ANNONS
Annons

D3 sensor mot Digital MF sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar hur t.ex. Hasselblad CWD kan har större DR än tex D3 ? Sensorn är ju nästan lika stor, förutom att HB sensorn är kvadratisk.
Detsamma gäller Phaseone P20 mot D3.

Någon som kan förklara?

Har hört att det är stor skillnad i färghantering, varför? Någon som vet?

Har bakstyckena större DR än D3?
Jag skulle tro att P20 som är rätt glest bestyckat med pixlar har ungefär lika högt DR som D3. Dvs mycket bra.

Men sensor storleken är ju ca lika stor som på d3'an, och p20 har mer pixlar. Får inte det till att stämma att p20 skulle ha Mer DR då.

eon skrev:
Har bakstyckena större DR än D3?
Jag skulle tro att P20 som är rätt glest bestyckat med pixlar har ungefär lika högt DR som D3. Dvs mycket bra.
p-60 e väl "bara" 36x36 de andra e väl 48x36?

Men fråga gällde p20 eller HB cwd, inte Phaseone's eller HB's andra bakstycke.

Rockwell's jämförelse gällde H3D 39, och inte ovannämnda, och som sagt, D3'ans bild är interpolerad.

Ingen som kan belysa saken?

ok, men oavsett så har h3d 22 36.7 x 49.0 i sensor mått, så den kan inte jämföras direkt mot d3'an.

Senast ändrad:
det jag försöker få grepp om är Hur stor skillnad det egentligen är i DR och färghantering?

det verkar vara svårt att komma till botten av detta :)

christian_r skrev:
det jag försöker få grepp om är Hur stor skillnad det egentligen är i DR och färghantering?

det verkar vara svårt att komma till botten av detta :)

Hur förväntar du dig att svaret skall uttryckas: i ord, siffror, grafisk illustration, bild(er) eller på annat sätt?

Ja fram tills nu så har ju Inget visats, så om det är siffror, grafisk illustration, bild, spelar ingen större roll.

tycker du är det är en dum frågeställning?

christian_r skrev:
Ja fram tills nu så har ju Inget visats, så om det är siffror, grafisk illustration, bild, spelar ingen större roll.

tycker du är det är en dum frågeställning?

Inte alls men hur skall skillnaden på ett hållbart sätt åskådliggöras så att det inte, som så ofta (!) här i fotosidans forum, bara blir i form av subjektiva tyckanden och iakttagelser?

Det är en bra fråga. Det är ju uppenbarligen ett problem att mäta DR på ett bra sätt.

Men alá dpreview.com , de verkar ha ett någorlunda bra sätt att mäta på.

Men färghanteringen vet jag faktiskt inte hur man mäter.

D3 med 36x24mm och 12MP att jämföras med P20 med 37x37mm och 16MP. Rätt lika förutsättningar tycker jag.

Phase One specar både P20+ och P45+ till 12 stegs DR.
Vet inte vad Nikon's D3 har, men det borde vara något liknande.
Det märkliga är att P45+ har lika högt DR trots att den med sin högre pixeltäthet har mycket mindre fotosensorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar