Annons

D5200 eller D7000

Produkter
(logga in för att koppla)
En del objektiv har inbyggd fokusmotor, men det är ju ändå kamerahuset som styr fokuseringen och avgör hur snabb och exakt fokuseringen är.

Nja, det är ju i princip två saker som ska ske.
Först ska fokuseringsbeslutet fattas, vilket görs av kameran. Det är den korta tiden i sammanhanget.

Sedan ska fokusmotorn vrida och flytta linserna i objektivet till detta bestämda läge. Hur fort det går beror på fokusmotorns styrka och utväxling och i de fall fokusmotorn sitter inbyggt i objektivet så påverkar objektivet i allra högsta grad hur snabb fokusen är.

Sen beror det också på hur smart fokuseringen är. Om det t.ex. finns begränsare som gör att hela omfånget inte måste utnyttjas och om objektivet först måste gå ut i ett ändläge för att sedan därifrån fokusera rätt, eller om det kan börja varsomhelst. Där skiljer sig också olika objektiv åt.

D5200 har ju till skillnad från D7000 ingen fokuseringsmotor inbyggd i huset, så vid alla dessa jämförelsefall så är det med objektiv som har inbyggd motor och då kan alltså visst objektivet avgöra fokuseringshastigheten.

Exaktheten kan också påverkas av objektivet, framförallt beroende på stigning i gängor osv, samt utväxling i drivningen och vilket område sensorerna arbetar inom. Ok fokus rapporteras ju tillbaka inom ett område och det kan skilja toleransmässigt mellan olika objektiv hur stort detta är.


/Mats
 
Dataenheten får i sin tur information från AF-sensorerna som det skiljer väldigt mycket på mellan olika modeller, det är stor skillnad på hur svåra motiv de kan låsa på och behålla låsningen...

Är det inte exakt samma AF-system i D5200 och D7000? Det trodde jag.
I så fall är väl just denna egenskap helt irrelevant i det här fallet som jämför dessa två modeller?


/Mats
 
Är det inte exakt samma AF-system i D5200 och D7000? Det trodde jag.
I så fall är väl just denna egenskap helt irrelevant i det här fallet som jämför dessa två modeller?


/Mats

Jo, i det här fallet. Det var mer ett svar på att Eskil kallade huset för en sensorhållare som inte gjorde till eller från för bilderna.
 
Att kamerahuset bara är hållare för sensorn gäller bara för folk som fotar motiv som inte ställer några krav på utrustningen. Så fort det börjar bli mörkt eller gå fort märker man skillnaderna. Blir det mörkt och går fort samtidigt duger bara det allra vassaste.

Men i så fall är det väl varken en D5200 eller D7000 han ska ha, utan en D4.
Problemet är bara att den kostar ju typ 10 gånger så mycket.

Alltså, jag håller inte alls med om att bara det allra vassaste duger. Det är ju som med precis allt annat en kompromiss och även prisfaktorn är ju en del av det. Om man har en begränsad budget och då måste välja mellan ett kamerahus med med bättre sökare och AF ihop med ett billigare ljussvagare objektiv, eller ett lite enklare kamerahus med ljusstarkare optik så är det inte alls så att det är ett självklart val att köpa en mer avancerad kamera. Jag tycker precis tvärtom.

Kamerahus kommer och går, medan bra optik den består!

Kan mycket väl vara så att om man köper en enklare, billigare kamera idag och bra objektiv så kan man sedan byta upp sig till nästa generations "enklare" kamera som då är betydligt bättre än den gamla generationens bättre kamera och då har man kvar den bra optiken.


När det gäller manuell fokusering så har det extremt mycket mer sökaren att göra....

I så fall är det väl ännu bättre med en kamera som har elektronisk sökare och focus peaking, eller att man har extern display med peaking i LV.

Men återigen, det är ju inte heller det som det handlar om i det här fallet.

Jag vet att jag har en liten udda åsikt i de här frågorna, speciellt jämfört med alla väldigt skickliga fotografer som varit med länge och har massa lång erfarenhet av manuell fokusering på med olika mattskivor och snittbilds eller sökare med microprisma osv.

För mig är det ganska oviktigt hur bra sökaren är. Också oviktigt om kameran är gediget byggd i metall och är vädertätat. Om slutaren klarar en zillion exponeringar och man kan använda tider ner till 1/8000 sekund mm.

Dessa saker har sitt pris och visst, om man kan få både det och den bästa bildkvaliten till ett acceptabelt pris är det ju självklart bra.

MEN om man har begränsad budget och måste välja, så går det t.ex. att köpa en begagnad äldre kameramodell i metall, fantastisk sökare, superduper AF osv, fast med sämre sensor och sämre funktioner för filmning mm. för samma pengar som man kan köpa en modern modell med den senaste sensortekniken, filmmöjligheter osv, fast enklare byggd i plast utan alla proffs-attributen.

I min värld så är det självklart att jag väljer den modernare kameran som ger bättre bildkvalitet.

En del tycker precis tvärtom och hyllar dessa fantastiska sökare och känslan osv. Kanske är det för att så var det förr. Dvs på filmtiden kunde man absolut köpa en mer avancerad äldre kamera istället för en modern enklare. Man kunde ju sätta samma film i båda. Nu är det inte så längre, utan "filmen" uppgraderas ju med kameran.

Jag har också haft kameror med fantastiskt fin sökare, Sony A900 t.ex., och visst är det trevligt, men bildresultatet efteråt blir inte ett endaste dugg bättre än om kameran hade haft ett simpelt litet pentamirror-hus. Kan man komponera bilden i sökaren och låta AF göra jobbet så är extra bra sökare bara en extra lyx man kan vara utan och absolut inget man ska ta bort pengar till optik för att investera i tycker jag.

Vädertätning är också klart överskattat många gånger. Jag har haft flera enklare plastkameror, t.ex Sony A550 och A580 som varit mycket ute i ur och skur, i regn och totalt dränkta i snödrivor osv utan minsta felfunktion. Det finns ju dessutom plastpåsar...

Poängen är att jag förstår din syn och vet att många delar den, men jag håller inte med och tycker tvärtom. Därför lite olyckligt mo det framförs som fakta att hus-egenskaperna är så avgörande.

I just detta fall som tråden handlar om med val mellan D7000 och D5200 så kostar D7000 mer, men är det värt det? Speciellt som de har samma AF och den billigare kameran är nyare med modernare sensor med högre upplösning och bättre lågljusegenskaper och är bättre vid filmning med motivprogram, 60Hz och vinklingsbar skärm mm. så skulle jag absolut välja D5200.

Det som D7000 har och som är av värde är dubbla kontrollhjul, vilket kan vara väldigt bra för att arbeta snabbare, men ingen avgörande sak för mig i alla fall.

AF-motor i kamerahuset. Kan vara bra om man vill fynda äldre objektiv och tillgång till större utbud, men AF-S/HSM/USD-objektiv är så mycket trevligare, så det är förstahandsval ändå. Om man inte redan har ett lager av skruvdrivna objektiv så är det heller ingen stor sak.

CLS! Äsch, där sprack det. D5200 har alltså inte möjlighet till trådlös blixtstyrning med den inbyggda blixten? Hur tänker Nikon här egentligen som plockar bort det? Det skulle för mig kunna vara en showstopper faktiskt som diskvalificerar D5200!

Jag har idag ingen Nikonkamera. Faktiskt ingen kamera alls utom en liten NEX, då jag precis sålt av allting jag hade och planerar att byta till Nikon. Främst av två anledningar: suverän bildkvalitet med bäst lågljusegenskaper och CLS-systemet. Planerar för en D600, men har lite begränsad budget just nu så har sneglat på D5200 som mellansteg som sedan får bli andrakamera. Fick nästan en chock när jag just lärde mig att den inte har CLS. Finns det något alternativ till det i form av extrautrustning så man kan få samma funktionalitet med trådlösa blixtar med TTL och t.ex. SB-910?

Det här är en av anledningarna att jag gått ifrån Sony att de i de nya kamerorna sabbat det fina trådlösa blixtsystemet som funnits sedan Minolta-tiden.

Hursomhelst kvarstår mitt råd till trådskaparen att satsa på den enklare modernare billigare kameran med kitobjektivet som man får i princip gratis och komplettera med AF-S 50/1,8G.


/Mats
 
Jag håller med Mats om att D5200 nog är ett smart val. Bara det där med vinklingsbar skärm är något jag inte skulle vilja vara utan - min D3 har det inte, men den har å andra sidan en tämligen usel LV ändå ...

Min kommentar om autofokus i huset gäller att det generellt är det som avgör hur bra autofokusen fungerar med rörliga motiv och dylikt (även om det nu råkar vara samma i D5200 och D7000). Sedan är det förstås i allmänhet en fördel med en snabb fokusmotor i objektiven jämfört med skruvfokus.

Jag håller också med Mats om att en bra elektronisk sökare är bättre än en dålig och liten optisk dito, men än så länge har ju Nikon inga elektroniska sökare i sina tjockkameror. Det finns dock tillfällen då jag inte tycker om sökaren i min NEX-7 alls (den blir extremt brusig i dåligt ljus och är inte optimal på motiv som rör sig snabbt), men för den typ av fotografering jag oftast ägnar mig åt fungerar det utmärkt.
 
Sen så har väl valet också lite o göra med hur länge han har tänkt att ha sin kamera. Om en uppgradering inom ett par år är i antågande så kan ju en D5200 vara ett klokt val. men om han tänkt köra slut på den totalt innan nästa köp så kanske man kör slut på en D5200 lite fortare än en D7000. Vill han kunna fota obekymrat i lite regn o rusk och halvskitiga miljöer så är nog också en D7000 mer lämpad.. För mig är D7000 den modell bortsett från D600, som står de rena proffskamerorna närmast. En väldigt solid lite juvel med lagom tyngd i. Är säkerligen bättre byggd för att hantera tyngre optik. Men inget ont om D5200, tycker det verkar vara en lyckad modell i sitt segment.
 
Jag tror inte att en D7000 har längre fysisk hållbarhet än en D5200 - ingen av dem är byggd som proffshusen (D300 och uppåt). Däremot är hanteringen bättre på D7000 tycker jag, men jag skulle nog kunna fotografera med en D5200 också :)
 
Jag tror inte att en D7000 har längre fysisk hållbarhet än en D5200 - ingen av dem är byggd som proffshusen (D300 och uppåt). Däremot är hanteringen bättre på D7000 tycker jag, men jag skulle nog kunna fotografera med en D5200 också :)

Där tror jag du har fel. men har väl inga egentliga belägg för det. Men visst känns den solidare byggd och slutaren har väl en spec åtminstone, (150000), men det kanske D5200 också har. Min gissning är att bajonettinfattningen också är lite rejälare. Kanske finns en tanke om att den skall användas ihop med en 70-200 2,8 på daglig basis vilket jag också tror den håller för, utan att man som fotograf skall behöva vara alltför eftertänksam. Men för normal användning där kamerorna inte utsätts för några egentliga fysiska påfrestningar, då håller de nog ungefär lika länge. Är D5200 vädertätad? För det är väl D7000.
 
