Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5D - skjuta förblixten manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan2

Aktiv medlem
Finns det möjlighet att fyra av förblixten manuellt eller helt slippa den? Är ganska störande med alla dessa halvöppna ögon tycker jag.
 
Jag utgår från att du använder den inbyggda blixten.

Då kan du inte stänga av förblixten.

Kör du däremot med extern blixt kan du ställa in den manuellt och helt slippa allt vad förblixt heter.
 
Precis, inbyggda blixten...

Är det möjligt med minoltas blixtar? 5600HS t.ex.?
Finns det någon blixt som kan skjuta förblixten någon sekund innan bilden tas? Eller automatiskt utan förblixt??
 
Inget svar på frågan kanske (så varför skriver jag då?!), men jag har noterat att när jag kör 2 sekunders självutlösare på D7D så fyrar förblixten av direkt, tillsammans med spegeluppfällningen, medans huvudblixt o exponering alltså kommer 2 sek senare. Har funderat på om det kan vara användbart vid porträttfoto..? (eller lika usselt som röda-ögon-funktioner)

/Per
 
Jag kör min D5D med HS3600(D) och har inga bekymmer med halvöppna ögon. När jag körde samma blixt på min Z1:a så hade jag. Där var det ett märkbart mellanrum mellan för och huvudblixt. På D5D kan jag knappt urskilja nån förblixt.
Det hjälper väl inte dig men ditt problem ligger kanske i att du kör med inbyggda blixten.
Ska testa när jag kommer hem.
 
haha, det funkar på min oxå! Det verkar iaf så, för den skjuter en blixt direkt när jag trycker ned knappen. Detta verkar ju prima :)

Funkar detta knep med externa blixtar (t.ex. 5600hs)?
 
Kör inbyggda nu, men jag ska köpa mig en extern snart. Har mest tittat på 5600HS, då man får den så billigt i staterna.

edit: tack så mycket för detta tips... Har skjutit några självporträtt nu, öppnare ögon har aldrig skådats på mina bilder!
 
Senast ändrad:
Man kan visst stänga av förblixten på den inbyggda blixten på en D7D, och jag är övertygat om att det går på D5D också. Man ställer helt enkelt in blixten på Manuell och sedan bestämmer man styrkan själv. Meny > Flik 2 > Blixtstyrning > Manuell. Sedan går man till: Meny > Flik 2 > Blixteffekt. Välj från 1/1 till 1/16. Enklast är att köra kameran i helt manuellt läge där du kan kompensera med bländare eller tid efter önskad effekt. En nackdel dock, det blir ofta röda ögon.
Mitt tips är då att använda en 5600HS(D) på stativ med paraply och köra den trådlöst. Kör då blixten helt manuellt för att slippa förblixt. Inga röda och slappa ögon. ;0))

mvh/Ove
 
Meny > Flik 2 > Blixtstyrning > Manuell

Detta finns inte på D5D. Jag kan endast välja ADI eller TTL i den menyn.
 
Om du med förblixten menar den blixt som fyrar av ett gäng blixtar för att fokusera så stänger du av den genom att i menyn välja fokusbelysning-av.
(Kan tillagas att jag då kör på upplättningsblixt.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.