Annons

D300 Färgade pixlar i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
"Heta" pixlar pga lång slutartid kanske?

Job Nr beror nog på att brusreduceringen för långa slutartider gick igång.
 
Alltså. ISO 3200, 30 sekunder och bländare 22.

Skulle vilja säga att ISO-valet förvånar mig vid en sådan typ av exponering. Resultatet och kvalitén motsvarar dina inställningar.

Vill du ha långa tider känns ISO 200 mer rätt och du får bättre kvalité. Nu är den ju jättebrusig helt i onödan.

// Maxe
 
Håller med om iso-valet. Dessutom tycker jag att bl 22 är väl liten, väl förbi optimal skärpa. Och skärpedjupet på bl 8 typ borde räcka.
 
Skämdes nästan att skicka ut frågan :)

Jag har noll koll på vad jag gör. Mega mycket att ratta på kameran. Skall se om jag hittar någon i Malmö som kan ha en utbildning.

Tackar för hjälpen trodde det var kameran som var fel på. Men så var det ju såklart inte .....
 
Gralq skrev:
"Heta" pixlar pga lång slutartid kanske?

Job Nr beror nog på att brusreduceringen för långa slutartider gick igång.

Job Nr ÄR brusreduseringen. Kameran gör en blidsexponering och använder den sedan för att räkna bort bruset i din riktiga bild. Denna räkning tar lite tid och längden på denna tid är helt beroende på vald slutartid. Vill minnas att arbetet tar lika lång tid som din slutartid var och lite till..... Stäng av NR för långtidsexponering om du vill slippa den. Dessutom tar den buffertminne så slå av den när den inte behövs.
 
Piggelin-Malmö skrev:
Skämdes nästan att skicka ut frågan :)

Jag har noll koll på vad jag gör. Mega mycket att ratta på kameran. Skall se om jag hittar någon i Malmö som kan ha en utbildning.

Tackar för hjälpen trodde det var kameran som var fel på. Men så var det ju såklart inte .....

Skäms inte. Man är här för att lära sig, var och en på sin nivå.

Slå av så mycket automatik som möjligt om du vill lära dig (dock kommer säkert bilderna bli rätt tokiga till att börja med, men vem skrapade inte knäna när den lärde sig cykla). Stäng av brusreducering! Stäng av Auto-iso om den är på. Gå över till Manuellt läge och kör med ett iso (100 eller 200 eller vad som nu är bas-iso på D300) och ändra på tid och bländare och se vad ljusmätaren säger och hur bild med histogram blir. När du förstår detta samband så börja skruva på iso också :)

Kalle
 
Makten skrev:
Läs manualen. Bländare 22 är helt förkastligt till det mesta man normalt fotograferar. Det är sällan det är någon vits att gå förbi f/11 ens.

På en DX-DSLR, ja. På en FX-dito, nej. Då kan det gå bra med f13 eller tom f16. Som exempel har 50/1.4 på en D3/D700 5 i betyg på f4-f11 och 4 på f16. Många andra objektiv har faktiskt kvar toppvärdet 5 även på f16. Inte så illa.

http://www.google.com/translate?u=h...D3_optiques.html&langpair=fr|en&hl=sv&ie=UTF8
 
Makten skrev:
Läs manualen. Bländare 22 är helt förkastligt till det mesta man normalt fotograferar. Det är sällan det är någon vits att gå förbi f/11 ens.

Kanske inte manualen är det som bäst bör läsas. Finns det inte nån grundkurs på FS? Annars kan jag rekommendera en sväng till biblioteket, om det nu står kavr i dessa dagar :)
 
Tackar för all hjälp....

Tyvärr så har jag svårt för att fatta bara genom att läsa. allt blir mycket enklare när man har en som berättar och visar. Skall se om jag hittar en utbildning i stället med förklaringar direkt på kameran osv.

Skall nog lösa sig till slut.
 
Piggelin-Malmö skrev:
Tackar för all hjälp....

Tyvärr så har jag svårt för att fatta bara genom att läsa. allt blir mycket enklare när man har en som berättar och visar. Skall se om jag hittar en utbildning i stället med förklaringar direkt på kameran osv.

Skall nog lösa sig till slut.

Nikon har ju diverse utbildningar:

http://www2.nikon.se/nordic/school/pages/?Locale=sv_SE

Annars har ju studieförbunden diverse kurser som kan fungera.

// Maxe
 
Teodorian skrev:
På en DX-DSLR, ja. På en FX-dito, nej. Då kan det gå bra med f13 eller tom f16. Som exempel har 50/1.4 på en D3/D700 5 i betyg på f4-f11 och 4 på f16. Många andra objektiv har faktiskt kvar toppvärdet 5 även på f16. Inte så illa.

http://www.google.com/translate?u=h...D3_optiques.html&langpair=fr|en&hl=sv&ie=UTF8
D300 är en DX-kamera vad jag vet;-) Känns dumt att börja blanda in olika format när trådskaparen verkar ganska bortkollrad redan.

----------------------------------------

Enklaste möjliga grund är lätt att gå igenom, så jag gör ett försök.

Hur en bild exponeras beror på fyra olika parametrar:

1): Hur ljust det är vid fototillfället. Detta kan du inte påverka på annat sätt än med blixt eller belysning, så det lämnar vi därhän.

2): Slutarid, vilket helt enkelt är den tid som kameran samlar in ljus på sensorn (eller filmen i det analoga fallet).

3): Bländarvärdet, vilket bestäms av en variabel öppning i objektivet. Detta är det krångligaste att begripa sig på tack vare att varje fördubbling eller halvering (ett sk. "steg") ger en förändring av bländarvärdet med faktorn roten ur två (vilket är ungefär 1,4).
Ju lägre tal, desto större är öppningen och därmed också ljusinsläppet. De "hela" bländarvärdena brukar vara dessa, med en fördubbling eller halvering av ljusinsläppet mellan varje siffra:

f/1,0 - f/1,4 - f/2,0 - f/2,8 - f/4 - f/5,6 - f/8 - f/ 11 - f/16 - f/22

Är det mörkt ute så kan man behöva använda stor bländaröpping. Som du ser så är f/22 hela fem stegs nedbländning från f/4, som är en vanlig största ljusstyrka för många zoomobjektiv. Det ger bara 1/(2^5) = 1/32 av ljuset vid f/4! Klart olämpligt på natten.
Beroende på hur stora pixlarna är så kan man bara blända ner till en viss öppning innan oskärpa inträder och försämrar bildkvaliteten. Detta beror på diffraktion. Hur det fungerar behöver man inte bry sig om, men på din kamera så börjar skärpan antagligen falla vid ungefär f/8 men kan vara klart duglig vid mindre öppningar också. Det är dock ofta helt onödigt att blända ner särskilt mycket.

4): Förstärkningen av signalen från sensorn, vilket brukar kallas "ISO-tal". Högre tal ger mer brus men tillåter också kortare slutartider eller mindre bländaröppningar.

De tre sista av dessa parametrar bildar en ekvation med en väldans massa lösningar. Höjer man en så får man sänka en annan. I regel vill man hålla sig vid så lågt ISO som möjligt, samt en slutartid som är tillräckligt kort för att man ska slippa skakningsoskärpa (om man inte använder stativ förstås). Bländaröppningen väljer man efter behov, men vill man ha bästa möjliga skärpa så brukar det erhållas mellan ca f/4 och f/8. Undantag finns förstås.
Större bländaröppning (lägre siffra alltså) ger också kortare skärpedjup. Det betyder att det blir mer oskärpa framför och bakom det plan i motivet som är i fokus.

Allt det här kanske låter som ett jäkla krångel, men om man bara lyckas lära sig hur parametrarna hänger ihop så blir det väldigt mycket lättare att välja vettiga inställningar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar