Sony har ett allt för stort behov av att tala om vad deras kunder ska göra med skivor och filmer de köpt. Likaså vill de ha total kontroll över hur deras musikspelare används osv osv osv.
För lite sedan så släppte de skivor där man var tvungen att installera programvara för att kunna spela dem i sin dator. Denna programvara, ett sk root kit, som är mycket svårt att avinstallera (Sony tillhandahåller visserligen, på begäran, ett avinstallationsprogram sedan det blev en fullkomligt folkstorm över hela internet (hur har någon kunnat missa det?)) utan att systemet råkar ut för problem och dessutom öppnar upp hål för potentiella attacker.
Det går att läsa mer exempelvis här:
http://www.cnet.com/4520-6033_1-6376177-1.html
Söker man på "Sony root kit" på google får man MÅÅÅÅNGA träffar.
Jag misstänker att det är detta som det refereras till som "skandalen".
Man kan inte heller kopiera saker till eller från deras musikspelare hur som helst (något som gäller Apple och några andra tillverkare åxå förvisso).
Sen får var och en dra gränsen för vad man tänker göra åt saken. Det sitter en Sony-sensor i min D70, som jag köpte innan detta uppdagades. Jag hade troligen inte avstått ett köp ändå, men däremot kanske jag skulle tänka till en extra gång innan jag köpte en renodlad sonyprodukt.
För att återgå till sakfrågan:
Det skulle, för mig, kännas lite osäkert att köpa kvarvarande KM-produkter utan att riktigt veta hur sony kommer att sköta detta övertagande och vilken strategi de väljer. För den närmaste framtiden är det såklart säkert att köpa, men när det är dags för ny kamera, hur ser det ut då?
Sen kan det ju, mycket väl, vara så att Nikon gått samma väg om några år, det vet vi inte, men risken är kanske inte direkt överhängande.
Ser man däremot till kamerorna som sådana är det inget att snacka om, som jag ser det, D7D är den bättre kameran.