Annons

D50 eller D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Millys

Ny medlem
Jag tänkte köpa en digital systemkamera, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken.
De kameror jag har tittat mest på och som jag är mest intresserad av är Nikon D50 och KM D7D.
Bägge kameror kan jag få till ungefär samma pris.
D7D är tyngre än D50 men, är den även bättre?

Skulle behöva råd från någon som är lite erfaren.
MVH
/Emelie

Klämma och känna

Har du känt på en D7D i verkliga livet, det är ett stort kamerahus, varför inte ett D5D?

Ska erkänna att jag själv har köpt ett D7D eftersom D50 och 350D var för små, lillfingret "dinglade" under huset utan fast tillvaro.

Fördelen med KonickaMinolta D5D och D7D är att det finns massvis med begagnade objektiv till mycket bra pris.

Nikkorobjektiven ligger i en högre prisklass som inte berättigas av den något bättre kvalitén på en del objektiv. Finns dock Minoltaobjektiv som är bättre än Nikkorobjektiven till ett avsevärt lägre pris.

Så säger en gammal Nikonist / Jan-Olof

PS. Det ryktas att KonickaMinoltas sortiment kommer att dumpas, prissänkas ordentligt nästa vecka, vecka 8.

Lycka till / Jan-Olof

Konsument kamera mest. Inte gedigen, slit och släng kamera som sig bör. Dyrt skräp egentligen som ingen vill ha idag längre.

D7D är väl död. Därför rea. Lycka till med sony. Sony sköter verkligen sitt rykte väl. Inget man köper i första taget som det står "sony" på efter skandalen.

StefanA skrev:
D7D är väl död. Därför rea.
Du tycker alltså att en plastig nybörjarkamera som D50 är mer gedigen än en 7D? Att 7D skulle vara död kan ju inte stämma med tanke på hur många som just nu försöker hitta de kvarvarande exemplaren. En modern klassiker.

StefanA skrev:
Lycka till med sony. Sony sköter verkligen sitt rykte väl. Inget man köper i första taget som det står "sony" på efter skandalen.
Vad Sony tänker hitta på påverkar på inget sätt hur gedigen 7D är och hur den kan användas till det den har tillverkats, och köpts, för att utföra. Att många inte vill köpa Sony gör bara att värdet på 7D blir högre. Om man hatar Sony, som du verkar göra, så kan man inte köpa en D50 då sensorn i den kameran kommer från Sony.

Jag vet, kör bara analogt än så länge. Lite missuppfattning kanske men sony köper inte jag så länge jag lever. Då lägger jag hellre av med foto.

StefanA skrev:
men sony köper inte jag så länge jag lever. Då lägger jag hellre av med foto.

Skyll dig själv! ;-)
Skämt åsido. Bara lite nyfiken på vad det är Sony har gjort sig skyldig till? De verkar göra en hel del vettiga prylar annars. Några bra kameror har de väl skakat fram, för att inte tala om sensorer?

Väl mött

/Björn - Nybliven ägare till en Dynax 5d! Lycka! Våren är räddad!

Sony har ett allt för stort behov av att tala om vad deras kunder ska göra med skivor och filmer de köpt. Likaså vill de ha total kontroll över hur deras musikspelare används osv osv osv.
För lite sedan så släppte de skivor där man var tvungen att installera programvara för att kunna spela dem i sin dator. Denna programvara, ett sk root kit, som är mycket svårt att avinstallera (Sony tillhandahåller visserligen, på begäran, ett avinstallationsprogram sedan det blev en fullkomligt folkstorm över hela internet (hur har någon kunnat missa det?)) utan att systemet råkar ut för problem och dessutom öppnar upp hål för potentiella attacker.

Det går att läsa mer exempelvis här:
http://www.cnet.com/4520-6033_1-6376177-1.html

Söker man på "Sony root kit" på google får man MÅÅÅÅNGA träffar.
Jag misstänker att det är detta som det refereras till som "skandalen".

Man kan inte heller kopiera saker till eller från deras musikspelare hur som helst (något som gäller Apple och några andra tillverkare åxå förvisso).

Sen får var och en dra gränsen för vad man tänker göra åt saken. Det sitter en Sony-sensor i min D70, som jag köpte innan detta uppdagades. Jag hade troligen inte avstått ett köp ändå, men däremot kanske jag skulle tänka till en extra gång innan jag köpte en renodlad sonyprodukt.

För att återgå till sakfrågan:
Det skulle, för mig, kännas lite osäkert att köpa kvarvarande KM-produkter utan att riktigt veta hur sony kommer att sköta detta övertagande och vilken strategi de väljer. För den närmaste framtiden är det såklart säkert att köpa, men när det är dags för ny kamera, hur ser det ut då?
Sen kan det ju, mycket väl, vara så att Nikon gått samma väg om några år, det vet vi inte, men risken är kanske inte direkt överhängande.
Ser man däremot till kamerorna som sådana är det inget att snacka om, som jag ser det, D7D är den bättre kameran.

Sony vs D7D

Har varit ute på ett första "uppdrag" med en KM D7D och det ska bara sägas efter 1200-1400 bilder - en mer självintuituv kamera får man leta efter.

En rejäl kamera som tål att tas på och där de viktigaste funktionerna sitter direktåtkomliga via "knappar".

Har tidigare haft några film-slr och kan du fota med en sådan kan du fota med en KM D7D.

ISO 1600

Kan tillägga att jag körde med ISO 1600 rakt igenom och är helnöjd. Vist finns det brus men inget som stör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar