Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 sekvenstagning i RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Hur många nef i 12-bitar kan man ta innan bufferten är full?
Har hört 16 st någonstans men minns inte...

Hur snabbt tömmer man sedan bufferten mot ett Extreme IV kort?
Är det i 40MB/s ?
 
12 bilder är det på min. När bufferten är full tar det uppskattningsvis 1 sekund mellan varje bild medan bufferten töms över till ett Sandisk extreme IV. Skiljer inget om jag tar bara RAW eller om jag tar RAW +Jpg fine.
 
Vilka inställningar testar ni med? Jag får 25 bilder på full fräs med ett Exteme IV?

Per
 
Intressant.

Kul att jämföra, jag får på min D200(!) till 24 komprimerade raw i obruten sekvens med 5bps, 1/400, 3,5 med Kingston Elite Pro 133X 16GB (långsamt).
Samma resultat med ett Sandisk Extreme IV 4GB (40MB/s).
 
Intressant.

Kul att jämföra, jag får på min D200(!) till 24 komprimerade raw i obruten sekvens med 5bps, 1/400, 3,5 med Kingston Elite Pro 133X 16GB (långsamt).
Samma resultat med ett Sandisk Extreme IV 4GB (40MB/s).


Jo, men ta en kontinuerlig bildsekvens med båda korten och mät hur lång tid det tar innan bufferten är tömd...
 
Jo, men ta en kontinuerlig bildsekvens med båda korten och mät hur lång tid det tar innan bufferten är tömd...

Bra idé. Jag får 27 sekunder på båda korten om man räknar med att kortet börjar skyffla direkt när man börjar fota tills det att lampan slocknar.
Samma antal, 24 komprimerade raw i följd.

Alltså är kameran flaskhalsen (på D200), dess bufferminne hinner inte tömma bufferten mot kortet eftersom den skriver så febrilt till den ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.