ANNONS
Annons

"D60 Discontinued?"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Skulle tro att de flesta natur/fågelfotografer inte skulle ha något emot det. Det kostar ju inget kvalitetsmässigt.

Jo det gör det ju praktiskt sett jämfört med en fullsize-sensor med samma upplösning. Du vinner ju absolut ingenting annat än en lägre kostnad som dock kommer till priset av minskad bildvinkel.
 
Precis som Kim skriver så blir det högre kvalité eftersom den effektiva bildytan inte använder linsens fullt ut.
 
eccentric skrev:
Jasså jag trode jag var canon. Det gjorde väl jag klart för dig när du läste hela min post? Det är hela mitt syfte att sprida denna typ av information så att du ska tro på den. Vad det sedan ska leda till vet jag inte.
Men tack ändå för att du än en gång påpekar att detta är ett rykte och inget annat. Vilket jag iofs gör mer än klart i min post. 2 gånger säger jag 'rykte' och 2 gånger säger jag 'funderingar'.

Du missade poängen (iofs. mitt fel då jag var för kortfattad). - En person på dpreview-forumet (tror det var där) avslöjade att han hittade på ovan nämnda kameror och deras specifikationer med flit bara för att skapa ett, för en gångs skull, någorlunda trovärdigt rykte. Sen spreds det över hela webben innan han hann stoppa det. Typ. :)

Dock har du en poäng. - Det kan nog mycket väl dyka upp någonting som motsvarar en digital EOS 3 (typ EOS 3D) men just det där ryktet är hursomhelst bekräftat som falskt.

Jag tror mer på en uppdaterad kamera i D60-prisklass då jag tvivlar på att man skulle sluta tillverka den produkten för att införa en som ligger i en högre division.
Det vore ju ungefär som att sluta tillverka EOS 300V till sommaren för att det kommer en ny version av EOS 1...
Men å andrasidan, Canons vägar äro outgrundliga...
 
Jeppe skrev:
Precis som Kim skriver så blir det högre kvalité eftersom den effektiva bildytan inte använder linsens fullt ut.

Ja men nej. - Det blir knappast högre kvalitet än motsvarande utsnitt från en fullsize-sensor med samma sensorupplösning.
Vad händer när man börjar designa optiken efter en mindre sensorstorlek för att t.ex. komma ner i bättre prisnivåer på vidvinkeloptik (motsvarande den till småbild)?
Antagligen får man samma fenomen med sämre kantskärpa som idag drabbar småbild. Eller?
Jag menar, enda orsaken till att kvalitén blir bättre med en mindre sensor är ju att man idag använder den skarpaste delen av småbildsobjektivets projeceringsyta.
Man ska väl inte heller glömma att ju mindre sensor man har, desto mer begränsad blir man av optikens upplösningsförmåga.
 
Jeppe skrev:
Precis som Kim skriver så blir det högre kvalité eftersom den effektiva bildytan inte använder linsens fullt ut.

Men jag har för mig att det är lättare att göra bra pixlar (läs lite brus m.m.) om man får göra pixlarna stora?
Så att en 24*36mm CCD med 5Mpixel ger bättre bilder, digitalt, än en 5Mpixel CCD på 12*18mm.
Sen är en optik alltid skarpare i mitten, det stämmer.
 
japp, båda sakerna stämmer.
å andra sidan har både D60 och Fuji S2 PRO mycket lite brus.
 
Oj.. nu har vi kommit bort från trådens ursprungliga ämne, förlåt så mycket.

Tillbaka till D60 :)
 
Jeppe skrev:
Precis som Kim skriver så blir det högre kvalité eftersom den effektiva bildytan inte använder linsens fullt ut.

Ni missar en viktig faktor - att en större yta på sensorn ger bilderna ett större dynamikomfång. Kvaliten i filerna från en Eosd 1Ds är helt fantastiskt och det beror inte bara på att den har så många pixlar.

Dessutom har Canon bevisat med sina fina gluggar att det går att göra objektiv som är skarpa från hörn till hörn på största bländaren, även om det kostar.

Kolla in denna artikel: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/1ds/1ds-notes.shtml

De 4/3-format som diskuteras som ska vara ett alternativ för att ge billigare digitala systemkameror undrar jag verkligen om det får luft under vingarna. Hänger inte Nikon och Canon på blir det svårt - och varför skulle de när de redan regerar i de befintliga formaten. Dessutom delar man upp marknaden i fler segment vilket gör det svårare att få lönsamhet. Segmentet med avancerade digitalkameror med kraftfull inbyggd optik är ju redan så stort.

För att komma tillbaka till ämbet. YFO i Malmö spår att de ska få in många begagnade D60:eek:r när leveranderna av 1Ds kommer igång ordentligt. Låter bra i mina öron.
 
froderberg skrev:
Ni missar en viktig faktor - att en större yta på sensorn ger bilderna ett större dynamikomfång. Kvaliten i filerna från en Eosd 1Ds är helt fantastiskt och det beror inte bara på att den har så många pixlar.

nä, det har jag inte missat, visst är det så.
finns både fördelar och nackdelar.
 
Detta är från gruppen canond60 där det nu diskuterats i 2 dagar om detta :) folk har ringt till olika butiker och kollat bland annat B&H som ju kanske är USA:s mest renomerade (eller största eller hur det nu var, jag minns inte. Det är i alla fall ingen liten skräphandlare om vi säger så)

Ta det för vad det är.. Jag har inte skrivit det jag har inte ringt dom. etc etc
Men det är välidgt intressant :)

------------------
Folks,

This mess is frustrating.

FACT >>>>

I just called B&H at 800-606-6969, spoke with "Craig" in the Digital
Photography Department.

Inquired about the availability of the Canon D60 KIT B&H P/N CAED60K.

Craig informed me and I quote:

"Canon has just instructed us to stop taking orders on the camera. That
includes the body only and the kit"

He went on to say:

"Our assumption is that a new model is being introduced shortly".

I mentioned to Craig that many of us have heard from Canon that only the
"Body Only" had been discontinued. He reiterated what Canon has just
instructed them to "Take No Orders for D60's.

------------------------
 
Varför skall man sluta sälja en produkt som nu genererar pengar till Canon?
Dom har ju gjort en investering som dom vill ska återbetala sig.
Att stoppa en produkt utan att ha en ersättare verkar mycket lustigt.
Om nu Canon skulle ha ett mycket allvarligt fel, orsak till indragning, så borde ju detta ha varit vida känt vid det här laget.
 
mja alltså dom skulle bara stoppa den för att introdusera en ny modell. Något annat kan inte jag tänka mig i alla fall. Men canon USA hävdar fortfarande att dom inte slutat med D60.. så det är ganska snurrigt allt detta.

Själv har jag siktet inställt på 1Ds och har en D60 sedan april så jag känner mig lugn :>
 
Jag tror nog att Canon mycket väl kan ha stoppat tillverkningen (och således rekomenderat återförsäljare att inte sälja mer än lagret) på D60.
Eftersom den här typen av information (tänker då på sann information om nya modeller, kanske inte rykten som i denna tråd) numera sprids väldigt fort kan en produkt bli helt omöjlig attt sälja av om man tillämpar traditionella metoder att fortsätta tillverka så länge det finns efterfrågan någonstans.
Jag vet modeller i Canons sortiment som lanserats ovanligt sent i Sverige bara för att Canon Sverige (och återförsäljare) suttit på ett onödigt stort lager av modellen innan.

Jag tror (tyvärr) att utvecklingskostnaden inte återspeglas i produktpriset på en digitalkamera, utan att det till 70% är en fråga om tajming, produktens prestanda på marknaden.

Med EOS D60 tror jag (precis som YFO) att vi (vi som i marknaden) uppnått ett viktigt steg i utvecklingen dock, en kamera som kommer vara eftertraktad även om en ny modell med liknande prestanda kommer, eller ännu bättre för de som vill köpa en beg. D60 en mellanmodell som är bättre och dyrare som alla prylbögar bara "måste" ha.

/Niklas - Lite off-topic
 
och jag som va pavag till affaren for att kopa en d60 imorgon>>>>phhuuu... hur ska man gora nu da? nagon som tror att det ar dumt att sattsa pa en d60 nu? nu fick jag sjuk besluts angest...
:-(
vad tror ni hander i framtiden for allas vara d60s? kommer folk att salja av sina eller blir det nagot varde i dom for att dom inte tillverkas langre??

nagon som har en anning om tidsperioden vi snackar? ar det veckor eller manader?
vad kommer handa med priset pa de sista d60orna?


-kluvenhjarna
 
Köp du en D60.
Om du ser vad som hänt med D30 på begagnatmarknaden efter introduktionen av D60 så är det ofarligt.
Det kommer alltid att vara efterfrågan på bra beg DSLR. En D30 är ju inte precis värdelös idag även om det kan kännas så för en som köpte en till introduktionspriset o nu bara får 12-14kkr för den.

En sanning är ju att om du ska vänta på nästa bättre o billigare kamera så blir det inte många bilder tagna under tiden.

Och ångrar du dittt köp så ska du få en 7-8kkr för den av mig ;-)
 
Hej

Det kommer alltid att komma nya kameror.
Dock tror jag att det vore bra om det kom nått i klassen under D60 som fler har råd att köpa, max ca 10-14 000:- för ett hus i D30 klassen vore nog en bra kamera.

Man får heller inte glömma att om det kommer modeller med fler pixlar så äter de ännu mer prestanda (längre tid mellan bilderna då de skall ut på minneskort), samt större bildfiler.

Så här med facit i hand tycker inte jag att mitt byte från D30 till D60 svarade mot prisskillnaden.

D30 gav allt vad jag kan tillgodogöra mig och mer därtill.

9, 12 och 14MPixles ger stora filer, de är tunga att bearbeta etc.

Ang brännvidsförlängningen så har jag nytta av den då jag nästan enbart arbetar med tele.

Roine
 
Hur lång tid kan det ta innan Canon släpper info om vad som händer?
Behöver själv köpa en ny D60.

Skall man vänta eller vad gör man?
Pratar vi om veckor, månader innan "nya" uppgraderingen/kameran kommer?

/N.Henrikczon
 
Northern Star skrev:
Hur lång tid kan det ta innan Canon släpper info om vad som händer?
Behöver själv köpa en ny D60.

Skall man vänta eller vad gör man?
Pratar vi om veckor, månader innan "nya" uppgraderingen/kameran kommer?

/N.Henrikczon

PMA är den 2-5 Mars.. Knappast innan dess..
 
Det kanske finns en enklare affärsmässig lösning.
Det är årsskifte. De flesta stora importörer brukar terminssäkra växelkursen på ett år. USA dollarn har minskat i värde drygt 10 procent mot yenen.

Min slutsats. Canon USA ser över prislisterna.
Eftersom Euron och kronan har varit stabil mot yenen ser vi inte samma reaktion i Europa.
 
En sk. "lina" för tillverkning av D60 är inte helt trivial. Vet inte hur många sådana Canon har för enbart D60. Det finns all anledning att tro att man modifierat den för en ny modell som är lik D60 och skall ersätta den. Dels är det det en inkörningstid, dels vill Canon bygga upp ett lager att ha inför lanseringen. Därav totalstoppet i leveranserna.
Jag har läst rykten om att man byggt en ny fabrik för DSLR-tillverkning.
Jag förväntar mig minst en ny modell som direkt kan ersätta D60 med ungefär samma pris. Den är säkert också förbättrad på en del punkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.