ANNONS
Annons

D50 eller EOS 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannese

Aktiv medlem
Som rubriken antyder ska jag köpa en av dessa kameror, frågan är bara vilken.

De bästa priser jag hittat på dessa är:
D50-kit - 7000kr
350D-kit - 7500kr

Detta är det jag kommit fram till efter läst recensioner och hållit i kamerorna i affär:

D50 är ju helt klart skönare att hålla i och lite lättare att hantera. 350D har däremot snabbare serietagning och högre upplösning, dock är den lite för liten i mitt tycke.
Detta ger ingen klar vinnare, eftersom priset och skillnaderna är små.

Det jag inte fått riktigt klart för mig är hur bra den medföljande kitoptiken är på respektive kamera. Är det någon som vet detta?

Jag vet att kitoptiken till D70s är bättre än båda, men då för en kostnad på 3000kr. Detta paket överskrider tyvärr min budget.

Vad göra? Hjälp mig att välja utifrån era egna erfarenheter. Har jag missat någon viktig punkt? Många har säkert suttit i samma sits som jag...

Jag köpte en D50 för några veckor sedan. Jag valde den till stor del på att greppet är skönare på den än på 350. Dock saknar jag belysningen i displayen på toppen.

Om jag skuklle ha köpt kamera idag så hade jag nog köpt bara D50 kamerahuset och köpt till ett annat objektiv, ex. 18-70. Det finns många beg. om man inte har pengar till ett nytt.

MVH Dan

Att man kunde köpa 18-70 begagnat hade jag inte tänkt på, hur stor är chansen att hitta ett sådant? Det verkar ju onekligen som en bra kompromiss.

Min kamerasamling om 10 år?
Om 5 år använder jag samma kamerahus och har jag köpt till ett eller två objektiv.
Om 10 år är det dags att byta upp sig eller så har intresset svalnat.

Förtydligar min fråga

Vilka sorters objektiv ÖNSKAR du att du äger om 10 år/nu?

Hur fotograferar du? vidvinkel7normal/tele/stativ/blixt

Det är mycket blandat. Jag behöver inte mer vidvinkel än vad kitoptiken erbjuder, däremot har jag tittat på telezoomar (typ 55-200, 70-300 osv) som ett komplement till kitpotiken.

Således:
18-55, 55-200 (Finns ju tex i paket med D50)
eller
18-70, 55-200/70-300

Och någon någon i framtiden är ett macroobjektiv även intressant. Detta har jag ingen vidare koll på dock.

Då rekommenderar jag utan tvekan KM5D

1 Du har inte valt ngra toppobjektiv (2,8-zoomar/fast optik) och då är optiken inte dyrare än att man kan köpa dem nya men beg finns det en uppsjö oavsett vilket märke du väljer.

2 Du får AS till alla objektiv. Stor fördel eftersom att du väljer ljussvagare objektiv.

3 Du kommer mest fota frihand och får nytta av AS i alla situationer.

Finns ett test dessa två kameror emellan i senaste digitalfoto. Tycker dock varken testet eller tidningen är någe vidare.

Jo, det är säkert också en bra kamera, men jag har valt att koncentrera mig på bara dessa två, så blir det lättare att välja. Jag tycker 5D verkar ha brister på andra håll, och då hjälper det inte att den har AS.

Motivera närmare varför jag ska välja den ena eller den andra kameran.

Det är OK att koncentrera sig men inte utan att kunna svara varför inför sig själv.

I mina öron låter dina framtida krav som att det borde vara en KM.

over and out
trevlig helg

Grejen med att köpa D50-hus + beg. 18-70 är ju att det nästan blir lika dyrt som en D70s, och att det är krångligare (leta annonser etc). Jag undrar om skillnaden mellan kitoptiken och 18-70 är så stor att det motiverar detta.

Alternativen ser nu ut som följer:

D50-kit (7000kr) - Billig och med hyfsad optik

D50-hus + beg. 18-70 (6100kr + 2-3000kr = 8100-9100kr) - Kompromiss mellan pris/optik/det bästa

D70s-kit (10 000kr) - Bra kamera med bäst optik

och även

EOS 350D-kit (7500kr) - Bra kamera med hyfsad(sämst) optik

Så.. vad anser ni vara mest för pengarna?

Senast ändrad:
Hej Hannes!
Dom har en test mella dessa kameror i nya DigitalFoto.Personligen så rekommenderar jag Nikon D50 mellan dessa två kameror.

/Hans

På vilket sätt anser du att Minolta Dynax 5D har brister? I jämförelse med de kameror du överväger att köpa så är den ju minst lika kompetent.

Samt har den stora fördelen med AS. Och mycket större display.

Att begränsa sig till blott två kameror när det finns så många bra att välja mellan verkar inte förnuftigt, tycker jag. (Ja, jag har själv en KM 5D.)

Efter att en en gång varit i affär och kikat på de olika modellerna verkar jag ha kommit fram till en slutsats:

Nikon D50 är enligt mig helt enkelt den bästa kameran i denna prisklass.

Alla kameror har förstås plus och minussidor som måste tas med i beräkning, och här är några som fick mig att bestämma mig:

D50
+ Skönast att hålla- bäst ergonomi. Gedigen, lagom stor. Överlägset bäst batteritid. Bäst upplösing på displayen. Bra bilder direkt ur kameran. Inga egentliga nackdelar.
- Ingen LCD-belysning. Ingen ISO 100.

Dynax 5D
+ 2,5" LCD-display. AS. Omfånget på optiken.
- Fyrkantig och inte så skön att hålla, bättre än EOS 350D dock. Placering av rattar, knappar etc. Ingen status-LCD. Dålig upplösing på displayen. Väger mest.

EOS 350D
+ Bäst upplösning. Snabbast serietagning.
- För liten, plastig, inte skön att hålla. Dyrast.
Dåliga och otydliga menyer. Liten LCD-display 1,8". Känns som en svartmålad EOS 300D.

Vad sägs om den analysen?

Senast ändrad:
glöm inte Olympus E500 med 8MP, den kostar med objektiv 6000kr och den är ensam att ha dammborttagning på sensorn.

Hannese skrev:
Efter att en en gång varit i affär och kikat på de olika modellerna verkar jag ha kommit fram till en slutsats:

Nikon D50 är enligt mig helt enkelt den bästa kameran i denna prisklass.

Alla kameror har förstås plus och minussidor som måste tas med i beräkning, och här är några som fick mig att bestämma mig:

D50
+ Skönast att hålla- bäst ergonomi. Gedigen, lagom stor. Överlägset bäst batteritid. Bäst upplösing på displayen. Bra bilder direkt ur kameran. Inga egentliga nackdelar.
- Ingen LCD-belysning. Ingen ISO 100.

Dynax 5D
+ 2,5" LCD-display. AS. Omfånget på optiken.
- Fyrkantig och inte så skön att hålla, bättre än EOS 350D dock. Placering av rattar, knappar etc. Ingen status-LCD. Dålig upplösing på displayen. Väger mest.

EOS 350D
+ Bäst upplösning. Snabbast serietagning.
- För liten, plastig, inte skön att hålla. Dyrast.
Dåliga och otydliga menyer. Liten LCD-display 1,8". Känns som en svartmålad EOS 300D.

Vad sägs om den analysen?

Tänker du använda höga ISO mycket? Konserter, inomhus etc.. Då är väl ändå Canon den som bäst fixar att hålla nere brusnivåerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar