Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 Fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

lacariuz

Medlem
Är helt ny på området systemkamror, så jag har nog lite konstiga frågor men jag hoppas att ni orkar med dom.

Jag hade tänkt att köpa mig en D40, eftersom det verkar som en bra nybörjar kamera. Nu undrar jag hur bra det objektivet som följer med är ?
( 18-55/3,5-5,6)


Om man ser till kompaktkameror så är det ju oftast 3X zoom. Skulle man kunna jämföra objektivet till D40 med den zoomen ?

Mvh Andreas
 
Objektivet är bra, men jag skulle köpa den i kit (om det finns) med 18-70 istället, den gluggen är bättre, och har lite större omfång.

Kitgluggens zoomomfång är ca 3X.

/kent
 
Oj det var ett snabbt svar :)
Jag ska titta om jag kan få ett bra pris på 18-70 objektiv

tack för hjälpen
 
Nu har jag en till fråga om objektivet till D40

Det objektivet som man får med 18-55 det är väl med autofokus på ?

Och sen funderar jag på om det går att ha på displayen när man ska fota ?

Mvh Andreas
 
Ja det är autofokus.

Nej du kan inte använda displayen för att komponera bilden, och du kommer tycka att använda sökaren är överlägset bäst när du väl vant dig med det, du ser bättre vad som kommer med på bilden, det är lättare att se i sökaren i dagsljus, lättare att följa ett rörligt motiv samt att du lättare kan hålla kameran stadig.

/kent
 
hmm jag det är kanske en vane sak det där.

Får glömma det där som man gör med kompaktkameror nu :)
 
Skulle starkt rekomendera en begagnad D70, D70s, eller D50 framför en D40.
man kan göra riktigta kap.
En bekant köpte precis en D70 med 18-70 optik
bägge i nyskick för 4000:- hade bara gått ett par tusen exponeringar användes som backup till en D2x av seriös amatör.

Ingen ide att köra manuell optik på en kamera med sån sökare men råkar man komma över billig af optik så kan det vara kul att den funkar på kameran.
(D40 klarar bara mkt begränsat utbud objektiv, med egen motor i optiken)
 
Kitobjektivet till D40 är förvånansvärt bra för att vara så billigt. Man vinner inte mycket på att byta upp sig till 18-70. Några fördelar med bytet skulle vara 15mm "längre räckvidd", bättre byggkvalitet (riktigt motljusskydd som ingår bland annat) samt något bättre ljusstyrka i teleläget. Frågan är huruvida det egentligen är värt pengarna:

Vad jag vet säljs inte D40 med 18-70 utan bara med 18-55. Går det ens att köpa D40 utan kitobjektivet? Annars om man köper med kitobjektivet får man kanske 5-800 kr för det om man säljer av det, och ett begagnat 18-70 ligger på ca 2000 kr. För de kanske 1500 kr man måste lägga mellan kan man få roligare saker som gör större skillnad för bilderna än att uppgradera 18-55 till 18-70. En telezoom kanske? Då blir det lite bättre räckvidd, och man får totalt sett 11,1x zoom, fast uppdelat på två objektiv. Att köpa ett kit med D40 tillsammans med både 18-55 och AF-S 55-200 kostar 1200 kr mer än "lilla kitet" hos Fotokungen.
http://fotokungen.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=941

Annars kan en extern blixt vara kul för de pengarna, men Nikon ger tydligen bort en SB-400 gratis till alla som köper D40 innan 18:e juli:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77029

Om man gillar siffror finns test på objektiven här:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1855_3556_II/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1870_3545/index.htm

55-200 testas här:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_55200_456/index.htm
 
Senast ändrad:
Angående utbudet av objektiv som ger autofokus med D40 så är det ca 25 st Nikon AF-S (varav ungefär hälften är objektiv med lite mer konsumentvänlig/rimlig prisnivå). Dessutom har Sigma nästan 20 objektiv med HSM (Sigmas motsvarighet till AF-S, dvs AF även på D40), varav mer än hälften kan tänkas rikta sig till vanliga konsumenter.

Det finns alltså en del att välja på, men det är klart att utbudet är mer begränsat än till exempelvis en D80. Frågan är vad man har för behov. Den som mest tänkt använda sitt 18-55-kitobjektiv och kanske en telezoom klarar sig bra med D40. Det är väl också den målgruppen Nikon tänkt sig med D40.
 
Tommy Kent Södergren mycket bra information.

Hade tänkt att köpa kamera ganska snart så att man kan utnyttja deras kampanj erbjudande på blixten. Kan ju vara bra att ha någon gång.

Och jag är nog en person som inte kommer att köpa så många objektiv så deras utbud till D40 kommer att räcka gott och väl till mig.

Jag tänkte köpa D40 hos kamera experten för 5099kr inkl frakt. Det måste väl vara ett bra pris tycker jag.

Men något som jag kommer att ha svårt med ifrån början är att titta genom sökaren när man ska ta kort. Men som sagt så är det väl nåt man kommer att lära sig
 
Du orkar ändå inte hålla ut kameran med sträckta armar stadigt om det sitter ett tyngre objektiv på. Sen kanske tiderna råkar vara lite längre och då blir det ännu svårare.
 
lacariuz skrev:
Tommy Kent Södergren mycket bra information.

Hade tänkt att köpa kamera ganska snart så att man kan utnyttja deras kampanj erbjudande på blixten. Kan ju vara bra att ha någon gång.

Jag tänkte köpa D40 hos kamera experten för 5099kr inkl frakt. Det måste väl vara ett bra pris tycker jag.

Det var så lite så!

Priset låter bra. Kolla att affären du beställer från räknas till Nikons auktoriserade återförsäljare så du kan ta del av blixterbjudandet. Räknas butiken inte dit är det nog värt att lägga några hundra extra för att köpa från en butik som är det, blixten kostar över 1000 kr annars, och en extern blixt som man kan rikta upp i taket (till skillnad från interna blixten som bara går rakt på) gör enorm skillnad för inomhusbilder.
 
Hej!
Jag har en D40 och har bytt upp mig till ett 18-70 pga att kitobjektivet känns något plastig samt saknar vettig manuell fokus ring.
Dock skall sägas att kitobjektivet optiskt är ett fynd!
Tyckte samtidigt att det skulle vara "fint" att komma lite närmare.
Du kan få tag i ett 18-70 under 2000:- beg och den passar perfekt på D40án.
Jag har även ett Sigma APO 50-150 HSM samt telekonv.. Sigma APO 1.4 som trots storleken fungerar bra på D40án.
 
Låter mycket bra det där :)

Fick elgigantens reklam blad idag och gissa vad som fanns där, Jo D40 för 4990kr.

Och så får man blixten, en fotokurs från nikon och service 1 gång per år i 3 år där dom oxå uppgraderar mjukvaran.

Låter väldigt bra tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.