Sen så har väl valet också lite o göra med hur länge han har tänkt att ha sin kamera. Om en uppgradering inom ett par år är i antågande så kan ju en D5200 vara ett klokt val. men om han tänkt köra slut på den totalt innan nästa köp så kanske man kör slut på en D5200 lite fortare än en D7000. Vill han kunna fota obekymrat i lite regn o rusk och halvskitiga miljöer så är nog också en D7000 mer lämpad.. För mig är D7000 den modell bortsett från D600, som står de rena proffskamerorna närmast. En väldigt solid lite juvel med lagom tyngd i. Är säkerligen bättre byggd för att hantera tyngre optik. Men inget ont om D5200, tycker det verkar vara en lyckad modell i sitt segment.

Köra slut på totallt?

Knappast någon risk med någon av dessa kameror.
Hur skulle han bära sig åt då?

Man har en sån kamera max 2 år ändå. Sen är det definitivt hög tid att byta i alla fall ju.

Den här polariseringen mellan vilka egenskaper som är viktigast är ganska intressant. Lite tråkigt dock att en del som är i hanteringslägret uttrycker sig som om det skulle vara fakta, vilket det inte är, utan åsikter som man kan förstå och respektera men tycka olika om.

Nu kostar t.ex. en begagnad D300s lika som en splitter ny D3200.

Jag är säker på att vissa här skulle välja D300s. Den har allt detta hanteringsmässiga, men en förhållandevis omodern 12 megapixel sensor. Jag skulle utan tvekan välja D5200 som har överlägsen bildkvalitet.

Vem har rätt och vem har fel?
Ingen, det är bara olika åsikt.


/Mats
 
CLS! Äsch, där sprack det. D5200 har alltså inte möjlighet till trådlös blixtstyrning med den inbyggda blixten? Hur tänker Nikon här egentligen som plockar bort det? Det skulle för mig kunna vara en showstopper faktiskt som diskvalificerar D5200!

Därför att D5200 är en instegskamera. Den bör därför erbjuda de fördelar som en DSLR har jämtemot andra kameratyper, men de ska sakna några roliga finesser som gör att den nyfrälste kameraägaren så snart som möjligt börjar fundera på att uppgradera. På så sätt kan Nikon tjäna pengar på samma kunde två gånger.

Finns det något alternativ till det i form av extrautrustning så man kan få samma funktionalitet med trådlösa blixtar med TTL och t.ex. SB-910?

Pixel PAWN TF-362 använder jag på min D5100. Jag har aldrig haft möjlighet att testa CLS, så jag kan inte göra någon jämförelse, men jag är nöjd med den. Eftersom det är en radioutlösare så har den bättre räckvidd än den IR-baserade AWL (Advanced Wireless Lightning, en del av CLS om jag har förstått rätt) och den fungerar även om blixten är dold för kameran t.ex. under ett bord eller bakom ett träd. Dessutom kan den lika bra användas för att fjärrutlösa kameran.
 
Köra slut på totallt?

Knappast någon risk med någon av dessa kameror.
Hur skulle han bära sig åt då?

Man har en sån kamera max 2 år ändå. Sen är det definitivt hög tid att byta i alla fall ju.

Den här polariseringen mellan vilka egenskaper som är viktigast är ganska intressant. Lite tråkigt dock att en del som är i hanteringslägret uttrycker sig som om det skulle vara fakta, vilket det inte är, utan åsikter som man kan förstå och respektera men tycka olika om.

Nu kostar t.ex. en begagnad D300s lika som en splitter ny D3200.

Jag är säker på att vissa här skulle välja D300s. Den har allt detta hanteringsmässiga, men en förhållandevis omodern 12 megapixel sensor. Jag skulle utan tvekan välja D5200 som har överlägsen bildkvalitet.

Vem har rätt och vem har fel?
Ingen, det är bara olika åsikt.


/Mats
Köra slut på totalt, var i består ditt frågetecken. Det är just frågan jag ställde. Många köper en kamera och använder den tills den inte fungerar längre. Inget ovanligt med det. Att du sen påstår att man byter efter två år ärj u en högst subjektiv värdering. Det innebär att du kanske tänker så, och jag också iofs, men gör trådskaparen det? vilket i sammanhanget var min fråga. Om inte så kan ju saker som driftsäkerhet, byggkvalitet, vädertätning vara något att beakta.

