Annons

D60 och 2.2Gb Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

danielstenholm

Aktiv medlem
Såg på Zebra Media att dom hade 2.2Gb Microdrive för bara 2240:- Märket verkar vara GS-Magicstor, är det nån som hört talas om detta förut?
Det är ju ändå ett bra pris.
Är det nån som vet om den funkar i D60? Den funkar nämligen inte i Nikon D100 står det...

/Daniel
 
Senast ändrad:
Funkar inte heller i D60, då denna bara har stöd för FAT16. Jo iofs, funkar den förmodligen om du formaterar med FAT16, men då får man inte tillgång till hela utrymmet.
 
10% ?? Obetydligt?
Hmmm mjaa..
Dessutom, som tobias säger..det finns en del annat med den som gör att den är så billig..
 
Ok, den ska i alla fall funka för D60 enligt deras hemsida,.
Frågan är om man vågar slå till, eller om det faktiskt är för bra för att vara sant. Saker som verkar vara för bra för att vara sant, brukar inte heller vara sant. Typ ny 1Ds för $1000 på Ebay ;)

Det är ingen som har en sådan GS-Magicstore hårddisk som kan berätta hur den är?
 
Hej

Två saker. JaAg har 9st 1GB IBM drivar o de flesta av dessa har varit med ända sedan jag köpte D30 då den kom, inte ett enda problem, o jag har rest över flera kontineenter osv. Så att det är en hårddisk är nog inget problem. Däremot har ett av mina vanliga CF kort gett sig i Thailand, men Microdrivarna överlevde.

Zebramedia har jag handlat en hel del av och han verkar seriös, har inte varit några problem med garantiutbyte, jag har haft ett sådant (dock inte en Microdrive). Det löste sig blixtsnabbt.

Roine
 
Har sett att Scandinavian Photo har börjat sälja dessa nu också. 2995:- tar dom.
Det känns lite tryggare då på nåt konstigt sätt...
 
Fortfarande ingen som vet?

Denna microdrive från GS-Magicstor sälj nu även på Scandinavian och Cyberphoto.
Är det fortfarande ingen som har förstahandsinformation om hur den egentligen fungerar?
Skulle vara intressant att höra hur den står sig mot "vanliga" microdrives från IBM (numera Hitachi) i fråga om skrivhastighet, etc.

/Daniel
 
danielstenholm skrev:
Har sett att Scandinavian Photo har börjat sälja dessa nu också. 2995:- tar dom.
Det känns lite tryggare då på nåt konstigt sätt...

Du kan få köpa en av mig för 3995:-.
Då känns det ju ännu tryggare....

*obs ironi!*
 
Du kan ju annars köpa en Creative MuVo 2 4GB MP3 spelare för 2962:- (lägsta pris på pricerunner för tillfället) och operera ut den 4Gb Hitachi Microdriven där. Billigare per Mb kan det knappast bli!

Ops! jag såg just att du inte kunde använda mer än 2GB pga FAT16. Synd, annars hade det varit ett alternativ.
 
Det har jag gjort

Jag har gjort just den där manövern, det funkar kanon i min Sony DSC-F828.

Fråga gärna om om nån funderar över något.

Förresten stoppade jag i ett Lexar CF kort i spelaren så den lever vidare.

/Tomas

pzackes skrev:
Du kan ju annars köpa en Creative MuVo 2 4GB MP3 spelare för 2962:- (lägsta pris på pricerunner för tillfället) och operera ut den 4Gb Hitachi Microdriven där. Billigare per Mb kan det knappast bli!

Ops! jag såg just att du inte kunde använda mer än 2GB pga FAT16. Synd, annars hade det varit ett alternativ.
 
Re: Det har jag gjort

exeton skrev:
Jag har gjort just den där manövern, det funkar kanon i min Sony DSC-F828.

Fråga gärna om om nån funderar över något.

Förresten stoppade jag i ett Lexar CF kort i spelaren så den lever vidare.

/Tomas



Oj!

Berätta mer om det där ingreppet. Låter mycket intressant.
 
Hur det gick till

Jag köpte MP3 spelaren (till ett förmånligt pris).
Köpte ett kit små skruvmejslar.
Flashade upp firmware:en på MP3 spelaren.

Skruvade isär MP3 spelaren.
Tig ut Microdriven.
Stoppade i Microdriven i kameran och formaterade.
Rock 'n Roll!!
Över 1000 8 Mpix bilder eller 1 timmes film i 640x480 30 fps.

Provade med några CF kort jag hade liggandes och fick tillslut MP3 spelaren att starta med ett Lexar 256 12x kort. Man måste ju vända kortet åt rätt håll :)

Flashade firmware:en igen.
Formaterade minnet (i MP3 spelaren)
Rock 'n Roll.
 
Re: Fortfarande ingen som vet?

danielstenholm skrev:
Denna microdrive från GS-Magicstor sälj nu även på Scandinavian och Cyberphoto.
Är det fortfarande ingen som har förstahandsinformation om hur den egentligen fungerar?
Skulle vara intressant att höra hur den står sig mot "vanliga" microdrives från IBM (numera Hitachi) i fråga om skrivhastighet, etc.

/Daniel

Jag har en sådan och den fungerade utmärkt med min 10D (har sålt den i väntan på en 1D Mk II). Prestanda verkar vara ungefär som på IBM-disken på 1GB jag hade tidigare, kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad alls.

Saxat från Cyberphotos hemsida:

Testad
Tillverkaren har testat och godkänt funktionen med följande kameror:
Canon G3, G5, S40, S45, S50, EOSD60, 300D, EOS10D
Sanyo AZ3EX, AZ1
Olympus C-5050
Nikon Coolpix 4500, 5000, 5700
Fuji M603, Finepix S2 Pro, Finepix S602
Minolta Dimage 7Hi, Dimage 5, A1
Pentax ist D
 
Re: Det har jag gjort

exeton skrev:
Jag har gjort just den där manövern, det funkar kanon i min Sony DSC-F828.

Fråga gärna om om nån funderar över något.

Förresten stoppade jag i ett Lexar CF kort i spelaren så den lever vidare.

/Tomas

svårt?
beställde precis en.
Prima med en 4GB disk till 1Dsen, så kanske ett snabbare CF kort också.

bara hoppas den fungerar då ;)

btw, varför flasha spelaren först?
 
Flashning

Jag flashade innan jag började skruva för att den senaste firmwaren innehåller lite mer grejor en den som fanns med vid leverans. Sen tyckte jag att det kan ju inte skada. Så för säkerhets skull gjorde jag det.

Spelaren verkar vara lite känslig på vilket CF kort den vill prata med. Mitt Lexar 256 24x gick inte medan ett lika men långsamare (12x) funkade.

Om du har någor frågot eller funderinga så fråga gärna, inför din "konvertering". Jag tog några bilder på demontering, om det kan vara intressant.
 
Re: Flashning

exeton skrev:

Om du har någor frågot eller funderinga så fråga gärna, inför din "konvertering". Jag tog några bilder på demontering, om det kan vara intressant.

Absolut!
Lägg gärna upp några bilder så att man ser hur du gick till väga.

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.