Annons

D3 och D700, e dom kompisar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, kan man inte ens formatera ett kort rätt behöver man nog en egen hörna utan påhopp och mallgrodor som bara tror att dom kan. Det finns väl ingen här som på fullt allvar tycker att yrkeschaufförerna är ett föredöme i trafiken, för att ta ett exempel.
Mvh
JB

Utbildning och kunskap vad är det för oviktigt strunt?....

....Heter det inte att man ska kunna ta vilket jobb som helst om man är arbetslös t.ex?

Jag tycker det är rätt ofta man får rätta till eller klaga på varor och tjänster som utförts av så kallade proffesionella.

Jag gjorde en ovetenskaplig rundvandring bland Uppsala cykel-handlare och kom fram till att de flesta antagligen var kunnigare i att sälja cycklar (annars hadde de ju gått i konkurrs) an hadde kunskap om cycklar och framför allt cykel-delar.

Och själv har jag ju under några år producerat livsmedel utan någon som helst utbildning i yrket. Helt otroligt egentligen att man faktiskt kan plocka in vilken kille som helst från gatan och sätta honom att pilla med mat som säljs i hela landet.
Nu är jag ju en sån som anses vara petig med hur mat ska vara, så om jag tappar nåt på golvet så låter jag det ligga, men det finns ju dom som bara skyfflar upp det och skickar maten till packning. Ungefär som man kunde se i ICA-butikreportaget. Stressat kött brukar jag också plocka bort för det ser ju så kladdigt ut.

Ingen som funderat på hur det kunde hmna en massa glas i kycklingen?

Senast ändrad:
Tja, kan man inte ens formatera ett kort rätt behöver man nog en egen hörna utan påhopp och mallgrodor som bara tror att dom kan. Det finns väl ingen här som på fullt allvar tycker att yrkeschaufförerna är ett föredöme i trafiken, för att ta ett exempel.
Mvh
JB

vafan ska ni hoppa på mej nu också, fast tyvärr håller jag med, finns en hel del klantiga yrkeschaufförer, (på senare tid har dock personbilförarna utmärkt sig, är väl sommarvärmen kan tänka)

annars tycker jag christer definierade det hela bra, att proffsfotograf betyder att livnära sig på foto, naturligtvis skapar det andra frågeställningar än när man plåtar för att man tycker om det, det behöver ju inte betyda bättre kunskap, bara annorlunda

om konsten att förstöra ett nöje (jag har inte försörjt mig på foto, däremot illustration, och det blev rätt trist, fast det är väl en annan femma)

Är det nån som lagt nån tanke på den andra frågan?

Jag har själv swappat mina privata minneskort fram och tillbaka mellan min D700 och jobbets två D3'or utan att någonsin märka något sånt här. Om jag bara går på vad jag minns så finns mappstrukturerna (som vi har ställt på olika mappnamn på de olika husen) kvar efter en formattering i kameran (vilken som helst av dem), men alla filer är borta. Minns jag fel?

Nej, du minns inte helt rätt, vid en formatering i kameran så rensas även mappstruikturen bort och den enda mapp som ligger kvar är DCIM. Kameran skapar sedan en mapp baserat på kamerans interna räkneverk.

Jag kan tänka mig ett scenario här. Kör man OSX och slänger filerna i papperskorgen och sedan, innan man tömmer papperskorgen tar ut minneskortet. Då ligger filerna kvar på minneskortet. Men vid en formatering? Näää..

Jupp, kollade precis. Mapparna försvinner naturligtvis, Det är filnamnen som sedan skiljer sig. Så kan det bli det när man aldrig tänker på det man gör, utan bara gör det... :)

Nåja. Låt proffs/amatördiskussionen fortsätta efter detta korta avbrott.

Jag har kanske inte uttryckt mig tillräckligt klart när det gäller formateringsproblemet.
Tidigare har jag alltid kört två identiska hus och således aldrig stött på problemet.
Hade gjort tre jobb den här veckan och skulle ut på ett till i lördags kväll.
Som rutin rensar jag alltid korten innan ett jobb. i det här fallet krävdes det många kort så en del hade väl legat off ett tag.
Satte mig i lugn och ro, plockade upp D700:an. La upp 8 kort till vänster och började formatera kort efter kort genom att hålla ner "papperskorg" och "mode" samtidigt. La som vanligt formaterade kort till höger. Det här har jag gjort tusentals gånger sedan digitala starten 2000.
Lika för...nat fanns det bilder kvar från ett tidigare jobb som gått med D3:an. Jag vet givetvis att det finns två sätt att formatera kortet i kameran, via knapparna och via menyn. Menar ni verkligen att kortet formateras olika via dessa två sätt???

Janne B!!! Jag har utvecklat mitt förslag för dom som inte förstod riktigt, jag har bett om ursäkt för hur jag uttryckte mig. Lika förbaskat skall du fortsätta att hacka????

Gomer, kan det inte vara så att du inte varit tillräckligt snabb att trycka ner mode-knappen när FOR blinkat?
Det är ju inte mer än ett par sekunder man har på sig, och kommer något annat emellan kan det nog lätt bli fel.

När är man kunnig inom konst?

En keyboardist som inte kan något om kretskort, är han sämre keyboardist än den keyboardist som kan allt om den svagströmselektriska delen av synten?
Hur mäter man konstkunnande?

% keepers kanske.
Kanske fotonteknik.

Tja, jag vet då inte.

By the way, När får vi på fotosidan en hörna för yrkesfotografer. Ungefär som på fredmiranda som har sin Prodigitalcorner. Där vi som på heltid jobbar med bild kan språkas vid och där dom som vill lära sig något kan läsa, vara tysta och lära? Kanske inte funkar i Sverige, jämlikhetens förlorade land. ;-))

Bara jag som tycker idén är toppen..? Det vore löjligt att påstå att vi amatörer vet mer om den egentliga fotografin än vad yrkesfotograferna gör? På prylsidan vet nog amatörerna mer men just om jobbet ute på fältet så tvivlar jag inte på skillnaden!

..för jag antar att syftet med ett "prodigitalcorner" skulle vara att diskutera foto och inte prylar huh?

I sådana fall är jag på! Jag sitter gärna och håller tyst om jag får ta del av en diskussion yrkesfotografer emellan. Är det bara jag som ser att alla är vinnare? Tror båda parter skulle få ut något av det faktiskt. Jag tror knappast folk här står och bedömer sina skräddares arbete? Sådant är ju bara politiskt korrekt när det gäller att trycka ner ungdomar på McDonalds.

!OBS! Detta inlägg är INTE ironi !OBS!

Bara jag som tycker idén är toppen..? Det vore löjligt att påstå att vi amatörer vet mer om den egentliga fotografin än vad yrkesfotograferna gör? På prylsidan vet nog amatörerna mer men just om jobbet ute på fältet så tvivlar jag inte på skillnaden!

..för jag antar att syftet med ett "prodigitalcorner" skulle vara att diskutera foto och inte prylar huh?

I sådana fall är jag på! Jag sitter gärna och håller tyst om jag får ta del av en diskussion yrkesfotografer emellan. Är det bara jag som ser att alla är vinnare? Tror båda parter skulle få ut något av det faktiskt. Jag tror knappast folk här står och bedömer sina skräddares arbete? Sådant är ju bara politiskt korrekt när det gäller att trycka ner ungdomar på McDonalds.

!OBS! Detta inlägg är INTE ironi !OBS!
Håller helt med dig Callii
Om dom vill dela med sig här på fotosidan så är det bara att ta emot. Vore väl konstigt om dom som försörjer sig på foto inte var duktigare och kunnigare än en glad men duktig amatör.
//Leif

Re originalfrågan:
Det är inte så att kameran enbart formatterar "sin" mapp på kortet? Olika Nikonmodeller sparar ju bilder i mappar med olika namn, och då kan det ju ha blivit kvar en D3-mapp även när du formatterade i D700:an... Bara en gissning.

Mats
Jag kom fram till samma slutsats. satt och fixade lite härom kvällen. Formaterade olika kort o.s.v.
Stoppade i ett kort med en D3-mapp i 700:an. Tryckte på bildvisning, "mappen innehåller inga bilder" blev svaret men det fanns bara möjlighet att exponera 63 bilder (4 gigs kort)
Kamerorna läser alltså inte varandras mappar.
Det som förmodligen hänt är att jag tryckt på bildvisning när jag formaterade korten, fått beskedet tomt och därför låtit bli att formatera.
Om man däremot formaterar kortet i D700 försvinner även D3-mappen så klart.
Då var det utrett.
När drar vi igång Pro corner då ;-)))))

Står båda kamerorna på "visa alla mappar" då?

På min D200 kan jag välja om den ska visa alla mappar eller t.ex. bara den kameran la bilder på senast!

Men jag har ingen annan kamera att jämföra med, så jag vet inte.

Står båda kamerorna på "visa alla mappar" då?

På min D200 kan jag välja om den ska visa alla mappar eller t.ex. bara den kameran la bilder på senast!

Men jag har ingen annan kamera att jämföra med, så jag vet inte.

Tack för tippset, skall kolla det.

Ove!
Friskt vågat hälften vunnet! ;-)))

La upp 8 kort till vänster och började formatera kort efter kort genom att hålla ner "papperskorg" och "mode" samtidigt. La som vanligt formaterade kort till höger. Det här har jag gjort tusentals gånger sedan digitala starten 2000.

Det där är inte en formatering. När du tar bort bild för bild så säger du bara till FAT att glömma bort att det ligger en bild på den ytan. Gör om - gör rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar