större hus som så......
 
En jämförelse mellan D60 och D200 hittar du här:
http://www.dpreview.com/reviews/com...ebyside&cameras=nikon_d60,nikon_d200&show=all

Angående brusprestanda så finns mer info här:
http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/%28appareil1%29/203|0/%28appareil2%29/196|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Nikon/%28brand2%29/Nikon

Eftersom det är samma sensor i kamerorna så är det ingen skillnad vad gäller busprestanda m.m. Dock har ju huset ett par fördelar jämfört med D60:n som första länken visar.
 
Nu kan kan jag inte det här exakt, men jag tror inte att du vinner så mycket, om ens något, att gå från D60 till D200. Vad gäller brus, kanske t o m ett steg tillbaka. Även D80 lär va bättre än D200 när det gäller brus.
Jag skulle tro att ditt nästa steg borde heta typ D5000 eller D90. Allt annat tror jag är pengar i sjön. Om du nu inte är tänd på att visa upp ett större hus som så......

Kvalitetsskillnaden mellan D60 och D200 är (upplevs som... hur ofta går en DSLR sönder, egentligen?) enorm på alla plan (och storlek och vikt) och något "steg tillbaka" är det inte om man inte prioriterar en liten kamera med mycket menyval före en stor kamera med mycket reglageval. Men det är inget större steg framåt i bildkvalitet, kanske inte ens något.

Diskussionen hade väl varit vettigare om frågan hade varit "vilken skall jag välja, en ny D60 eller en begagnad D200". Nu känns det (fastän jag tycker D200 är utmärkt bra) som en ickefråga. Man får visserligen en bättre kamera, men inte på det sättet man tror. AF-motor får man, dock.

Däremot; Om man vill vinna bildkvalitet (rent pixel-schmixel-tekniskt) räcker en D60 mycket långt - vinsterna kan man göra genom att lära sig att ta ut max ur RAW (NEF) filerna. När man sedan kommer längre på den vägen, upptäcker man (åtminstone jag) att det finns massor att hämta i den egna tekniken och noggrannheten.
 
Jag tackar för svaren!
När jag kollar på länkarna talar ju allt för D90.
Då får jag fokusmotor och möjlighet till batterigrepp med utlösarknapp, till D60 känns det ganska meningslöst med ett batterigrepp för en tusenlapp när de inte har utlösarknapp.
Till fjällturen som närmar sig ska jag nog ändå först prioretera ett vidvinkelobjektiv, typ sigma 10-20.
Låter det vettigt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.