Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D40 och 50mm 1.8 AI-s Vad tappas?
- Trådstartare Simon N
- Start datum
Du blir av med ljusmätningen helt och hållet.
Fotografering sker i m-läget. Slutartiden ställs in som vanligt på kameran men bländaren ställs in på objektivets bländarring. Exponeringen kan du bestämma genom att ta testbilder först och kolla in högdagerblink eller histogram. Om det är en metod som passar dig får du avgöra själv.
Skulle väl gissa att man kan hitta ett för en femhundring någonting.
Fotografering sker i m-läget. Slutartiden ställs in som vanligt på kameran men bländaren ställs in på objektivets bländarring. Exponeringen kan du bestämma genom att ta testbilder först och kolla in högdagerblink eller histogram. Om det är en metod som passar dig får du avgöra själv.
Skulle väl gissa att man kan hitta ett för en femhundring någonting.
perstromgren
Aktiv medlem
Att exponera genom att kolla histogrammet är rätt lätt, och passar bra för det mesta utom snabba snapshot. Du får hjälp med fokuseringen av den gröna fokuslampan, gissar jag, så är det i min D50. Väl värt ett försök!
Per
Per
OscarM
Aktiv medlem
skulle mycket hellre köpa ett begagnat med AF, kostar bara ett par hundringar mer. jag har ett par AI objektiv, men det är inget jag/man använder i så många situationer. men det beror ju självklart på hur man fotograferar. ska du bara fotografera stillastående saker är det ju lugnt, men att fotografera människor (inte porträtt då...) med MF är väl sådär kul.
å ljusmätning är inte helt fel heller. använder MF-objektiven mer till min D1H som ger ljusmätning, än till min D50.
å ljusmätning är inte helt fel heller. använder MF-objektiven mer till min D1H som ger ljusmätning, än till min D50.