Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5200 eller D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag har en arbetskamrat som frågat mig om råd angående val av ny systemkamera. Han vill ha en Nikon och min produktkunskap är begränsad till Canon varför jag behöver lite hjälp.
Hans budget är 7000 - 10000:- och för det vill ha ett kamerahus och en hyfsad normalzoom. Önskemål därutöver är möjlighet att fotografera i dåligt ljus (tolkar jag som krav på god bildkvalitet på höga ISO) samt om möjligt inbyggd WiFi eller möjlighet att ansluta adapter.
Jag har kollat lite och D5200 med 18-105 eller D7000 med 18-105 ligger inom prisintervallet.
Några rekommendationer när det gäller hus? D7000 verkar vädertätad men D5200 har högre upplösning.
Finns det något tredje hus i den prisklassen som borde övervägas?
Är 18-105 en acceptabel normalzoom?
Ingen av kamerorna verkar ha inbyggd WiFi, men till D5200 går det att ansluta en adapter. Fungerar den med D7000 också?

Jag har en arbetskamrat som frågat mig om råd angående val av ny systemkamera. Han vill ha en Nikon och min produktkunskap är begränsad till Canon varför jag behöver lite hjälp.
Hans budget är 7000 - 10000:- och för det vill ha ett kamerahus och en hyfsad normalzoom. Önskemål därutöver är möjlighet att fotografera i dåligt ljus (tolkar jag som krav på god bildkvalitet på höga ISO) samt om möjligt inbyggd WiFi eller möjlighet att ansluta adapter.
Jag har kollat lite och D5200 med 18-105 eller D7000 med 18-105 ligger inom prisintervallet.
Några rekommendationer när det gäller hus? D7000 verkar vädertätad men D5200 har högre upplösning.
Finns det något tredje hus i den prisklassen som borde övervägas?
Är 18-105 en acceptabel normalzoom?
Ingen av kamerorna verkar ha inbyggd WiFi, men till D5200 går det att ansluta en adapter. Fungerar den med D7000 också?

Både D5200 och D7000 med objektiv ligger inom budgeten. Båda kamerorna tror jag kan ta samma WiFi-adapter. 18-105 är en acceptabel normalzoom, men om han väljer D5200 så har nog råd med ett bättre objektiv som 16-85 i stället och fortfarande hålla sig inom budget.

D7000 är INTE kompatibel med någon av Nikons trådlösa sändare. Däremot finns det minneskort med inbyggda sändare, som Eyefi, som fungerar.

Jag skulle säga D7000 utan minsta tvekan.

Jag hade hållit mig borta från båda två. Inte så att någon av dem är dåliga, tvärtom. Det är bara det, att med de husen det blir för lite pengar över till vettig optik om han ska hålla sig inom budget. Det är trots allt optiken som gör bilden, och det är på det han bör lägga merparten av pengarna.

Jag hade försökt få tag i et 17-55/2.8 som normalzoom. Bör gå att få tag i begagnad för ca 6-7 tusen, och sedan hittat något begagnat hus till detta. Kanske D300, eller D3100, Idealt hade varit ett D3200 + Wifi adapter. Eftersom han då fått bra fjärrstyrning, men i och med att D3200 är så ny kan det bli svårt att få tag i begagnat, och om det säljs begagnat är det troligt att det säljs tillsammans med något halvuselt kit objekiv som drar upp priset.

Har han tur kanske han kan få tag i någon som säljer D300+ 17-55 tillsammans till bra pris , både hus och objektiv har lite halvproffkaraktär, och bland de som köpte sådana finns det nog en del som vill uppgradera till fullformat nu när sådana kan fås till anständiga priser.

Finns möjlighet att ansluta även en D7000 trådlöst med en sådan här http://www.camranger.com/, det är väl dock ganska nytt så jag vet inte hur. Stabilt det är.

Nikon har väl också en äldre proffs WiFi om den går att ansluta till en D7000 vet jag inte.

En D7000 tycker jag verkar vara ett bra val, väljer man instegskamerorna ska man vara medveten på allt som man inte får med, behöver man inte detta så spelar det ju förståss ingen roll. Hörde att man tidigare sålde ut canon 60D till bra priser, om det fortfarande gäller så kan det vara ett bra köp också

Det var EyeFi jag tänkte på även om jag inte kom ihåg namnet. Har Nikon något egen WiFi-påhitt?

Problemet med eye-fi är att den inte överför RAW filer om man inte har PRO versionen, och har man PRO versionen, så sker det via eye-fi:s servrar där man måste ha ett konto. Dvs man måste vara uppkopplad mot internet för att det ska fungera vilket är avigt om man t.ex. skulle vilja överföra mellan kamera och iPad om man är ute på stan. Dessutom går filöverföringen långsamt, och vissa kameror har en tendens att somna mitt i överföringen. Vet dock inte om det gäller D7000.

Dessutom kan man med eye-fi bara överföra bilder. Med Nikons lösningar för D3200 och D5200, kan man fjärrstyra hela kameran. Om jag förstått saken rätt pekar man bara sin webläsare mot kameran och har tillgång till alla kontroller inklusive live view.

Så är fjärrstyrning viktig är D3200 eller D5200 att föredra.

Tack!

Tack för alla svar och tips.
WiFi tror jag inte är ett krav utan bara ett önskemål - om möjligt.
Däremot verkar egenskaperna på höga ISO viktigare. Är det någon skillnad mellan D5200 och D7000 där?
Är det främst skärpan som skiljer mellan 16-85 och 18-105 eller finns det andra fördelar också? Ljusstyrkan verkar vara den samma.
Begagnat eller en Canon tror jag inte är ett alternativ i det här fallet. Vill man köpa en Nikon ska man göra det (trots mina egna preferenser)

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Nikon_D7000

Det är mindre distorsion i vidvinkelområdet på 16-85, jag tycker dock den är för dyr så jag hade hellre köpt ett hus och en 17-50/2,8 från sigma eller tamron

Ja, dessa Tamrons och Sigmas 17-50/2.8 är intressanta eftersom de har hög ljusstyrka i hela brännvidssområdet vilket kan vara bra om man t.ex. vill skapa porträtt med bakgrundsoskärpa. Dessutom kan man ju behöva den större bländaröppningen även i teleområdet eftersom en längre brännvidd kräver kortare slutartid för att man ska kunna hålla den stilla.

Det är mindre distorsion i vidvinkelområdet på 16-85, jag tycker dock den är för dyr så jag hade hellre köpt ett hus och en 17-50/2,8 från sigma eller tamron

Jag har provat både Nikon D7000 med Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro och Nikon D5100 med 16-85mm f/3.5-5.6G och av dem jag väljer 16-85:an alla dagar i veckan. Utan den minsta tvekan.

Är det främst skärpan som skiljer mellan 16-85 och 18-105 eller finns det andra fördelar också? Ljusstyrkan verkar vara den samma.

Det finns andra fördelar också, framför allt mindre distorsion och bättre byggkvalitet. Sedan har den fokusskala också, vilket 18-105:an inte har.

Aha! Man kan alltså fjärrstyra kameran över WiFi? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Kan den göra mer än bara fjärrutlösning?

Tack för alla svar och tips.
WiFi tror jag inte är ett krav utan bara ett önskemål - om möjligt.
Däremot verkar egenskaperna på höga ISO viktigare. Är det någon skillnad mellan D5200 och D7000 där?
Begagnat eller en Canon tror jag inte är ett alternativ i det här fallet. Vill man köpa en Nikon ska man göra det (trots mina egna preferenser)

Ska man tro det här:
vinner D5200 när det gäller iso och bildkvalitet.

Detta är inte förvånande. Kamerahus är färskvara, sensorteknik utvecklas snabbt och det som bara finns på proffsversioner idag blir slaget av instegskamerorna imorgon. På optiksidan går utvecklingen långsamt, så en investering i bra optik håller sig lång tid framöver. Dessutom är det ju faktiskt optiken som ger bilden.

Ska man tro det här:
vinner D5200 när det gäller iso och bildkvalitet.

Detta är inte förvånande. Kamerahus är färskvara, sensorteknik utvecklas snabbt och det som bara finns på proffsversioner idag blir slaget av instegskamerorna imorgon. På optiksidan går utvecklingen långsamt, så en investering i bra optik håller sig lång tid framöver. Dessutom är det ju faktiskt optiken som ger bilden.

Perfekt! Det är just den här typen av jämförelse som är så bra som underlag för beslut.
Tack! / Kjell

Jag har provat både Nikon D7000 med Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro och Nikon D5100 med 16-85mm f/3.5-5.6G och av dem jag väljer 16-85:an alla dagar i veckan. Utan den minsta tvekan.

Det finns andra fördelar också, framför allt mindre distorsion och bättre byggkvalitet. Sedan har den fokusskala också, vilket 18-105:an inte har.

Aha! Man kan alltså fjärrstyra kameran över WiFi? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Kan den göra mer än bara fjärrutlösning?

Med de appar som finns ser man Live View focus punkter, batteristatus och kan fjärrutlösa och dela bilder på sociala media. Eventuellt kan man mera styras om man har Nikon Camera Control Pro 2 installerat på datorn. På D4 och D800 kan det mesta styras, jag vet inte om det även gäller de enklare modellerna men enligt informationen om senaste uppdateringen av programmet framgick det att nu även D5200 stöddes, men som sagt inte om alla funktioner kunde fjärrstyras.

Perfekt! Det är just den här typen av jämförelse som är så bra som underlag för beslut.
Tack! / Kjell

Jag vet inte om jämförelsetabellen egentligen gör det lättare. Läser man jämförelsen får man antingen bra robust semiproffsorienterad kamera med halvbra bildkvalitet, eller en lite vekare mera amatörorienterad produkt som ger utmärkt bildkvalitet. Vilket som är bäst beror nog väldigt mycket på hur man använder kamerorna. D7000 är förmodligen bättre för den som ofta gör många manuella inställningar eftersom den har två inmatingsrattar, medan den som vanligtvis väljer någon av automatikmoderna förmodligen inte lider av detta. Sedan har vi sådant som vikt och vädertålighet. Har man kameran med sig överallt vill man att den ska vara både lätt och vädertålig här blir man tvingad att välja det ena eller det andra.

En jämförelse som är ännu bättre underlag för beslut är den du själv gör med kamerorna i handen. Då upptäcker du nämligen att det är lättare att ta bra bilder med D7000. Den har en sökare som gör att du faktiskt ser motivet, den har ett af-system som ser till att skärpan sitter är den ska och den har reglage som gör att du lätt kan justera exponeringen så att bilden ser ut om den ska.

D5200 har en rörlig skärm. Det är kamerans enda påtagliga fördel gentemot D7000.

Precis, titta dig inte blint på siffror, i de flesta fall så har de ingen betydelse, iaf inte de små skillnaderna som uppvisas här kommer du aldrig kunna se på ett vanligt kort. Men hur kameran är att hålla, hur man ser i sökaren, hur fungerar reglagen, har den två hjul för snabbare inställningar. Kan man köra AF med gamla objektiv, kan man lättare ställa in skärpan manuellt vid makrofotografering, (prisma sökare ), kan man använda Nikons trådlösa blixtsystem, kan man köra kortare synktider med high speed synk, kan man göra en liten finjustering av fokus för resp objektiv mm

Nu är det inte jag som ska köpa ny kamera (se början av tråden) då hade det varit enklare.
Jag vidhåller att jämförelser är en mycket bra grund att basera sitt köpbeslut på. Det är inte så att man kan utläsa vilken kamera som "är bäst" men väl hur två modeller är positionerade relativt varandra. Sen är det upp till köparen att matcha sin kravbild mot jämförelsen och göra sitt val. Sen håller jag med om att inför det slutliga valet är "klämma och känna" mycket viktigt. En kamera kan vara hur bra som helst enligt specifikationen, men känns den fel så är den fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar