Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 vs D70

Produkter
(logga in för att koppla)

J_A_S

Aktiv medlem
Ni med lite historik kring Nikons digitala värld...

Jag har en möjlighet att köpa både en 50:a och en 70:a som funkar till mina analoga objektiv. Men de är båda lite till åren och det känns som om det kvittar mer än att titta på skicket. Eller?
För- nackdelar D50?
För- nackdelar D70?

Visst skulle det vara roligt att köpa en 200 eller så, men det är inte aktuellt (just nu iaf) av ekonomiska skäl.

Beroende på vad det är för pris du får på kamerorna skulle jag kanske kolla på begade d40/d40x/d60 också...du för mer eller mindre samma bilder ur dem så länge du inte pressar iso, men värdet av en stor och tydlig display är stort och skillnaden är avsevärdmellan de äldre och nyare.
Bättre display och mindre och lättare kamera i d40 och den verkar kosta lika mycket på begatmarknaden som en d70.

Slutligen skulle jag nog säga att vänta in d200 om du kan få den innom ett halvår med lite sparande...annars kör det billigast du kan och börja spara direkt igen.

bildkvaliten är identisk men D70 har fördelarna att den har inbyggd focus motor så att tex den utomordentliga objektivet 50 /1.8 fungerar fullt ut sedan har den två kontroll rattar en för bländare 1 för slutartid
medans D50 har bara en och man får växla funktion med en knapp.
D50 har en lite bättre skärm 2 tum mot 1,8 på D70.
D50 är lite mindre om man vill ha det.
i valet mellan dom skulle jag köpa en D70 jag började min digital foto bana med en D70 och var mycket nöjd. Sedan finn naturligtvis D40 som man kan köpa ny billigt påminner mycket om D50 lite mindre större bild skärm
egentligen ett bättre val men den ingen focus motor så bara objektiv med inbyggd motor fungerar fullt ut bla nikons af-s serie

Bland önskemålen, som givetvis måste vara lågt ställda i förhållande till pengarna, är bra ljuskänslighet och så lite "seghet" som så många digitala kompaktkamror har.

Jag har en Nikon P5100 som jag höll på att kasta ut genom ridhusfönstret förra helgen, när jag hade önskat att få ett par bra bilder på dotterns första vingliga rundor till häst.

Så fort det är svagt ljus så saknas manuell fokus eller en känslig autofokus. Jag har svårt att acceptera digitala kamerors fördröjning. Ska man få prestanda i klass med en enkel analog kamera så får man satsa duktigt med slantar.

Bland önskemålen, som givetvis måste vara lågt ställda i förhållande till pengarna, är bra ljuskänslighet och så lite "seghet" som så många digitala kompaktkamror har.

Jag har en Nikon P5100 som jag höll på att kasta ut genom ridhusfönstret förra helgen, när jag hade önskat att få ett par bra bilder på dotterns första vingliga rundor till häst.

Så fort det är svagt ljus så saknas manuell fokus eller en känslig autofokus. Jag har svårt att acceptera digitala kamerors fördröjning. Ska man få prestanda i klass med en enkel analog kamera så får man satsa duktigt med slantar.

Både D50 och D70 uppfyller dina krav på dessa punkter. De är blixtsnabba, jämfört med en kompakt. Bra AF har de också, men detta är givetvis beroende på vilket objektiv som sitter på. Ingen av dem ger dig ljusmätning med gamla objektiv, men de ger dig ett histogram som på några exponeringar leder dig rätt.

Om du får en D50 och D70 till samma pris, och det sitter en 18-70 på D70:an, ta den. Det äär inga stora skillnader mellan modellerna.

Per.

Jag har ägt både en d70 och en d50 och jag föredrar faktiskt d50 även fast den har något sämre spec. D50 har nämligen en mycket bättre display, på d70 måste man kolla på histogrammet för att avgöra om exponeringen blir bra.

Här finns en bra tabell där modellerna jämförs...

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/

Som redan sagts så är modellernas prestanda ganska lika. Det som ur mitt tyckande talar för D70 är att den är något snabbare i serietagning och att den har commander-mode för att fjärrstyra Nikons blixtar. Det som talar för D50 är att den är mindre, har större lcd och att den anses ha bättre brusegenskaper än D70. Det sistnämnda kan vara nog så värdefullt i ridhuset faktiskt....

D50 eller D70 kombinerade med AF 50/1.8 eller ännu hellre AF 85/1.8 borde funka i ridhuset. D40/D60 med kitzoom går bort i detta läge.

Jag har haft båda och anser att D50 är klart bättre vad gäller bildkvalitén. D70 lider tex av 'blooming'. Det är att ljuset från starka ljuspunkter läcker ut i de omgivande mörkare partierna. D50 är en generation nyare än D70.

Nyare är alltid bättre vad gäller bildkvalitén. Välj en D60/D80 om du vill nå än längre vad gäller bildkvalitén.

Dock så ska du vara medveten om att D40/D40x/D60 saknar inbyggd motor för autofokus och kan endast ge autofokus med AFS-objektiv.
Äldre manuella objektiv ger inte ljusmätning på annat än Nikons dyrare kameror (D200 och uppåt).

Är det en D70 eller D70s du spanar på?

I min väska finns en D50 och en D70s och jag föredrar D50:an. Tycker helt enkelt att den ger överlag bättre bilder i form av färg, brus, mm. D50:an är även väldigt lätt och smidig att ha med sig.
Visst finns det funktioner i D70s huset som tillför en del, bland annat kan jag sakna rasterfunktionen i sökaren på D50 vilket är kanon om man vill ha raka horisonter tex.

Nu ska du ju köpa begagnade hus där det individuella skickat spelar lite roll så mitt råd är, ta med ett urval av den optik du ska använda och testa båda husen på samma motiv och under samma förhållanden. Känn vilket hus du gillar mest att arbeta med och titta därefter på bildresultaten.
Efter det tror jag du vet vilken du vill ha.

Tack för en rad med bra inlägg.
Som vanligt när man köper beg så är det skicket som kan spela roll. Sammantaget så får tillfället avgöra. Båda verkar uppfylla de basala kraven för att ersätta min F50 som var på väg fram igen.

Verkar vara ett litet plus sammantaget för D50 dock.

Tack för en rad med bra inlägg.
Som vanligt när man köper beg så är det skicket som kan spela roll. Sammantaget så får tillfället avgöra. Båda verkar uppfylla de basala kraven för att ersätta min F50 som var på väg fram igen.

Verkar vara ett litet plus sammantaget för D50 dock.

Om du tror att du kommer fota mycket i det manuella läget skall du välja D70 eftersom den har både tum och pekfingershjulet annars spelar det ingen roll. Var otroligt nöjd med min D70 när jag hade den. D70 finns i två olika utförande D70 och D70s, D70s har större display annars skiljer det inget på dom om man upgraderar (kan man göra via datorn själv) programvaran i D70.
Jag märkte aldrig av någon blooming på min D70 men det är möjligt att olika objektiv/kamera-kombination fungerar olika bra.

/Karl

Mediamarks erbjudande just nu skulle för mej vara det bästa valet. D40 (som bla hanterar hög-iso bäst av de tre) 3300kr för hus inkl 18-55. Sprojlans nytt med garanti!

/K

Mediamarks erbjudande just nu skulle för mej vara det bästa valet. D40 (som bla hanterar hög-iso bäst av de tre) 3300kr för hus inkl 18-55. Sprojlans nytt med garanti!

/K

" Ur mitt ursprungsinlägg:
Jag har en möjlighet att köpa både en 50:a och en 70:a som funkar till mina analoga objektiv.
För- nackdelar D50?
För- nackdelar D70? "

Bara en liten upplysning. :)
D40 fungerar inte med gluggar som inte har autofokusmotor inbyggd. Bl.a. äldre autofokusobjektiv.

" Ur mitt ursprungsinlägg:
Jag har en möjlighet att köpa både en 50:a och en 70:a som funkar till mina analoga objektiv.
För- nackdelar D50?
För- nackdelar D70? "

Bara en liten upplysning. :)
D40 fungerar inte med gluggar som inte har autofokusmotor inbyggd. Bl.a. äldre autofokusobjektiv.

men vad hr du för gamla objektiv? är det inte jättefina kanske du ska strunta i dem när du bestämmer vilken kamera du skall ha... billigt kitobjektiv kanske funkar lika bra...

Bortser man från evntuella skillnader vad gäller rattar och knappar eller bildkvalité så har D50:n usb 2.0 och använder SD minneskort, vilket jag tycker är en fördel, snabbare överföring och billigare minneskort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar