Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
"Highly Recommended"

Betydligt mindre brus än D70/D70s, frånsett röda kanalen.
Även lägre brus än 350D, frånsett vid ISO 1600 och i röda kanalen.

Något lägre upplösning och mindre moireeffekter än D70/D70s.

På många sätt (vad gäller bildkvalitét) så verkar D50 vara att föredra framför D70s tycker jag.

Uppenbart att Nikon jobbat med bruset, samtidigt som de justerat färgerna så att det inte ser naturliga ut. "Plastic looking" säger Dpreview och jag håller med.

"(I suspect a slightly stronger anti-alias filter)"
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page18.asp

Lite lustigt, canon använde en lite svagare filter på 350D (än på 20D) och här är det (troligen) tvärtom.

De (canon och nikon) verkar mötas halvägs på den punkten :D

Angående de plastiga färgerna så går det att ändra i inställningen:

"The choice of color mode III as a default produces images with punchier more saturated color with more emphasis on blues and greens, again targeted at producing a punchier image straight out of the camera, if that is not to your taste you can always select the 'D70 standard' Mode I."

froderberg skrev:
Uppenbart att Nikon jobbat med bruset, samtidigt som de justerat färgerna så att det inte ser naturliga ut. "Plastic looking" säger Dpreview och jag håller med.

Är det inte Canon som brukar få kritik för att bilderna ser plastiga ut i vanliga fall? Är det brusreduceringen eller färgrymden som ger plasteffekten?

jag har läst hans review och det är ganska kul att läsa som lekman!

"highly recommended" säger han.är inte det högsta betyget?fick inte nikon D2X samma betyg?det kanske inte finns någon vits att äga en Nikon D2X när en Nikon D50 har samma betyg.

kul också att den inte är lika skarptecknande som en två år gammal Canon D300!!

Självklart är en D2X en bättre kamera, men betyget sätts i förhållande till övriga kameror i sina prissegment.

rolandolofsson skrev:
jag har läst hans review och det är ganska kul att läsa som lekman!

"highly recommended" säger han.är inte det högsta betyget?fick inte nikon D2X samma betyg?det kanske inte finns någon vits att äga en Nikon D2X när en Nikon D50 har samma betyg.

kul också att den inte är lika skarptecknande som en två år gammal Canon D300!!

Nu är jag lite less på hårklyverierna på Dpreview men är det inte så att han betygsätter i förhållande till pris?

//Larsa som lämnat cropstadiet & ser andra kvaliteer i stället...

.Z. skrev:
Nu är jag lite less på hårklyverierna på Dpreview men är det inte så att han betygsätter i förhållande till pris?
Precis som alla andra som rekommenderar prylar, vad jag känner till iaf.

PS
Phil är inte den enda som skriver recensioner på dpreview

Hmm, utifrån dpreview verkar det som Nikon har minskat mängden brus till kostnaden av mindre skärpa i d50. Lanserades inte D70s och D50 samtidigt? Vill någon spekulera i varför de i så fall har valt olika stratergier för de båda kamerorna med det brusiga skarpa alternativet för den dyrare kameran??

epep skrev:
Hmm, utifrån dpreview verkar det som Nikon har minskat mängden brus till kostnaden av mindre skärpa i d50. Lanserades inte D70s och D50 samtidigt? Vill någon spekulera i varför de i så fall har valt olika stratergier för de båda kamerorna med det brusiga skarpa alternativet för den dyrare kameran??

För mig är det självklart..

D50 riktade till nybörjare, därav den extra brus reducering samt avkall på skärpa.Också varför man valt ett annat färgläge som standard.

D70s för den lite mer efarne, om man exponerar korrekt så är bruset knappast ett problem.

Men det är ju bara vad jag tror :)

/P.L

Ligger kanske något i det. På D2X låter ju Nikon också fotografen välja om man vill tillföra kraftig brusreducering eller inte. Verkar som om Nikon har en annan filosofi än Canon som har brusreduceringen påslagen hela tiden?

timofej skrev:
Den har funktionen väl? Det har D70 i alla fall.

På D70:an gäller den funktionen bara för långa slutartider om jag inte missminner mig. Ingen algoritm i bildbehandlingen för varje enskild bild utan kameran gör en dubbelexponering, varav den ena är med stängd slutare, och "drar sedan bort" bruset den hittar på "mörkbilden" från den "riktiga bilden" :)

mvh / Matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar