Min rekommendation är att köpa
D5200 i kit med 18-55/3,5-5,6VR Alltså ett billigare kitobjektiv.
Det är inte ett superbra objektiv, men man får betala bara ett par hundra extra för det jämfört med enbart huset när man köper kitet.
Komplettera sedan med ett ljusstarkt fast normalobjektiv,
Nikkor AF-S 50/1,8 G
Totalt landar det på c:a 8 700 kr, vilket ger mycker bang for the buck. Absolut hellre lägga extra pengar på en ljusstark prime än ett lite bättre men dyrare normalzoom eller superzoom.
D5200 och AF-S 50/1,8 kan han få riktigt bra bilder med och har dessutom ett ok normalzoom och pengar över till en blixt.
Om man vill ha en riktigt bra, ljusstarkare normalzoom så är
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF VC. ett bra val tycker jag. Det objektivet är riktigt bra och ljusstarkt med inbyggd fokusmotor och stabilisering.
Att lägga flera tusenlappar på 18-105/3,5-5,6 är inte värt det. Spara hellre dessa och köp ett bättre objektiv i framtiden. 18-105 är visserligen lite bättre än 18-55 och ger större omfång, men 18-55 får man ju med på köpet i princi gratis och en fina normalprimen kostar ju bara 1 700 kr. Sen går det ju att hitta begagnade objektiv också. T.ex. ett Tamron 90/2,8 Macro eller Sigma 105/2,8 Macro för c:a 2000 kr. Hellre lägga dessa extra 2000 på nåt sånt än för den aningen bättre 18-105. Det är inget objektiv man suktar efter ändå efter ett tag, så dessa pengar är borkastade tycker jag.
Jag anser att D5200 är en bättre kamera än D7000. Bättre sensor med högre upplösning och renare bilder i svagare ljus.
Fast det är bara en åsikt bland många och andra tycker säkert tvärtom. Personligen prioriterar jag bildkvalitet, detaljering och lågljusegenskaper absolut först, medan andra tycker det är viktigare med metall i kamerahuset, vädertätning, vacker bild i sökaren och sånt. I den här prisklassen är det ett val man får göra, man kan inte få bägge. D5200 är en nyare modernare kamera och har vinklingsbar skärm och sånt och är dessutom bättte på filmning, men har som sagt en bättre sensor på 24 megapixel jämfört med D7000 16 megapixel, men D5200 har ändå bättre lågljusegenskaper.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Nikon/(appareil2)/680|0/(brand2)/Nikon
Mina 2 öre
/Mats