Det går visst att köra slut på en DSLR och att påstå något annat är ju struntprat. Men byter man ofta som du verkar göra och som jag definitivt gör är det inget vår målgrupp någonsin får uppleva. Har en bekant som på ca 1,5 år skjutit iväg en bra bit över 100000 exponeringar och hon upplevde tydliga ålderstecken på sin kamera vilket inte är särskilt konstigt. Det handlar ju om elektronik som inte håller i evighet. Används kameran frekvent så blir självklart livslängden kortare. Att sen en D7000 skulle hålla längre än en D5200 finns iofs inga direkta bevis på men frågar du en representant från Nikon så skulle han säkerligen poängtera att D7000 riktar sig till en målgrupp som fotar mer än de som väljer en D5200. Jag skulle nog hävda att det är ungefär samma skillnad i byggkvalitet på en D7000 vs D5200 som en D7000 vs en D700. Men du tänker kanske att en D700 inte är hållbarare än en D7000 och därmed är också D5200 likvärdig en D700 sett till driftsäkerhet och livslängd.
 
Men i så fall är det väl varken en D5200 eller D7000 han ska ha, utan en D4.
Problemet är bara att den kostar ju typ 10 gånger så mycket.

Alltså, jag håller inte alls med om att bara det allra vassaste duger. Det är ju som med precis allt annat en kompromiss och även prisfaktorn är ju en del av det. Om man har en begränsad budget och då måste välja mellan ett kamerahus med med bättre sökare och AF ihop med ett billigare ljussvagare objektiv, eller ett lite enklare kamerahus med ljusstarkare optik så är det inte alls så att det är ett självklart val att köpa en mer avancerad kamera. Jag tycker precis tvärtom.

Kamerahus kommer och går, medan bra optik den består!

Kan mycket väl vara så att om man köper en enklare, billigare kamera idag och bra objektiv så kan man sedan byta upp sig till nästa generations "enklare" kamera som då är betydligt bättre än den gamla generationens bättre kamera och då har man kvar den bra optiken.




I så fall är det väl ännu bättre med en kamera som har elektronisk sökare och focus peaking, eller att man har extern display med peaking i LV.

Men återigen, det är ju inte heller det som det handlar om i det här fallet.

Jag vet att jag har en liten udda åsikt i de här frågorna, speciellt jämfört med alla väldigt skickliga fotografer som varit med länge och har massa lång erfarenhet av manuell fokusering på med olika mattskivor och snittbilds eller sökare med microprisma osv.

För mig är det ganska oviktigt hur bra sökaren är. Också oviktigt om kameran är gediget byggd i metall och är vädertätat. Om slutaren klarar en zillion exponeringar och man kan använda tider ner till 1/8000 sekund mm.

Dessa saker har sitt pris och visst, om man kan få både det och den bästa bildkvaliten till ett acceptabelt pris är det ju självklart bra.

MEN om man har begränsad budget och måste välja, så går det t.ex. att köpa en begagnad äldre kameramodell i metall, fantastisk sökare, superduper AF osv, fast med sämre sensor och sämre funktioner för filmning mm. för samma pengar som man kan köpa en modern modell med den senaste sensortekniken, filmmöjligheter osv, fast enklare byggd i plast utan alla proffs-attributen.

I min värld så är det självklart att jag väljer den modernare kameran som ger bättre bildkvalitet.

En del tycker precis tvärtom och hyllar dessa fantastiska sökare och känslan osv. Kanske är det för att så var det förr. Dvs på filmtiden kunde man absolut köpa en mer avancerad äldre kamera istället för en modern enklare. Man kunde ju sätta samma film i båda. Nu är det inte så längre, utan "filmen" uppgraderas ju med kameran.

