bentelkalb
Aktiv medlem
Ytterligare en Canon-dödare. Först D800 nu D4s
Canon har suttit i bakstäet rätt länge nu, Vroooom 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ytterligare en Canon-dödare. Först D800 nu D4sCanon har suttit i bakstäet rätt länge nu, Vroooom
![]()
Ytterligare en Canon-dödare. Först D800 nu D4sCanon har suttit i bakstäet rätt länge nu, Vroooom
![]()
Nja, är det så illa? 1DX är en fantastiskt kamera som på vissa sätt överglänste D4, och D4s är en försiktig uppgradering, som för vissa medför signifikanta fördelar. Jag tycker snarare att det att Canon övergav högupplöst FF med 5DIII och att ingen 1DsIV kom snarare är mer signifikant. I gengälld så övergav Nikon det billigare FF sportsegmentet då D700 inte fick en motsvarande uppföljare så de bytte segment med varandra där.
Jag tycker nog att det ändå på det stora hela är jämt skägg dememellan i de övre segmenten, bara lite olika. Mer bekymmersamt för Canon är nog de nedre och mellansegmenten där D7100 saknar direkt konkurrens från Canon om man har stillbild som prioritet. Dessutom att Canon varit lite långsamma med objektivuppdateringar - 50/1,8 & 1,4, 85/1,8, 100/2,0, 135/2,0, 100-400 och FF vidvinkelzoom i synnerhet ärbi behov av uppfräschning - här har Nikon tänkt till och uppgraderat.
Det är väl bara att gratulera de som kör Nikon proffshus att för de som kräver lite extra finns det nu i D4s, men det finns väl inga tecken på att denna uppgradering på något sätt är signifikant nog att Canon skulle tappa kunder p g a att man byter sin 1DX mot D4s?
Nja, är det så illa? 1DX är en fantastiskt kamera som på vissa sätt överglänste D4, och D4s är en försiktig uppgradering, som för vissa medför signifikanta fördelar. Jag tycker snarare att det att Canon övergav högupplöst FF med 5DIII och att ingen 1DsIV kom snarare är mer signifikant. I gengälld så övergav Nikon det billigare FF sportsegmentet då D700 inte fick en motsvarande uppföljare så de bytte segment med varandra där.
Jag tycker nog att det ändå på det stora hela är jämt skägg dememellan i de övre segmenten, bara lite olika. Mer bekymmersamt för Canon är nog de nedre och mellansegmenten där D7100 saknar direkt konkurrens från Canon om man har stillbild som prioritet. Dessutom att Canon varit lite långsamma med objektivuppdateringar - 50/1,8 & 1,4, 85/1,8, 100/2,0, 135/2,0, 100-400 och FF vidvinkelzoom i synnerhet ärbi behov av uppfräschning - här har Nikon tänkt till och uppgraderat.
Det är väl bara att gratulera de som kör Nikon proffshus att för de som kräver lite extra finns det nu i D4s, men det finns väl inga tecken på att denna uppgradering på något sätt är signifikant nog att Canon skulle tappa kunder p g a att man byter sin 1DX mot D4s?
Nej jag tror inte att någon byter märke i någon större utsträck ning pga av enstaka kameramodell. Men Canon har ännu ingen utmanare till D800 i det högupplösta segmentet, märkligt nog. Canon blev tagna på sängen där. Men det lär ju komma från Canon också, förmodligen än mer högupplöst än D800.
Fast i så fall så tog Canon Nikon på sängen då de släppte en efterföljare till D700 i 5DIII. De bytte segment med varandra rakt av - lite roligt faktiskt!
Det verkar som om D4s fuskar lite med ISO-talen. Då D4s ger något längre slutartidar på samma ISO. Ett tredjedels steg bättre ISO prestanda och trevligare brus verkar den dock ha.
/Karl
En detalj i artikeln har korrigerats, de nedskalade "råfilerna" är inte så som den första informationen på engelska påstod, 8 megapixel, utan ungefär 4 megapixel (2464x1640 pixlar).
Har du nån indikation på hur de går tillväga? Binning eller interpolering i efterhand?
Det troligaste är att det handlar om att läsa ut data, göra färginterpoleringen och sedan skala ned resultatet till en mindre fil. Därav min kommentar i artikeln om att det inte är någon egentlig råfil - i en sådan lämnar man ju färginterpoleringen till råkonverteraren. Men det är ungefär så här Canon gör sina reducerade råfiler.
I teorin skulle det ju kunna vara en binning 1:4 (16 megapixel blir 4), men sådan är rätt tveksam på grund av mönstret på färgfiltreringen (Bayer-mönstret) eftersom det lätt skulle kunna trassla till färginterpoleringen en hel del och ge rätt inexakta färger. Skall man göra binning med bra resultat är det enklare att göra typ 16:1 eller så.
Det som förvånar mig mest är Nikons uppgift att filerna i det här läget skulle bli runt 12 megabyte stora. Det är ju ungefär som 12-bitars komprimerade råfiler från D3 och D3s - och då talar vi 12 megapixel, inte fyra. Nu talar de om 14-bitar okomprimerade, men ändå. Är det små filstorlekar man är ute med det här läget så lär man ju hur som helst inte köra 14 bitar och okomprimerat![]()
Det troligaste är att det handlar om att läsa ut data, göra färginterpoleringen och sedan skala ned resultatet till en mindre fil. Därav min kommentar i artikeln om att det inte är någon egentlig råfil - i en sådan lämnar man ju färginterpoleringen till råkonverteraren. Men det är ungefär så här Canon gör sina reducerade råfiler.
I teorin skulle det ju kunna vara en binning 1:4 (16 megapixel blir 4), men sådan är rätt tveksam på grund av mönstret på färgfiltreringen (Bayer-mönstret) eftersom det lätt skulle kunna trassla till färginterpoleringen en hel del och ge rätt inexakta färger. Skall man göra binning med bra resultat är det enklare att göra typ 16:1 eller så.
Det som förvånar mig mest är Nikons uppgift att filerna i det här läget skulle bli runt 12 megabyte stora. Det är ju ungefär som 12-bitars komprimerade råfiler från D3 och D3s - och då talar vi 12 megapixel, inte fyra. Nu talar de om 14-bitar okomprimerade, men ändå. Är det små filstorlekar man är ute med det här läget så lär man ju hur som helst inte köra 14 bitar och okomprimerat![]()
Jag har helt missat artikeln, därav informationsglappet, nu har jag läst den. = )
Men frågan kom precis utifrån det perspektivet, att är det inte binning är det inte längre en råfil.
Så sammanfattningsvis, en fuskraw med 75% mindre information och 50% av storleken?
Dock något som efterfrågats och det är ju faktiskt bra om Nikon lyssnar på sina kunder...
En fråga för en annan tråd är hur ett framtida 12-bitars JPEG-format står sig mot en interpolerad "råfil"?
NEF S är 12-bitar okomprimerade. Filerna går inte att rawkonvertera i kameran eller göra bildöverlägg med. Fullstora NEF 12 bitar är ungefär 26,5 MB och NEF S sägs ligga på ungefär halva storleken.
Aha, där måste jag ha läst fel, tyckte det verkade högst ologiskt med 14 bitar i ett sådant läge
25-26 MB - får du det utan någon form av komprimering? Om i så fall, har du kikat vad det blir med icke-förstörande komprimering?
I förhållande till D3s ger D4 klart bättre bildkvalitet på lägre ISO-tal och i stort sett samma bildkvalitet på höga ISO-tal. D3s ger en aning mindre brus från mellantoner och upp medan skuggorna är något bättre på D4.
I olika sammanhang i samband med lanseringen av D4s anges att Nikon påstår att D4s är 1 - 1 1/2 steg bättre än D4:an. Då det är osannolikt att själva sensorn har kunnat förbättras så påtagligt på två år att det medför en förbättring med 1 - 1 1/2 steg torde huvudparten av förbättringen ske genom den nya processorn. Därmed är det rimligt att anta att det främst är för jpg genom förbättrad brusreducering som den påstådda förbättringen kan gälla.
För rawfiler är det inte troligt med en förbättring för SNR (brus i mellantonerna) med mer än 1/6 - 1/3 EV. DR kan kanske förbättras något mer (1/3 - 1/2 EV) i form av bättre skuggkvalitet. Jag förväntar mig att ISO 409600 på D4s är påtagligt sämre än ISO 204800 på D4:an. En rimlig förväntan kan vara att rawfiler från D4s inom området ISO 3200 - 51200 upplevs vara 1/3 steg bättre än vad D4:an presterar.
Ok ... Om jag förstår dig rätt så anser du att de alltså inte borde ändrat något via firmware när de släpper en ny kamera om de inte samtidigt uppdaterar samma saker i äldre kameror (där man i flera fall inte ens kan införa de ändringarna).
Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker![]()
Kameran har faktiskt wifi och gps - yrkesmodellerna har faktiskt haft det i tio år vid det här laget om du missat den saken. Visserligen via lösa adaptrar, men eftersom de hur som helst skulle behöva externa antenner (metallskal är besvärliga på det sättet) så är det liksom ingen stor grej.