Teodorian skrev:
På en DX-DSLR, ja. På en FX-dito, nej. Då kan det gå bra med f13 eller tom f16. Som exempel har 50/1.4 på en D3/D700 5 i betyg på f4-f11 och 4 på f16. Många andra objektiv har faktiskt kvar toppvärdet 5 även på f16. Inte så illa.
http://www.google.com/translate?u=h...D3_optiques.html&langpair=fr|en&hl=sv&ie=UTF8
D300 är en DX-kamera vad jag vet;-) Känns dumt att börja blanda in olika format när trådskaparen verkar ganska bortkollrad redan.
----------------------------------------
Enklaste möjliga grund är lätt att gå igenom, så jag gör ett försök.
Hur en bild exponeras beror på fyra olika parametrar:
1): Hur ljust det är vid fototillfället. Detta kan du inte påverka på annat sätt än med blixt eller belysning, så det lämnar vi därhän.
2): Slutarid, vilket helt enkelt är den tid som kameran samlar in ljus på sensorn (eller filmen i det analoga fallet).
3): Bländarvärdet, vilket bestäms av en variabel öppning i objektivet. Detta är det krångligaste att begripa sig på tack vare att varje fördubbling eller halvering (ett sk. "steg") ger en förändring av bländarvärdet med faktorn
roten ur två (vilket är ungefär 1,4).
Ju lägre tal, desto större är öppningen och därmed också ljusinsläppet. De "hela" bländarvärdena brukar vara dessa, med en fördubbling eller halvering av ljusinsläppet mellan varje siffra:
f/1,0 - f/1,4 - f/2,0 - f/2,8 - f/4 - f/5,6 - f/8 - f/ 11 - f/16 - f/22
Är det mörkt ute så kan man behöva använda stor bländaröpping. Som du ser så är f/22 hela fem stegs nedbländning från f/4, som är en vanlig största ljusstyrka för många zoomobjektiv. Det ger bara 1/(2^5) = 1/32 av ljuset vid f/4! Klart olämpligt på natten.
Beroende på hur stora pixlarna är så kan man bara blända ner till en viss öppning innan oskärpa inträder och försämrar bildkvaliteten. Detta beror på
diffraktion. Hur det fungerar behöver man inte bry sig om, men på din kamera så börjar skärpan antagligen falla vid ungefär f/8 men kan vara klart duglig vid mindre öppningar också. Det är dock ofta helt onödigt att blända ner särskilt mycket.
4): Förstärkningen av signalen från sensorn, vilket brukar kallas "ISO-tal". Högre tal ger mer brus men tillåter också kortare slutartider eller mindre bländaröppningar.
De tre sista av dessa parametrar bildar en ekvation med en väldans massa lösningar. Höjer man en så får man sänka en annan. I regel vill man hålla sig vid så lågt ISO som möjligt, samt en slutartid som är tillräckligt kort för att man ska slippa skakningsoskärpa (om man inte använder stativ förstås). Bländaröppningen väljer man efter behov, men vill man ha bästa möjliga skärpa så brukar det erhållas mellan ca f/4 och f/8. Undantag finns förstås.
Större bländaröppning (lägre siffra alltså) ger också kortare skärpedjup. Det betyder att det blir mer oskärpa framför och bakom det plan i motivet som är i fokus.
Allt det här kanske låter som ett jäkla krångel, men om man bara lyckas lära sig hur parametrarna hänger ihop så blir det väldigt mycket lättare att välja vettiga inställningar.