Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40+kaffebrus

Produkter
(logga in för att koppla)

Highbeam

Aktiv medlem
Köpte en d40 för nån vecka sen för att se om jag tyckte det var roligt att fota med DSLR och det tyckte jag=) funderar nu på att att köpa ett av dom billiga blixtkiten från kaffebrus, och prova lite med "hemstudio" foto på ungarna. Funkar dom tillsammans med D40 och radiosändare? och hur funkar det att bara ha ISO 200 med poträtt foto och blixtar?

D40 skiljer sig inte såå mycket från andra Nikon kameror. Jag hade tidigare en D100 den fungerade perfekt i studion trots att den hade 200 som lägsta ISO. Radiosändaren kommer att fungera ihop med D40 och allt annat som du kan tänka dig. Enda "problemet" är ju att det inte finns några objektiv med fast brännvidd och inbyggd Autofokusmotor. (Jo två stycken, 105mm Macro och 300mm Tele) Nikkor 50mm/1,8 får du fokusera manuellt om du vill ha riktigt skarpa bilder. Exempelbilder från min studio: www.pix4chicks.se

oki det låter ju bra, har bjudit på några Nikkor 50mm/1,8 på ebay hoppas jag får nåt. Manuell fokus vid porträtt ser jag inte som nåt problem, och har jag fattat rätt är det många "proffs" fotografer som fokuserar manuellt oxå=)

Highbeam skrev:
oki det låter ju bra, har bjudit på några Nikkor 50mm/1,8 på ebay hoppas jag får nåt. Manuell fokus vid porträtt ser jag inte som nåt problem, och har jag fattat rätt är det många "proffs" fotografer som fokuserar manuellt oxå=)

Det funkar fint att fokusera manuellt om man bara ser tillräckligt bra i sökaren! Jag vet inte hur stor eller hur ljus sökaren är på D40.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar