fotobollfoto
Aktiv medlem
Ja precis. Vi skrev nog samtidigt.Är inte redan våra moderna mobilkameror den där molnkameran? [...].
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis. Vi skrev nog samtidigt.Är inte redan våra moderna mobilkameror den där molnkameran? [...].
Hela den här utvikningen i tråden bygger på den spekulationen jag skrev om att ”om några år är alla kameror uppkopplade ...”.
Så visst är det spekulation. Men i stort sett är ju en iPhone en sådan molnkamera idag. Det är bara lite flört med bakåtsträvare att bilderna lagras lokalt i telefonen. De kunde lika gärna lagras i iCloud enbart.
Förbättring eller inte är en relativ upplevelse.
Jag tror att det är dit branschen förflyttar sig.
Jag kan också tänka mig att branschen vill ”kliva högre upp i näringskedjan” som det kallas, och förflytta sig mer åt att leverera tjänst än hårdvara. Vi får nog snart se abonnemang där kameran ingår men man betalar för tjänsten. Bilderna du tar ligger i molnet.
Från början för billiga konsumenttjänster, men sedan högre och högre upp i klasserna.
Den möjligheten finns ju redan. Fast varför skulle jag ha mina mobilbilder på iCloud när jag har nas-sevrar och diskar med bortåt 15 TB.
Mina mobilbilder är mitt minsta problem för de tar väldigt liten plats.
Ja precis. Vi skrev nog samtidigt.
Spekulationen/idén avgränsar inte egen NAS som slutdestination egentligen. Det handlade mest om kedjan av temporär lagring och överföring dit.
Min hypotes är att i framtiden behöver vi inte fippla med minneskort och sladdar på vägen till slutdestinationen. Bilderna går från kameran över nätet till trygg och säker lagring i ”molnet” så fort de är skapade och överföringsmöjligheten finns. Helt automatiserat.
Spekulationen/idén avgränsar inte egen NAS som slutdestination egentligen. Det handlade mest om kedjan av temporär lagring och överföring dit.
Min hypotes är att i framtiden behöver vi inte fippla med minneskort och sladdar på vägen till slutdestinationen. Bilderna går från kameran över nätet till trygg och säker lagring i ”molnet” så fort de är skapade och överföringsmöjligheten finns. Helt automatiserat.
Framtidsscenario: Paul Hansen till DNs bildredaktör över sprakig telefonlinje;
-Jag trodde ni fått bilderna! Det är ju fyra pluppar på 5G-täckningen här i Mogadishu.
-Du får väl ta dej fram till fronten och ta nya då.
-OK. Uppfattat.
5G-celler, trodde jag att jag skrev. Men de finns ju ännu inte operativt, såvitt jag vet.Du duckade frågan, vad för produkter pratar du om är så "pro"?
Jag har inte stött på FTP i det sammanhanget, men det kanske kommer så småningom.Ja en 1D X kostar väl runt tjugotusen idag. Men tekniken och principen är väl densamma även för en konsumentkamera med inbyggd WiFi gissar jag.
Det är möjligt. Jag har ingen direkt koll på roamingavgifter mellan Sverige och länder i Sydamerika. (I USA var det rätt dyrt för några år sen, så jag använde i stort sett inte mobildata alls.)De har ju inte ökat de senaste åren. Eller hur? Snarare minskat.
Nej. Jag skrev ju att det vore en dyr lösning för att få FTP.Kommer inte ihåg, 55' kanske?
Var den billig tycker du?
Något liknande, skulle jag tro.Vad kostade EOS-1 DX?
Nej, det finns bättre lösningar på det än att varenda "glöd"-lampa ska ha WiFi.Under tiden "slipper" du och familjen möjligheterna att tända och släcka utan knappar, tex genom närvaro eller tid.
De kan nog ställa till mer oreda i nätet om de blir kan tillskansa sig root-access i lampans operativsystem, och sådana sårbarheter finns det rapporter om.Om en hackare kommer åt ljusknappen kan de tända och släcka ljuset. Oj vad otäckt.
Framtidsscenario: Paul Hansen till DNs bildredaktör över sprakig telefonlinje;
-Jag trodde ni fått bilderna! Det är ju fyra pluppar på 5G-täckningen här i Mogadishu.
-Du får väl ta dej fram till fronten och ta nya då.
-OK. Uppfattat.
Jag har inte stött på FTP i det sammanhanget, men det kanske kommer så småningom.
Nej, det finns bättre lösningar på det än att varenda "glöd"-lampa ska ha WiFi.
[...].
5G-celler, trodde jag att jag skrev. Men de finns ju ännu inte operativt, såvitt jag vet.
Om du talar om vilket inlägg du syftar på, så kanske jag kan klargöra vad jag menade.
FTP är nog snarare på väg bort. Det finns väl ingen möjlighet till kryptering i det protokollet.
Någonstans lite längre upp i tråden diskuterades hur mycket bandbredd alla dessa IOT tar egentligen.
Jag har inte svaret, men fick en gång berättar av en teknisk chef för bredbandsprodukten i ett av våra stora tekecom-bolag.
Det är en ganska stor del som går åt bara för att alla prylar i egna nätet och alla grannarnas acceccpunkter och prylar ska känna till varandra. De delar ju frekvensband så de måste hela tiden hålla koll på ifall någon annan använder frekvensen just nu.
Ju fler prylar som ska kommunicera desto större del av tillgänglig bredd går åt.
Lite extra off topic kan nämnas att den som ställer in sin accesspunkt att köra med ”breda kanaler” (eller vad det heter) biter ofta sig själv och grannarna i svansen. Visserligen gäller att ju bredare kanal desto snabbare överföring. Men det gäller bara om man är ensam. Är det flera prylar som ska samsas så är det fortfarande bara en i taget som kan köra. Den som då allokerat ett bredare frekvensspektrum har då hindrat för andra som annars kunnat köra samtidigt.
Nej, det finns bättre lösningar på det än att varenda "glöd"-lampa ska ha WiFi.
De kan nog ställa till mer oreda i nätet om de blir kan tillskansa sig root-access i lampans operativsystem, och sådana sårbarheter finns det rapporter om.