Annons

D3X 24.4 MP rykte (D3 firmware v1.10)

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här svarade Lars Kjellberg i en annan tråd om nyttan av att ha 14 bitar istället för 12 A/D.
Jag tror inte du Christian förstår när vi skulle ha en nytta av 14 eller 16 bitar istället för 12. Så här kommer svaret igen vilket är lättfattligt.
Så om du Christian antar att en 24 Mpixel Nikon d3X har lägre DR än motsvarande dagens d3 pga mindre enskilda pixlar i D3x så finns det ingen nytta alls med 16 bitar i den kameran.

Lars Kjellberg:

Jag har just intervjuat en av de främsta experterna på sensorteknik, Albert Theuwissen (www.harvestimaging.com) och frågade då bland annat följande:

What is the advantage in using a 14 bit system as compared to 12 bit when well capacity devided with read noise is less than 12?

Svar:
Never ever let the dynamic range of the camera being defined by the number of bits of the ADC! On the other hand, the number of bits at the end of the camera output is always LOWER than the number of bits anywhere else in the system. So if you get 12 effective bits out, the sensor itself delivers more than 12 bits, the ADC needs to have more than 12 bits, because during the processing of the signals you will loose 1 or 2 bits.

Senast ändrad:
Mikael, jag menade aldrig att 16bit hade något att göra med DR, utan helt enkelt bara bättre färghantering.

Så det kan du släppa.

Jag menar bara att 16bits hade gett bättre färghantering än 12bit.

Men där säger du att jag har fel, så det har jag väl då.

Men, vi vet ju inte D3'ans omfång, eller?

christian_r skrev:
Mikael, jag menade aldrig att 16bit hade något att göra med DR, utan helt enkelt bara bättre färghantering.

Så det kan du släppa.

Jag menar bara att 16bits hade gett bättre färghantering än 12bit.

Men där säger du att jag har fel, så det har jag väl då.

Men, vi vet ju inte D3'ans omfång, eller?
Nej , Nikon har inte deklarerat sensorn som exv Kodak gör, men valet av 14 bitar A/D ger väl en hint om det tänkta dynamiska omfånget, möjligen 11-12 steg.

Nej 16bitar har inte bättre "färghantering" än 12bitar om inte sensorns DR medger detta.

Senast ändrad:
christian_r skrev:
Jag menar true 16bit.

förstår inte, jag tyckte du talade om en kommande d3x med ev fördel av 16 bitar.

citerar dig//
om man stoppar i 24 mp i d3 sensorn så tror iaf jag att DR kommer bli lidande.

16bit färgrendering hade varit på sin plats.

Om en ev kommande d3x hade haft bättre färg rendering med 16bit vs d3'ans 14 a/d ?

Och om d3'an hade haft bättre färgrendering med 16bit istället för 14 a/d som den har?

------------------------------

"Om man stoppar i 24 mp i d3 sensorn så tror iaf jag att DR kommer bli lidande.

16bit färgrendering hade varit på sin plats"

: Jag menade Utöver mitt påstående så skulle jag vilja ha 16bit.

christian_r skrev:
Om en ev kommande d3x hade haft bättre färg rendering med 16bit vs d3'ans 14 a/d ?

Och om d3'an hade haft bättre färgrendering med 16bit istället för 14 a/d som den har?

------------------------------

m man stoppar i 24 mp i d3 sensorn så tror iaf jag att DR kommer bli lidande.

16bit färgrendering hade varit på sin plats.

: jag menade Utöver mitt påstående så skulle jag vilja ha 16bit.

Då förstår du fortfarande inte när man ev har nytta av 16 bitar- eller hur.

Läs gärna mina tidigare svar och även Lars Kjellbergs

Vi tar ett exempel från tidigare text jag har givit dig: A sensor with a well depth of 35,000 electrons and with 15 electrons of read noise would yield a ratio of 35,000/15=2333. Unless there is a desire to resolve this noise with a 16 bit system into 65,536 gray shades, a 12 bit system with 4096 levels would be more than adequate for this sensor.

Varför skulle en kommande D3x ha nytta av 16 bitar som har lägre DR enligt dig än dagens D3 och där Nikon har valt en 14 bitars A/D???

Vad är det du inte förstår? Att Dynamiska omfånget står i relation till nyttan av en 12, 14 eller 16 bitars A/D ?????????

Senast ändrad:
christian_r skrev:
Förklara, hur och när har man nytta av 16bit.

Varför har MF sensor det?

Om sensorn har ett tillräckligt stort dynamiskt omfång exv 14steg så kan man ha nytta av en 16bitars A/D

Läs nu gärna de texter jag har givit dig tidigare.

macrobild skrev:
DET intressanta är att man "troligen" "kanske" inför pixel binning 2x2 i den nya d3x kameran, detta innebär att man kan välja en halverad upplösning på 12 miljoner pixlar och därmed få högre signalnivå i lågljus situationer där det krävs.

Mikael

Det låter som en intressant lösning: Högsta möjliga upplösning när ljuset finns och låg upplösning men med bättre brusegenskaper (bättre än D3?) när mörket dominerar scenen.

Finns det någon kamera som har pixel binning i dag?

christian_r skrev:
En helt annat sak, nu när jag "har dig på tråden".

Är de skillnad i omfånget mellan d300/d3 ?

Har ingen aning,jag har inte jämfört de två, logiskt sett så borde det vara det pga större enskild pixelyta,större filfactor, dubbla microlinser hos D3
, jag kan bara gissa - ett steg möjligen något mer.

Teodorian skrev:
Det låter som en intressant lösning: Högsta möjliga upplösning när ljuset finns och låg upplösning men med bättre brusegenskaper (bättre än D3?) när mörket dominerar scenen.

Finns det någon kamera som har pixel binning i dag?

jag vet inte om det finns någon kamera idag, men det har varit uppe ett antal gånger på Photokina , dvs när man har kommit upp i ett stort antal pixlar så det verkligen lönar sig , dvs med tanke på upplösningen, 6 Mpixel är inte skrutt i flertal situationer..

christian_r skrev:
En helt annat sak, nu när jag "har dig på tråden".

Är de skillnad i omfånget mellan d300/d3 ?

Som jag skrivit i min jämförelse mellan D3 och D300 ser jag med ögat bara en försumbar skillnad i högdagrarna till D3:ans fördel medan det är lättare att se att det finns mer att hämta i skuggorna i D3:ans filer. Jag uppskattar att skillnaden på ISO 200 är 0.1 EV-steg i högdagrarna och 0.5-1 EV-steg i skuggorna.

Jag har bara en fundering till pixel binning hur löser man i så fall rgb filtret utformning - nä jag tror inte det blir en realitet i en kommande d3x, även Canon 1dsmk3 var utsatt för samma tankegång angående pixel binning.Tanken är spännande.
Försök har gjorts med kompaktkameror med dåligt resultat.
den som lever får se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar