Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3X 24.4 MP rykte (D3 firmware v1.10)

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Som jag skrivit i min jämförelse mellan D3 och D300 ser jag med ögat bara en försumbar skillnad i högdagrarna till D3:ans fördel medan det är lättare att se att det finns mer att hämta i skuggorna i D3:ans filer. Jag uppskattar att skillnaden på ISO 200 är 0.1 EV-steg i högdagrarna och 0.5-1 EV-steg i skuggorna.

Jag trodde att det skulle vara större skillnad i DR mellan d3 / d300 , lite synd.

Då får det väl bli ett p20 ;-)

christian_r skrev:
Jag trodde att det skulle vara större skillnad i DR mellan d3 / d300 , lite synd.

Då får det väl bli ett p20 ;-)

Vilka motiv tar du som kräver så högt DR?

För övrigt: Finns det något som talar för att Nikon D3X kan få ett bättre DR än D3?

De utskrifter jag har sett från dig bakstycke har en annan karaktär än småbild.

Har och kollat på råbilder från p20, där färgerna är bättre återgivna, bättre skärpa, bilden "tål" mer efterbehandling, mkt bra DR, och otroigt fint sudd.

ALla bilder jag säljer kommer minst på A4 format, förra veckan sålde jag ett foto som trycktes i 400*200cm, och i de tillfällen så har stora pixlar ganska stor betydning, dom är också finare att interpolera än tex d300's mindre pixlar.

Anledningarna är många, men det kostar en smärre förmögenhet att byta system.

Den enda nackdelen med p20 är att jag kan inte få ett fisheye med 180 graders täckning, vilket innebär att jag måste köra parallet med tex d300, vilket inte är särskilt kul. I iaf inte billigare.

Man får refurbished p20 bakstycke för ca 38 tusen nok från usa, och ca 50 tusen i norge.

Sedan är det ett plus i kanten att HBL husen sync'ar på alla slutar tider, vilket är ett problem idag.

eon skrev:
Samsung är väl samma prylar som Pentax?
Har inte Pentax och Samsung givit upp 24x36 när det gäller nya objektiv?
Alla nyare objektiv är DA och de har väl en bildcirkel för att passa enbart APC-sensorer?
Hur har Samsung tänkt sig att få ihop det?

Pentax har stenhårt sagt att FF inte varit aktuellt. Men på sista tiden har man tonat ner det budskapet. Den nya sensorn är ju grymt bra med sina 14 Mp i APS-C och det ryktas att det är samma teknik i Samsungs FF sensor.

Vad gäller DA objektiven så sägs det numera att flera av dem skall klara FF, frågan är väl med vilken kvalitet.

Det stora ryktet de senaste åren har väl snarast varit att Pentax skall släppa en digital 645. Men lanseringen har ställts in flera gånger beroende på att man inte varit nöjd med upplösning vs pris. Kanske har Pentax nu med den nya sensorteknologin i K20D insett att 645 inte längre behövs, utan att redan FF är onödigt mycket för de allra flesta. Å andra sidan tycker jag inte det låter som om det blir så enkelt att konkurrera med FF, där är nog 645 mer Pentax område. Vi får väl se. Jag behöver ingenting bättre än K20D, men kommer givetvis att köpa ändå :)

Skulle dock föredra en 645 från Pentax.. skulle vara skönt om någon tillverkare kunde satsa både på både mellanformat och ha en fot kvar hos konsumenterna..

Något som spekulerats om skulle vara att använda den nya nya sensortekniken till att göra en 36*36, eller kanske 40*40 sensor och sätta i ett småbildshus. De flesta standardobjektiv kommer at fungera utmärkt, och upplösningen blir ju grym. Många med mig som gillar 6*6 och 6*7 skule nog gilla ett kvadratiskt format. Möjliggör ju också liggande och stående bildformat utan att behöva vända kameran. Men detta är nog mest spekulationer. Men 40*40 för runt 25000 skulle nog kunna bli en riktig vinnare, och samtidigt nichar man sig. Att ge sig in och slåss på Nikon/Canon området kostar mycket om man vill ta marknadsandelar.
Tråkigast är väl att inte alla kameror använder samma bajonett. Tänk vad trevligt om man hade kunnat köpa det mest lämpliga oavsett märke. Då hade också tillverkarna kunna nischa sig mer, nu måste de ändå försöka täcka in det mesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar