Annons

D3X 24.4 MP rykte (D3 firmware v1.10)

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Samsung kommer med 24x36 sensor, Sony med en "variant" för Nikon , Canon får tuff konkurrens.

Samsung är väl samma prylar som Pentax?
Har inte Pentax och Samsung givit upp 24x36 när det gäller nya objektiv?
Alla nyare objektiv är DA och de har väl en bildcirkel för att passa enbart APC-sensorer?
Hur har Samsung tänkt sig att få ihop det?

Teodorian skrev:
Mindre än en D300 lär inte vara realistiskt.
Varför inte? Det finns ju inget som säger att kameran måste vara särskilt stor så länge spegelhuset är det enda som måste ha vissa mått. Det är inte direkt alla som behöver den vansinniga batterikapacitet som moderna kameror ger heller. Jag nöjer mig gärna med ett par-tre hundra bilder på en laddning om kameran kan bli mindre. Sen måste det gå att göra en ergonomiskt bra kamera utan att den är gigantisk. Man behöver inte ens hålla fast vid det traditionella kamerautseendet, men det dröjer nog rätt länge innan vi blir av med det, tyvärr.

DET intressanta är att man "troligen" "kanske" inför pixel binning 2x2 i den nya d3x kameran, detta innebär att man kan välja en halverad upplösning på 12 miljoner pixlar och därmed få högre signalnivå i lågljus situationer där det krävs.

Mikael

eon skrev:
Samsung är väl samma prylar som Pentax?
Har inte Pentax och Samsung givit upp 24x36 när det gäller nya objektiv?
Alla nyare objektiv är DA och de har väl en bildcirkel för att passa enbart APC-sensorer?
Hur har Samsung tänkt sig att få ihop det?

samsung har bara talat om att det finns planer på en 24x36mm stor sensor.det finns alltså ingen just nu.

2x2 Bindning skulle isåfall bara bli 6mpxl men det hade varit en intressant lösning för att boosta ison i en sån kamera.

om man stoppar i 24 mp i d3 sensorn så tror iaf jag att DR kommer bli lidande.

16bit färgrendering hade varit på sin plats.

bättre och mer realistisk färgåtergivning/nyansering pga av större informations innehåll per färg.

kanske Phaseone också borde använda 12bits konvertering om det inte är någon skillnad.

christian_r skrev:
bättre och mer realistisk färgåtergivning/nyansering pga av större informations innehåll per färg.

kanske Phaseone också borde använda 12bits konvertering om det inte är någon skillnad.

då har du inte förstått när det är av nytta att använda 12, 14 eller 16 bitar.
Du säger själv att att du antar att det dynamiska omfånget är mindre pga av mindre enskild pixelyta=fler pixlar. Sony har 12 bitars A/D på sin 24 milj cmos vilket bedöms som tillräckligt.
Nikon D3 har 14 bitar vilket är fullt tillräckligt och med tanke på det större enskilda pixlarna och well capacity.

PS fick inte du artikeln om pixlarm brus , dr av mig som Lars har skrivit?

Senast ändrad:
Här kommer en bra förklaring när nyttan av 12bitar eller mer krävs.

The dynamic range is often represented as a log ratio of well depth to the readout noise in decibels. For example, a system with a well depth of 85,000 electrons and a readout noise of 12 electrons would have a dynamic range = 20 log (85,000/12), or 77dB. The higher the number the better.
This ratio also gives an indication of the number of digitization levels that might be appropriate for a given sensor. A sensor with a well depth of 35,000 electrons and with 15 electrons of read noise would yield a ratio of 35,000/15=2333. Unless there is a desire to resolve this noise with a 16 bit system into 65,536 gray shades, a 12 bit system with 4096 levels would be more than adequate for this sensor. In this case, about 2 counts of noise would be digitized with the signal. For a KAF-1301e, which has a well depth of 150,000 electrons and 15 electrons read noise, the ratio becomes 10,000, or 80dB. This sensor would be most suited for 14 bit digitization (16384 levels). For the SITe-based AP7, with a well depth of 350,000 electrons and 15 electrons of noise, the ratio becomes 23,333, or 87dB. Digitization to 16 bits is appropriate in this case. The typical values achieved for the AP7b with the SITe CCD is a noise of 9e- and a digitized well depth of 300Ke-. This yields a dynamic range of 33.3K:1 or 90.4dB, OR just over 15 bits.

christian_r skrev:
Tyckte min förklaring var ganska bra också.

ingen större nytta av 16 bitar om sensorn/kameran ger det som motsvarar möjligen 10 steg i DR eller hur? Här räcker 12bitar

Du kan av pr syfte slänga in en 22bitars A/D som Pentax gjorde men till vilken nytta????????

Senast ändrad:
Inte för att vara svår, men jag trodde vi hade konstaterat att vi inte visste vilket DR tex d3'an hade? Man visste ju inte well factor , osv.

D3 kanske har ett omfång på 12 steg vilket innebär att den hade dragit nytta av 16bit, eller?

christian_r skrev:
Inte för att vara svår, men jag trodde vi hade konstaterat att vi inte visste vilket DR tex d3'an hade? Man visste ju inte well factor , osv.

D3 kanske har ett omfång på 12 steg vilket innebär att den hade dragit nytta av 16bit, eller?

Nikon anser att 14 bitar är tillräckligt vad jag förstår

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar