Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3X 24.4 MP rykte (D3 firmware v1.10)

Produkter
(logga in för att koppla)
om sonyn landar på 30k så är ju det inte Så revolutionerande, 5d'n låg ju på samma när den kom?

det är ju fortfarande ett litet hus och säkert inte lika påkostat som 1ds mark3 (af, huset, m.m).

Som jag skrev i nogåns blogg så vet jag inte riktigt om det är har betydelse, men från min 5D kan jag få ut ungefär 25 mp filer från ACR. Programmet interpolerar upp från rå-filen. Kanske det bara är det Nikon vill göra med D3 direkt i kameran?

Hur som helst verkar det ju logiskt att det kommer en D3x med nåt som liknar Sony's nya sensor.

Hälsningar, Thorsten

macrobild skrev:
Om nu Sony planerar att sälja sin sin 24x36mm kamera för ca 30000:- enligt uppgift jag har fått
hur mycket mer kommer då Nikon att ta ut för sin kommande kamera?
Jag tror vi kommer att få se ett prisras som heter Nisse

Ja, det låter bra men skall Sony verkligen bara ta 30000 kr för sin A900?! Hur troligt är det att proffs-DSLR hamnar i priskrig och vi får bevittna en prissänkning av Canon 1Ds Mk III med säg 50% till ca 38500 kr? Varken priset på Canon 1D Mk III eller 1Ds Mk III har väl gått ner sedan Nikon D3 kom? Skulle Sony A900 ändra detta?

Priser hos Cyberphoto 1/2 2009?

Canon 1D Mk III för 31995 kr
Sony A900 för 34995 kr
Nikon D3 för 38995 kr
Nikon D3X för 54995 kr
Canon 1Ds Mk III för 61995 kr.

ondjultomte skrev:
Hm, jag tror 60 000 för D3X
45 000 för A900.

Till att börja med ...

Vi får väl se, det finns nu tre olika tillverkare som vill in i leken.Förutom Kodak och Dalsa som även gör prof cmos.
Vi som har varit med sedan första SLR kameran såg ett prisras FRÅN 250000:- EXKL MOMS NER TILL 60000:- med d1
Du är bara i början och Sonys prissättning kommer vara avgörande och vägledande.
Mikael

macrobild skrev:
Vi får väl se, det finns nu tre olika tillverkare som vill in i leken.Förutom Kodak och Dalsa som även gör prof cmos.
Vi som har varit sedan första SLR kameran såg ett prisras FRÅN 250000:- EXKL MOMS NER TILL 60000:- med d1
Du är bara i början
Mikael

Kanske lite radikal jämförelse med D1. Med klart, det kan hända ett och annat om fler tillverkare går för FF.

christian_r skrev:
Kanske lite radikal jämförelse med D1. Med klart, det kan hända ett och annat om fler tillverkare går för FF.

Tidigare hade du en tillverkare, nu har flera som kan och vill tillverka cmos 24x36mm stora sensorer.
Ta bort FF det säger ingenting.

Florestan skrev:
Nog för att det är sent, men Pentax måste bryta sitt snack, eller hur?
Ja, men Samsung säljer ju "Pentaxkameror" under annat namn i princip. Visserligen kan de ju börja göra egna modeller, men det verkar ju lite konstigt att börja med en FF nu om inte Pentax går före. Eller?

Innebär det att Samsung, Pentax, Sony, Nikon och Canon kommer att ha 36x24 kameror i sin linje i framtiden?

Det bordar för prisras, ja.

christian_r skrev:
Innebär det att Samsung, Pentax, Sony, Nikon och Canon kommer att ha 36x24 kameror i sin linje i framtiden?
Det vore märkligt om de inte skulle komma att ha det eftersom bajonetten från början är gjord för det formatet. APS-C är som sagt bara en sniklösning eftersom sensorer är (var) dyra.

Det bordar för prisras, ja.
Ja, men tyvärr dröjer det nog några år ytterligare innan vi ser enklare och mindre kameror med småbildssensor. Fast Sonys prototyp var väl åtminstone en utan inbyggt vertikalgrepp vill jag minnas. Det bådar gott:)

Makten skrev:
Ja, men tyvärr dröjer det nog några år ytterligare innan vi ser enklare och mindre kameror med småbildssensor. Fast Sonys prototyp var väl åtminstone en utan inbyggt vertikalgrepp vill jag minnas. Det bådar gott:)

Glömde du inte bort Canon EOS 5D?

Chasid skrev:
Glömde du inte bort Canon EOS 5D?
Nej, den är ju skitdyr och inte särskilt liten. För att inte tala om ganska plastig. En trist kombination om du frågar mig.

Tillägg: Jag skulle önska en kamera i storleken av D80, med känslan och byggkvaliteten hos D200/300 samt en stor sensor. Jag fattr inte varför storleken måste öka ju bättre kameran är.
D80 är för övrigt betydligt trevligare än 5D i hanteringskänsla tycker jag.

Makten skrev:
Nej, den är ju skitdyr och inte särskilt liten. För att inte tala om ganska plastig. En trist kombination om du frågar mig.

Tillägg: Jag skulle önska en kamera i storleken av D80, med känslan och byggkvaliteten hos D200/300 samt en stor sensor. Jag fattr inte varför storleken måste öka ju bättre kameran är.
D80 är för övrigt betydligt trevligare än 5D i hanteringskänsla tycker jag.

Oavsett så var 5d'n en normal stor kamera med stor sensor.

Så Sony blir inte den första.

D300 med 36x24 sensor hade varit något.

christian_r skrev:
Oavsett så var 5d'n en normal stor kamera med stor sensor.

Så Sony blir inte den första.

D300 med 36x24 sensor hade varit något.

D3:ans storlek och tyngd beror ju mycket på att den har integrerat vertikalgrepp och ett stort batteri. En kamera med mindre batteri och separat vertikalgrepp som tillval blir förstås mindre. En småbildskamera kan väl inte bli hur liten som helst om den skall vara ergonomiskt välgjord och rymma de funktioner som efterfrågas. Mindre än en D300 lär inte vara realistiskt. En D300 med vertikalgrepp är större än D3:an. Storleken och tyngden påverkas ju även av objektivet. En D3:a med 50/1.4 känns inte så stor och tung som om jag har 24-70/2.8 på kameran.

D3X kommer säkert att vara precis som en D3 men med större sensor. En mindre budget FX-kamera lär vara som en D300 med batterigrepp som tillval.

AFE skrev:
Ja, nu när Canon inte längre är ensamma om småbildsensorn är det nog inte orimligt alls att priserna kommer att sjunka kraftigt.

Bra med konkurrens :)

Här omtalas istället en prishöjning av alla produkter från Canon from 1/5 2008:

http://diglloyd.com/diglloyd/blog.html (12 april)

Frågan är om detta bara är en effekt i USA av den rekordsvaga dollarn eller mer universellt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar