Men Martin, varför sådana här uttryck på Fotosidan. Jag kan åtminstone hålla med Torbjörn i många delar.
Då får du nog hjälpa mig förstå vad det var han skrev, för jag förstod det ärligt talat inte
Att en kamera kan ha externa adaptrar för diverse olika uppgifter gör den ju knappast lämpligare för yrkesbruk.
Det roliga är att det ofta efterfrågas att kameror skall vara mer modulära, när så tillverkarna gör det så grälar man istället på dem för att de inte bygger in funktionerna.
Jag plockar själv av Wifi-adaptern så fort jag inte använder den, för att undvika att den ska få sig en stöt när kameran hänger över axeln. GPS-adaptern har jag inte ens införskaffat just pga av risken att slå emot något och knäcka blixtskon eller fastna med öglan som bildas av kabeln från adaptern ned till stiftkontakten.
Självklart är det bekvämare och mer hållbart om sådana saker vore inbyggda, men det är inte helt trivialt att få en bra antennlösning. Många jämför med mobiltelefonerna, men de har dels en enklare (och långt mindre robust) konstruktion, dels har de helt andra resurser att ta fram sådan teknik.
Jag tror att det kommer att byggas in, bland annat just med hjälp av det man lärt sig från mobiltelefonvärlden. Det jag ibland retar mig på är de som lättvindigt säger "det är väl bara att fixa" om saker som faktiskt är rätt komplexa.
Radiotrigger till blixtarna liknande Canons RT hade inte heller varit fel. Tänk om en integration av yttre antenner i skalet hade gjort att vi kunde styra externa blixtar från commandermenyn som redan ligger i kameran, utan att behöva en extra adapter i blixtskon. Nog hade det varit en fördel.
Håller helt med, men notera att Canon - inte utan orsak - valt att sätta den radiostyrningen i separata enheter. Att bygga in dem kommer säkert, men det är inte så enkelt som många verkar inbilla sig.
Paradoxen är ju att det är enklare i konsumentkamerorna som inte har ett lika kraftigt metallskal att slåss med.
För längre avstånd skulle man kunna tänka sig en adapter med extra kraftfull extern antenn som man kan ansluta vid behov, t.ex. WT4, men då vid extrema behov utöver vad den integrerade hade klarat av.
Det är nog ditåt utvecklingen är på väg misstänker jag. Ofta behöver man ju ingen större räckvidd - bara till en dator i närheten eller en mobil router i fickan (a.k.a. mobiltelefon).
Slutligen hoppas jag att de firmwareuppdateringar som kan implementeras i D4 också kommer. De som kräver en nyare processor eller sensor kan naturligtvis inte implementeras, men resten hade väl varit okej?
Så har Nikon ofta gjort förr, så det antar jag att de gör den här gången också. Autofokusen i D3 fick ju sig ett lyft när D3s släpptes för att ta ett exempel.