Jag har också haft kameror med fantastiskt fin sökare, Sony A900 t.ex., och visst är det trevligt, men bildresultatet efteråt blir inte ett endaste dugg bättre än om kameran hade haft ett simpelt litet pentamirror-hus. Kan man komponera bilden i sökaren och låta AF göra jobbet så är extra bra sökare bara en extra lyx man kan vara utan och absolut inget man ska ta bort pengar till optik för att investera i tycker jag.

Vädertätning är också klart överskattat många gånger. Jag har haft flera enklare plastkameror, t.ex Sony A550 och A580 som varit mycket ute i ur och skur, i regn och totalt dränkta i snödrivor osv utan minsta felfunktion. Det finns ju dessutom plastpåsar...

Poängen är att jag förstår din syn och vet att många delar den, men jag håller inte med och tycker tvärtom. Därför lite olyckligt mo det framförs som fakta att hus-egenskaperna är så avgörande.

I just detta fall som tråden handlar om med val mellan D7000 och D5200 så kostar D7000 mer, men är det värt det? Speciellt som de har samma AF och den billigare kameran är nyare med modernare sensor med högre upplösning och bättre lågljusegenskaper och är bättre vid filmning med motivprogram, 60Hz och vinklingsbar skärm mm. så skulle jag absolut välja D5200.

Det som D7000 har och som är av värde är dubbla kontrollhjul, vilket kan vara väldigt bra för att arbeta snabbare, men ingen avgörande sak för mig i alla fall.

AF-motor i kamerahuset. Kan vara bra om man vill fynda äldre objektiv och tillgång till större utbud, men AF-S/HSM/USD-objektiv är så mycket trevligare, så det är förstahandsval ändå. Om man inte redan har ett lager av skruvdrivna objektiv så är det heller ingen stor sak.

CLS! Äsch, där sprack det. D5200 har alltså inte möjlighet till trådlös blixtstyrning med den inbyggda blixten? Hur tänker Nikon här egentligen som plockar bort det? Det skulle för mig kunna vara en showstopper faktiskt som diskvalificerar D5200!

Jag har idag ingen Nikonkamera. Faktiskt ingen kamera alls utom en liten NEX, då jag precis sålt av allting jag hade och planerar att byta till Nikon. Främst av två anledningar: suverän bildkvalitet med bäst lågljusegenskaper och CLS-systemet. Planerar för en D600, men har lite begränsad budget just nu så har sneglat på D5200 som mellansteg som sedan får bli andrakamera. Fick nästan en chock när jag just lärde mig att den inte har CLS. Finns det något alternativ till det i form av extrautrustning så man kan få samma funktionalitet med trådlösa blixtar med TTL och t.ex. SB-910?

Det här är en av anledningarna att jag gått ifrån Sony att de i de nya kamerorna sabbat det fina trådlösa blixtsystemet som funnits sedan Minolta-tiden.

Hursomhelst kvarstår mitt råd till trådskaparen att satsa på den enklare modernare billigare kameran med kitobjektivet som man får i princip gratis och komplettera med AF-S 50/1,8G.


/Mats

D5200 stöder CLS men om jag förstått saken rätt inte i command mode. Det finns command mode moduler att köpa till men de är ganska dyra bättre att köpa två SB910 och låta den ena agera commander eller köpa nikons macroflash system om man fotograferar närbilder. Macroblixtsystemet innehåller två små blixthuvuden samt en command mode modul.
 
D5200 stöder CLS men om jag förstått saken rätt inte i command mode. Det finns command mode moduler att köpa till men de är ganska dyra bättre att köpa två SB910 och låta den ena agera commander eller köpa nikons macroflash system om man fotograferar närbilder. Macroblixtsystemet innehåller två små blixthuvuden samt en command mode modul.

Visst kan man köpa en SU-800 för 3000 kr eller ha flera blixtar, men då försvinner ju vitsen enl. min mening, nämligen möjligheten att bara plocka bort blixten, fälla upp de interna o v köra trådlöst ad-hoc med fullsändig TTL.

Visst är CLS mer avancerat än så och kan utnyttjas på andra sätt, men till det behövs mer prylar och planering och där finns det alternativ. Det är det här enkla läget med kameran som commander och en eller två externa blixtar som är den riktiga tjusningen tycker jag. Dumt att plocka bort en sån sak för att differentiera modellerna. Ett stort aber till D5200s nackdel. Nåja kommer väl en D7200 snart kanske...


/Mats
 
Köra slut på totalt, var i består ditt frågetecken. Det är just frågan jag ställde. Många köper en kamera och använder den tills den inte fungerar längre. Inget ovanligt med det. Att du sen påstår att man byter efter två år ärj u en högst subjektiv värdering. Det innebär att du kanske tänker så, och jag också iofs, men gör trådskaparen det? vilket i sammanhanget var min fråga. Om inte så kan ju saker som driftsäkerhet, byggkvalitet, vädertätning vara något att beakta.

Det går visst att köra slut på en DSLR och att påstå något annat är ju struntprat. Men byter man ofta som du verkar göra och som jag definitivt gör är det inget vår målgrupp någonsin får uppleva. Har en bekant som på ca 1,5 år skjutit iväg en bra bit över 100000 exponeringar och hon upplevde tydliga ålderstecken på sin kamera vilket inte är särskilt konstigt. Det handlar ju om elektronik som inte håller i evighet. Används kameran frekvent så blir självklart livslängden kortare. Att sen en D7000 skulle hålla längre än en D5200 finns iofs inga direkta bevis på men frågar du en representant från Nikon så skulle han säkerligen poängtera att D7000 riktar sig till en målgrupp som fotar mer än de som väljer en D5200. Jag skulle nog hävda att det är ungefär samma skillnad i byggkvalitet på en D7000 vs D5200 som en D7000 vs en D700. Men du tänker kanske att en D700 inte är hållbarare än en D7000 och därmed är också D5200 likvärdig en D700 sett till driftsäkerhet och livslängd.

Klart att det går och nu gjorde jag ju själv pre is så som jag klagade på andra om, nämligen att presentera sina egna åsikter som en självklarhet.

Det finns ju de som har sina kameror hur länge som helst. För min del tycker jag det är slöseri att gå miste om de förbättringar som görs med varje generation. För de allra allra flesta finns ingenchans att man sliter ut en kamera på två år. Klart att den kan gå sönder o h bli reparerad på garanti, men om den använts så mycket att den blir utnött så har den ändå betalat sig.

Jag tycker nog hållbarhetsarcumentet väger ganska lätt i den här frågeställningen som tråden handlar om. CLS däremot gör det inte. Grrr...
 
Men i så fall är det väl varken en D5200 eller D7000 han ska ha, utan en D4.
Problemet är bara att den kostar ju typ 10 gånger så mycket.

Alltså, jag håller inte alls med om att bara det allra vassaste duger.

// //

/Mats

Du missförstår mig. Jag pratade inte om en kamera som skulle passa trådskaparen, jag svarade på Eskils påstående om att kamerahuset endast skulle vara en hållare för sensorn. Det är trots allt fler än trådskaparen som läser tråden och använder tipsen här för egen del.

Det jag skrev var att olika situationer kräver olika saker av kameran, när det blir tillräckligt mörkt och går tillräckligt fort räcker endast det allra vassaste till. Jag säger också att när det börjar gå tillräckligt fort kvittar det hur bra sensorn är om AF inte hinner med.

Jag säger aldrig att trådskaparen inte skulle klara sig med en D5200 eller en D7000 och jag säger absolut inte att en D4 skulle vara rätt val för honom. Jag säger bara att det finns situationer där kamerahuset får göra en minst lika stor del av jobbet som sensorn får och att det är rent skitsnack att kamerahuset bara skulle vara någon hållare för sensorn.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto