Annons

D50 eller EOS 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hannese skrev:
Att man kunde köpa 18-70 begagnat hade jag inte tänkt på, hur stor är chansen att hitta ett sådant? Det verkar ju onekligen som en bra kompromiss.

Min kamerasamling om 10 år?
Om 5 år använder jag samma kamerahus och har jag köpt till ett eller två objektiv.
Om 10 år är det dags att byta upp sig eller så har intresset svalnat.

Tror du ja, rätt som det är har pryldjävlen kommit och tagit dig också!!!
 
använder ultraljud runt sensor som skjuter på den varje gång kameran startar eller göra det manuelt går oxå...
 
18-70 säljs ganska ofta, här finns ett.

Både D5D och D50 har fått lysande recensioner. Jag skulle ha valt Nikon om jag vore som du iallafall. Minoltan är säkert helt ok, men den är plastig och
låter som galopperande häst. Kanske inte så viktigt, men för mig är det så.

Tillägg: Nikons 18-70 är riktig bra dessutom
 
Senast ändrad:
Joi skrev:
glöm inte Olympus E300 med 8MP, den kostar med objektiv 6000kr och den är ensam att ha dammborttagning på sensorn.

Jag stod faktiskt med E300:an och D70s i varsin hand när jag skulle välja, det föll på D70s eftersom jag redan har en Nikon film plus att ergonomin var i särklass bäst mot alla DSLR:er jag använt. Det är för mig nästan viktigast, att komponera bilder är ju trots allt vad jag skall göra med kameran och då skall det vara skönt i händerna också.
 
Pryldjävulen anmäler härmed följande:

D50: 2" display, 130 000 pixlar.

D5D: 2,5" display, 115 000 pixlar.

350D: 1,8" display, 118 000 pixlar.

Det står ganska klart vem som vinner den matchen, 15 000 pixlars skillnad syns inte på displayen, tror jag!

Men jag respekterar ditt val. :)
 
mange78 skrev:
Tänker du använda höga ISO mycket? Konserter, inomhus etc.. Då är väl ändå Canon den som bäst fixar att hålla nere brusnivåerna.

KM D7D ( samma teknik i D5D) har lägre brusnivåer än Canon 20D, som i sin tur har lägre brusnivå än 350D...
 
Maffe skrev:
KM D7D ( samma teknik i D5D) har lägre brusnivåer än Canon 20D, som i sin tur har lägre brusnivå än 350D...

Lägre synbart brus är inte svårt att fixa, KMd7d tappar detaljinformation i högre iso jämfört med 20D och KM5d. KM5d är bättre vad det gäller detaljinformation/brus än 7D och 1600iso
Mikael
 
macrobild skrev:
Lägre synbart brus är inte svårt att fixa, KMd7d tappar detaljinformation i högre iso jämfört med 20D och KM5d. KM5d är bättre vad det gäller detaljinformation/brus än 7D och 1600iso
Mikael

Attans, då är ju KM D5D riktigt bra då på brushantering?
Lägg till AS och det går att ta riktigt bra foton i taskig belysning
 
Ingen har ens föreslagit Pentax. Jag tycker deras kameror verkar väldigt lovande och är man inte AF-fetish kan man köpa billiga helt ypperliga objektiv och använda på dem. Det är starkt argument tycker jag.
 
exakt!
Det finns flera kompetenta kameror på marknaden.
350D, D50, D5D, olympus e-500 och pentax, vilken som är bäst är en smaksak, inte vilken spec de har...

Alla kameror i denna prisklassen är bra!
Gå till din kamerahandlare och testa vilken som KÄNNS bäst för dig!
 
Jag skulle valt Nikon D50.
Enligt mig det bästa valet i den klassen, men se för guds skull till att du köper 18-70 gluggen, det är en kanon glugg för det modesta priset, borde kostat minst det dubbla.
 
Jag rekomenderar att du läser om modellerna i fråga på http://www.dpreview.com/ där finns utförliga tester och möjlighet att jämföra sida vid sida.

Tycker i ärlighetens namn, om du ännu inte valt vilket märke du vill satsa på att du skall välja Canon. Då är det också lättast för dig att hitta begagnad optik. Men läs på ordentligt så slipper du ångra dig. Vad gäller nämnda modeller så är valet självklart tycker jag. 350d-huset äger spec-mässigt med hästlängder.
 
Nikon är smarta då du kan använda även gamla goa mauella gluggar.
Om man vill snåla och inte är rädd för att ställa in kameran manuellt kan det vara en bra ekonomilösning....

Det här med brännviddsförskjutning gagnar givetvis tillverkarna som får sälja nya produkter, men det är inget fel på gamla fina gluggar bara för att det finns nya fräcka...

Jag är också prylgalen, men också realist med för många intressen

/ Magnus
 
josef_k skrev:
Jag rekomenderar att du läser om modellerna i fråga på http://www.dpreview.com/ där finns utförliga tester och möjlighet att jämföra sida vid sida.

Tycker i ärlighetens namn, om du ännu inte valt vilket märke du vill satsa på att du skall välja Canon. Då är det också lättast för dig att hitta begagnad optik. Men läs på ordentligt så slipper du ångra dig. Vad gäller nämnda modeller så är valet självklart tycker jag. 350d-huset äger spec-mässigt med hästlängder.

Tyvärr så gör den ju inte det, isåfall vore valet enkelt. 350D är ju sämre på många punkter och är bara bättre på upplösning som du kanske såg i min jämnförelse... Den har flera nackdelar än fördelar i jämnförelse med de andra kamerorna.

"men se för guds skull till att du köper 18-70 gluggen, det är en kanon glugg för det modesta priset, borde kostat minst det dubbla."

Att köpa D50-huset och en ny 18-70 optik kostar ca. 6000+3500=9500kr.

Detta är en vansinning investering hur man än vrider och vänder på det, D70s kostar nämligen bara ett par hundralappar mer.

Alternativet till D50-kitet är D50-hus+beg. 18-70. Då hamnar man någonstans på 8500kr.
 
Hoppas det är ok att jag smyger in en fråga i tråden. Hur mycket lider man av att inte ha bildstabilisator? Jag kommer främst att fota utan stativ och utan blixt.
 
Mangepange skrev:
Nikon är smarta då du kan använda även gamla goa mauella gluggar.
Om man vill snåla och inte är rädd för att ställa in kameran manuellt kan det vara en bra ekonomilösning....

Men man måste väl ha D2x om man vill få ljusmätning med gamla objektiv? Jag tycker Pentax verkar bäst när det gäller kompabilitet med äldre objektiv.
 
Nikon D50 vs Canon EOS350D vs Nikon D70s

Jag är nybörjare på systemkamera området men har konstaterat att för egen del så ligger D50-kit bäst till.
Har jämfört D50 med EOS 350D hittils.
Nu har jag börjat jämföra D50 med D70.

Frågan nu är: hur stor är risken att man snabbt växer ur D50 vad gäller funktionalitet i samband med ökat intresse?
Det är också min anledningen att jämföra D50 med D70
Tacksam för kommentarer.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.