Annons

D50 vs. D5D

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Bortsett från att det drar mer batterier och totalt förstör allt vad mörkerseende heter så... funkar det väl.

..och på D50´n har man väl å andra sidan ingen möjlighet att läsa av några data i mörker alls, så då kanske ditt 'bevarade mörkerseende' inte är så värdefullt ändå? I vilket fall är det bullshit, jag gissar att 'bevarat mörkerseende' inte är det mest avgörande för Jenny, och skulle det vara det så kan hon bara stänga av visningen och läsa av insträllningarna i sökaren i stället.

Båda kamerorna är fö specade för ca 2000 bilder/ladding. Och ffa, som sagt, är bådadera bra kameror och jag tycker Jenny gör helt rätt i att känna efter vilken som passar hennes hand bäst.

/Per
 
dumbo skrev:
Bortsett från att det drar mer batterier och totalt förstör allt vad mörkerseende heter så... funkar det väl.



Har man bara ställt in ISO och typ av filformat så kan man stänga av bildskärmen och göra alla andra inställningar via knappar och vred och se vad som händer i sökaren.

Så om du är rädd om ditt mörkerseende så är ju D5D bättre eftresom du klarar dig utan upplyst skärm hela natten.
 
Aliide skrev:
Har varit och känt på D50 och 5D. Minoltan låg bättre i handen.

Har ställt lite plus och minus:

5D: Antiskak, ligger bättre i handen, focuspunkterna. Minus är.. eh... Det är Minolta? ;)

D50: Låg inte alls bra i handen, kändes klumpig, inget antiskak. Fördelar; Nikon ;)

Men då så - köp Minoltan, det finns ju ingen anledning att välja D50:n. Angående utbud, begagnatmarknad etc, så visst - Nikon är kanske lite vanligare, men å andra sidan tycker jag det verkar som motsvarande Minoltaobjektiv alltid ligger bättre till i pris. Hur det ligger till med bakåtkompabilitet kanske någon mer Minoltainsatt kan svara på.

Så, gå och köp nu så ska du få se att det är mycket roligare att fotografera med digital systemkamera ;)
 
Nome Nescio skrev:
Har man bara ställt in ISO och typ av filformat så kan man stänga av bildskärmen och göra alla andra inställningar via knappar och vred och se vad som händer i sökaren.

Typ som på D50 då, fast utan möjlighet att använda en "vanlig" LCD för statusen då, om man skulle vilja.
 
alla minolta objektiv med autofokus (och 135mm 2.8 STF) funkar med D5D.

Och man kan se ISO i sökaren med på D5D ;)
 
Per skrev:
Och ffa, som sagt, är bådadera bra kameror och jag tycker Jenny gör helt rätt i att känna efter vilken som passar hennes hand bäst.

Självklart. Det är det viktigaste, men OM man nu står och väger kan små detaljer vara det som avgör.
 
Ser man bara till själva huset så håller jag med om att D5D, i det mesta, är en bättre kamera.

Personligen skulle jag dock känna mig mer osäker på ett sådant köp, fram till dess att jag vet mer om vad Sony kommer att ta sig för.

Sen är ju utbud av tillbehör samt begagnatmarknaden mindre osv.
 
dumbo skrev:
Ser man bara till själva huset så håller jag med om att D5D, i det mesta, är en bättre kamera.

Personligen skulle jag dock känna mig mer osäker på ett sådant köp, fram till dess att jag vet mer om vad Sony kommer att ta sig för.

Sen är ju utbud av tillbehör samt begagnatmarknaden mindre osv.
Mindre är den definitivt, men långt ifrån liten.
 
Såg just nu en av experts (?) 7D på blocket för 6000, det kanske kan vara nåt? Annars tycker jag det verkar vettigare att hålla ut ett par veckor för att se om Sony presenterar nåt i början av april. Vill de in på budgetmarknaden bör de ju ha nåt bättre än D5D/D50/350D på väg...
 
Tveksamt just nu! Tycker det är svårt. Aldrig sysslat med sådana här typer av kameror. De första bilderna var katastrofala. Och upptäckte hur kasst det är att fota i kasst inomhusljus..

Hur lär man sig allt eg? Det snurrar i huvudet. Sen ser vi en "rand" eller "kant" på skärmen. Lite irriterande. Plus att det är en vit prick på obejektivet som stör lite.
 
kant på skärmen och vit prick? Inget jag har sett, har ni 18-70 eller köpte ni på expert med 18-50?
Första dagen med min D5D tog jag en bild som än så länge är den bästa djurbilden iaf :)

http://www.bokus.com/b/9137119141.html
Den boken rekommenderas starkt, den och en fotograferande far fick mig att förstå grunderna väldigt fort :)
 
Aliide skrev:
Tveksamt just nu! Tycker det är svårt. Aldrig sysslat med sådana här typer av kameror. De första bilderna var katastrofala. Och upptäckte hur kasst det är att fota i kasst inomhusljus..

Hur lär man sig allt eg? Det snurrar i huvudet. Sen ser vi en "rand" eller "kant" på skärmen. Lite irriterande. Plus att det är en vit prick på obejektivet som stör lite.
Grattis till köpet! Och första dagen jag hade min 5d tog det tid innan jag lärde mig ljusmätaren och alla inställningar mm. Men när du väl har lärt dig den är den hur bra som helst! Alla mina bilder på min hemsida: http://www.fabianfoto.tk är tagen med 5d och kitobjektivet (18-70). Undrar även, som Anders, vilket objektiv du köpte den med? Kant..rand?, förklara. /Fabian
 
Den vika pricken var nog bara lite skräp, och kanten försvann med skyddsplasten ;)

Hur fasiken funkar den här kameran eg? Det verkar ju omöjligt att fota UTAN blixt. Då hinner den inte med.
 
Läsa manualen kanske?
Lâna en bok pâ biblioteket?
Läsa fotoskolan här pâ FS?

Lycka till med en bra kamera!
 
inomhus är det oftast väldigt dåligt ljus och svårt att fota utan blixt om man inte har ett väldigt ljuskänsligt objektiv. Testa fota ute blir det fortfarande suddigt (på rörliga mål) så prova att ställa kameran på S och välj en kort slutartid t.ex 1/500s så ska du se att det nog blir skarpt förutsatt att det är rörelseoskärpa du lider av.
Grattis till köpet :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.