Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 autoläge över och underexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Nu är jag väldigt nybörjare på det här så min fråga kanske både är felaktig och konstig. Men man lär sig inget om man inte frågar.

Jag har tittat på Canon och en Nikon D50. Om jag inte minns fel så hade man på Canon (EOS300 var det har jag för mig alltså inte den digitala) möjlighet att välja så den fotar en serie bilder med lite olika exponeringar automatiskt så att man kunde välja den som blev bäst.

Antar att liknande finns på 350D men finns det på Nikon D50? Eller spelar mitt minne mig ett spratt (var ett tag sedan jag tittade på Canon EOS300).

Har man nytta av en sådan här funktion eller löser man det bättre på annat sätt?

Gaffling

Jo, det finns en sån funktion på D50

Du väljer vilken exponeringskompensation kameran ska göra. så skjuter den 3 bilder med olika exponering.

1 bild underexpo. 1 bild "korrekt" expo och 1 bild överexpo. med motsvarande "steg" som du valt.

Kan du ju använda dessa bilder och lägga ihop i photoshop som 3 olika lager sedan och skapa en bild som har väldigt stor dynamik och mycket detaljer.

Hoppas du förstod det jag skrev

/Rille

Re: Gaffling

rille77 skrev:

Kan du ju använda dessa bilder och lägga ihop i photoshop som 3 olika lager sedan och skapa en bild som har väldigt stor dynamik och mycket detaljer.

/Rille

är det det som kallas för gaffling? kan man komma åt samma dynamik genom att fota i raw annars?

det där med efterbehandlig behöver jag lära mig en hel del om när lusten faller på.

Är inte helt hundra på det.Inte med bara 1 bild.

Men om du fotar i raw och tar fram 3 olika bilder ur samma raw, asså höj exponeringen i 1 bild och dra ner den i bild 2 och nr 3 kan du ha som du tog bilden. då kan du nog få ut lite mer detaljer i hög och lågdager.

lägg dessa i olika lager och plocka fram det du vill ha med i bilden

/Rille

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto