Annons

D500 eller 7d mark ll

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=0

För att återkoppla till ErlandH köpte jag mig ett Tamron 200-500 en gång i tiden. Mitt 70-200/2,8IS II gav, kändes det som, ett bättre resultat än det sudd Tamron på 500 mm gav. Jag är själv sugen på att skaffa ett tele runt 500 mm, men när jag ser AF-S 200-500 f/5,6E ED VR och på 500 mm i testet ovan blir jag åter påmind om att inte snåla och kanske skaffa ett fast i stället.

Hur som helst för TS, i länken finns ett helt gäng objektiv, Canon som Nikon, att jämföra.

Det där stämmer överhuvudtaget inte med vad jag själv testat eller läst om objektivet, utan tror att det kanske har att göra med alldeles för dålig support för det när man gjorde testet alternativt en dålig kopia. The Digital Picture har väl för övrigt fått kritik för ett antal dåligt utförda test har jag för mig?

Det finns t.o.m. en hel del trådar där det har varit rätt svårt att skilja på bilder mellan Nikon 500/4 VR och 200-500/5,6 (det skiljer några tusen i pris mellan de objektiven). Se den här artikeln t.ex.:
https://photographylife.com/nikon-200-500mm-f5-6-vs-500mm-f4-at-block-creek-ranch

Mao, optiskt är det extremt bra. Däremot är AF inte den snabbaste, och det är väl förståeligt för priset.

Återigen till kameramodellerna och att jämföra systemen. Vad jag vet har väl Canon något fler alternativ på telesidan än vad Nikon har. Om man ska ha FX så har Nikon väldigt bra alternativ för vidvinkel. Däremot för DX, som D500 är, så är det svårare på den fronten. Det saknas också en hel del lättare, fasta objektiv för DX hos Nikon. Tyvärr. Däremot verkar det inte gå att hitta snabbare och exaktare AF-system just nu än i Nikon D500 och D5. Blixtsystemet för Nikon är kanske bättre, men eftersom jag inte vet något om Canons kan jag inte riktigt uttala mig om det.

Det där stämmer överhuvudtaget inte med vad jag själv testat eller läst om objektivet, utan tror att det kanske har att göra med alldeles för dålig support för det när man gjorde testet alternativt en dålig kopia. The Digital Picture har väl för övrigt fått kritik för ett antal dåligt utförda test har jag för mig?

Det finns t.o.m. en hel del trådar där det har varit rätt svårt att skilja på bilder mellan Nikon 500/4 VR och 200-500/5,6 (det skiljer några tusen i pris mellan de objektiven). Se den här artikeln t.ex.:
https://photographylife.com/nikon-200-500mm-f5-6-vs-500mm-f4-at-block-creek-ranch

Mao, optiskt är det extremt bra. Däremot är AF inte den snabbaste, och det är väl förståeligt för priset.
Ser mycket bra ut.

Om man går tillbaks till ursprungsfrågan: bortsett från pris, vilken är bäst? En lite märklig fråga då om man behöver bra AF och pengar inte spelar roll, så är ju D5 och 1DX II klockrena val, bortsett från storlek. Men, enbart i valet av kamera per se vinner Nikon D500 på några viktiga punkter: AF, ffa 3D tracking; dynamiskt omfång mm. MEN:
1. I detta segment är systemval viktigt
2. 7DII är en väldigt kompetent kamera den med
3. Det är svårt att bortse från att 7D kostar hälften så mycket (dyker upp då och då för 10.000kr). Det är en del objektivpengar det.

Jag tycker det är väldigt svårt att bortse från den stora prisskillnaden till Canons fördel här. För den enskilde kan mycket väl D500 vara dubbelt så bra för att motivera dubbla priset, men systemfrågan är nog mer avgörande. Kör man Nikon gör man det och tvärtom.

Är det så? Har jag inte sett något om. I vilket avseende är det bättre? Optiskt tvivlar jag på. Fotar man fåglar är ofta 500 mm bättre än 400 mm. AF skulle det kunna vara i så fall gissar jag.

Oavsett detta så är valet mellan de två kamerorna mer att välja system snarare än de två modellerna. Blixt, vilka objektiv som finns, om man tycker ergonomin är bättre hos en tillverkare, menysystem. Etc.

Vet inte riktigt om jag håller med. Många här på fotosidan är alldeles för märkesfixerade. Välj prylar som gör jobbet, oavstt märke. Ska man ha en kamera att plåta fågel med kvittar det vad det är för märke så länge det finns ett bra tele att sätta på och kameran har snabb AF och många bilder/sekund. Det kvittar vad det är för märke. Så fort man tar av telet, för att göra något annat med kamerahuset finns risken att man missar fågelbilden, dvs den gör inte jobbet.

Och för Nikon finns det gott om bra fågelobjektiv 300/2.8, 200-400/4, 500/4 och även billigare
och lättare alternativ som 300/4 PF, 80-400/4.5-5.6 samt 200-500/5.6 som dock är lite väl ljussvagt om man vill håll iso och slutartider på rimliga nivåer under gryning och skymming när djur och fåglar är aktiva.

Om man går tillbaks till ursprungsfrågan: bortsett från pris, vilken är bäst? En lite märklig fråga då om man behöver bra AF och pengar inte spelar roll, så är ju D5 och 1DX II klockrena val, bortsett från storlek. Men, enbart i valet av kamera per se vinner Nikon D500 på några viktiga punkter: AF, ffa 3D tracking; dynamiskt omfång mm. MEN:
1. I detta segment är systemval viktigt
2. 7DII är en väldigt kompetent kamera den med
3. Det är svårt att bortse från att 7D kostar hälften så mycket (dyker upp då och då för 10.000kr). Det är en del objektivpengar det.

Jag tycker det är väldigt svårt att bortse från den stora prisskillnaden till Canons fördel här. För den enskilde kan mycket väl D500 vara dubbelt så bra för att motivera dubbla priset, men systemfrågan är nog mer avgörande. Kör man Nikon gör man det och tvärtom.

För egen del var det precis så, även om jag valde mellan Nikon D750 och Canon 6D. När jag räknade på hela uppsättningen, objektiv, blixtar etc så blev det så mycket billigare att jag inte kunde bortse från det. Fö gjorde jag samma jämförelse med Sony, vilket var nästan chockerande. I praktiken skulle ett Sony-system blivit dubbelt så dyrt. Visst, för somliga spelar pengar ingen roll och då är det bara att köpa vad man vill ha men jag tror att de flesta av oss iaf måste hålla något slags öga på slantarna.

Om man går tillbaks till ursprungsfrågan: bortsett från pris, vilken är bäst? En lite märklig fråga då om man behöver bra AF och pengar inte spelar roll, så är ju D5 och 1DX II klockrena val, bortsett från storlek.

Stämmer inte riktigt om du t.ex sysslar med fågel eller wildlife, där det mindre sensorformatet är en fördel om du vill beskära. En fullformatkamera kräver dessutom längre brännvidder som är tyngre att bära på vilket kan göra dem olämpliga om du behöver släpa på dem genom oländig terräng.

Stämmer inte riktigt om du t.ex sysslar med fågel eller wildlife, där det mindre sensorformatet är en fördel om du vill beskära. En fullformatkamera kräver dessutom längre brännvidder som är tyngre att bära på vilket kan göra dem olämpliga om du behöver släpa på dem genom oländig terräng.

Fast om priset inte spelar någon roll alls har man råd med 800/5,6. Då är det bara vikten kvar.

Det är dock inte så bara om du ska släpa den tre mil genom fjällvärlden.

Min poäng är den att det är närmast omöjligt att bortse från priset då två kameror jämförs som d u skiljer enormt i pris. I regel är den dyrare bättre och då blir frågan om vilket som är bäst ganska kanstig. Min poäng var, att spelar pengar ingen roll varför tittar man bara på dessa kameror. Är pengar inget problem har man väl råd att anställa någon att bära utrustningen också?

Har D500 inga snabblägen av den typen!?! Det kan väl inte vara sant?
Eftersom detta är ett pro-hus och inte har den (nästan bara av tokamatörer ironiskt nog) så avskydda "amatör-ratten" så finns det inga snabbvalslägen externt, dessa ligger istället under fyra minnesbankar i menysystemet...

Den fruktanvärt användara "Qual"-knappen har man dock valt att behålla (den kunde ju annars ersatts med en knapp för minnesbanksval), hej hjärnsläpp.

Vilken skulle ni välja om priset inte spelade någon roll??.
Och varför?.
Om jag skulle börja från noll (dvs utan att äga några objektiv) så skulle jag först klura ut vilka objektiv jag behövde och undersöka vilken tillverkare som erbjuder de objektiven med bästa kvalitet och till bästa pris.

Därefter skulle jag köpa den kamera som passar objektiven.

Om man använder LiveView för att filma eller fota så är Canons dual pixel AF väldigt mycket bättre än Nikons AF (i LiveView)

Ja jag har väntat på att Nikon på något sätt skulle svara upp på Canons fina System med Live View, den bristen med D500 ser det ut som att en hel del testare hoppar över av någon anledning. Å andra sidan är det underligt att 7DMKII inte fick 4k. Canons ITR system vid autofokus är inte 100% bra, där lär Nikons 3D fungera bättre. Nikons 51-15 sensorpunkter härstammade från D300, det tog lång tid innan dom till slut förändrade den biten.

7DMKII fick i princip överbetyg för sin autofokus, mindre anmärkningar på just ITR var vad kritiken bestod av.
Ur konsumentsynpunkt är det synd att man får vänta till nästa modell innan man får ordentligt reda på en kameras brister, speciellt vad gäller autofokus, " den nya har så mycket bättre AF men ingen kritik så länge den gamla ännu var kvar "

Min poäng är den att det är närmast omöjligt att bortse från priset då två kameror jämförs som d u skiljer enormt i pris. I regel är den dyrare bättre och då blir frågan om vilket som är bäst ganska kanstig. Min poäng var, att spelar pengar ingen roll varför tittar man bara på dessa kameror. Är pengar inget problem har man väl råd att anställa någon att bära utrustningen också?

Är det inte också så att 7DMKII till och med är tyngre än en del FF-kameror, det är ingen smidig pjäs på så sätt. för bara drygt 1-2 år sedan så var det aldrig några problem med bära FF-kameror, men så hände något, Fuji blev nya ögonstenen bland konnässörerna och då fick viktdebatten andra värderingar, varför bära tungt. Sonys lättare FF-varianterna fick ju hur mycket mothugg som helst som handlade om svårigheten att använda större objektiv på grund av obalans. Ny Fuji T2 har väl det minsta grepp jag någonsin sett på en APS-C kamera, stor skillnad mot 7DMKII och nya D500, våra värderingar förändras fort vad som är totalt bäst att äga. 10000 kr för en 7DMKII måste väl vara oerhört prisvärt, en modell som för 6 månader sedan tillhörde bland dom bästa i världen.

Eftersom detta är ett pro-hus och inte har den (nästan bara av tokamatörer ironiskt nog) så avskydda "amatör-ratten" så finns det inga snabbvalslägen externt, dessa ligger istället under fyra minnesbankar i menysystemet...

Den fruktanvärt användara "Qual"-knappen har man dock valt att behålla (den kunde ju annars ersatts med en knapp för minnesbanksval), hej hjärnsläpp.

Bankarna fungerar lite annorlunda också, vilket en del inte gillar. Dock behöver man inte gå in i menyn och rota. Man kan gå via i-knappen.

Gissar att det är dom Custom lägen som finns på Canon hus C1-C3 dvs lägen som finns på "pro- hus" & inte på dom enklare husen. T.ex 5DmkIII & 7DmkII

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto