Mankan G
Aktiv medlem
18-200 är att jämföra med 28-300 på FX, och exempelvis Tamrons sådant ska vara riktigt bra. Det är en tusenlapp billigare än Nikon 18-200, och då ger det ändå kortare skärpedjup.
I de fall då det finns motsvarigheter så är objektiven oftast ungefär lika dyra. På Canonsidan är 17-55/2,8 IS att jämföra med 24-105/4 IS, till ungefär samma pris. Nikon 16-85 VR är att jämföra med 24-120 VR, också till ungefär samma pris, trots att 24-120 inte är ljussvagare. 12-24 är dyrare än 18-35, och så vidare... Det finns hur många exempel som helst.
Denna järmförelse haltar lite trots allt även om du i princip har rätt. 16-85 är ljusår bättre än 24-120. 24-120 är en riktigt dålig glugg för DSLR (helt kass på DX och dålig på FX) och då avser jag ändå den sista varianten som är avsevärt bättre än föregångaren utan VR. Så ett alternativ till 16-85 finns inte till FX. Dessutom var det någon som tidigare nämnde att det finns många riktigt bra och billigare gluggar till DX än till FX. Jag håller med om det är majoriteten av användarna vi avser. Dvs de som vill ha bekväma zoomar. De flesta av kitzommarna för DX är tillräckligt bra för de allra flesta och de är billiga. Dessutom är de tämligen unika och saknar mnotsvarigheter inom FX. De omvända gäller givetvis likväl. Till FX finns massor av bra/roliga gluggar som helt saknas till DX. Framför allt inom det fasta sortimentet och då speciellt ljusstarka sådana. Har du tid, intresse eller vad det nu kan vara så finns det givetvis en massa godbitar i Nikons sortiment som är bättre på FX än på DX. Men för den late som dessutom är snål/har mindre ekonomiska resurser anser jag att DX billigare.
Tyvärr måste jag säga så är det nästintill omöjligt att sätta samman ett kit av gluggar för DX vs FX som på ett rättvist sätt skall gå att jämföra. Just därför anser jag att vi måste väga in fler faktorer när vi jämför de olika sensorformaten. För mig så är DX bättre än så länge. Har mer nytta av den skenbara brännviddsförlängningen som DX ger än de egenskaper som FX har som fördel. Men det är nu och med just den fotografering som jag gör. I morgon så kanske jag har ändrat mig eller så köper jag en D700 som komplement till min D300 ......
Senast ändrad: