Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3 och D700, e dom kompisar?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Papperskorg" är alltså en knapp på kameran, och med "kort" menar han minneskort, inte bilder. Tror du missförstod lite där :).

Kör med en D3:a sedan den kom, bytte ut min andrakamera och har en D700 sedan ett par veckor.

Jag står i valet och kvalet att köpa en D700 alternativt en D3. Skillnaden är inte så stoR. De skillnader jag vet till D3:ans fördel är att sökaren visar 100%, den tar nio bilder i sekunden (D700 tar 8 bilder i sekunden), Slutaren håller för 300 000 exponeringar mot 150 000 på D700, samt att D3:an faktiskt väger mindre om man har batterigrepp på D700. Min frågor är, eftersom du har erfarenhet av båda modellerna, Finns det fler fördelar med D3 som jag inte har tagit upp här? Finns det fördelar hos D700 gentemot D3? Jag bryr mig inte om priset här, utan är bara intresserad av kamerornas prestanda och kvalitet.
mvh
Lars Nyhlén

Du har ju glömt den viktigaste skillnaden till 700:ans fördel......den inbyggda blixten! Jag skulle känna mig grymt handikappad utan detta förträffliga hjälpmedel att ex lätta upp motljusbilder o dyl. Om du inte tvunget måste stå ute i regn och plåta ex en fotbollsmatch så gör det inget att den därigenom blir lite mindre "vädertät".
Mvh
JB

Med risk för att komma i håg lite fel, är nyvaken efter två tuffa fotodagar med amatörmodeller.

Lars, var har du fått uppgifterna angående kamerorna?
Så vitt jag vet gör D700 5 fps med standardbatteri, D3 9 fps (fullformat).
Enligt Scandinavian sitter det samma slutare i båda kamerorna, 250 000 exp.
Till din fråga.
hade jag haft den erfarenhet jag har av modellerna i dag vid köptillfället hade det blivit två D3:eek:r.
Viktskillnaden mellan kamerorna (D700 utan batterigrepp) är försummbar vid praktiskt fotograferande.
Den inbyggda blixten är mest i vägen för den poppar upp när man minst önskar det.
Har alltid blixt i fickan när jag jobbar så den klarar jag mig utmärkt utan.
Det blir ingen bra balans i kameran med 24-70 eller 70-200
Ratten för att bläddra bilder är för liten och odistinkt.
Jag upplever autofokusen som ruggigt långsam på D700 med normalbatteri om du jämför med D3.
Sammantaget är min uppfattning att båda kamerorna presterar likvärdiga bildfiler men D3:an är ett yrkesredskap vilket jag inte riktigt kan säga om D700.
Det blir nog så att min D700 blir utbytt mot en D4 när den nu kommer.

Varför ska det alltid bli tjafs om någon nämner en kategori för yrkesfotografer?
Det är väl fritt att tycka till? Det blev samma liv när Mikael Risedal nämnde samma sak.
Den stora fördelen med en sådan grupp är kanske att man skulle slippa märkes tjafset eftersom vi yrkesfotografer ser våran kamera som ett yrkesredskap och inte slåss för att det står canon/Nikon på kameran.
Däremot tror jag inte att det skulle komma fram mycket tips och hjälp i en sådan grupp pga den hårda konkkurrensen mellam fotografer.

Det lade jag märke till när jag skulle börja med 360 fotografering när jag kontaktade yrkesfotografer som sysslade med sådant med frågor om tex vilket program som verkligen fungerar att sticha bilder med. Om jag fick ett svar överhuvudtaget så var det nej pga konkkurrensen så jag försökte läsa till mig vilket program som är bäst på det och köpte 3st innan jag fick tag på det som verkligen fungerar.
Så jag tror att en sådan grupp inte skulle ge något extra men tycker att trådskaparen har rätt att ställa frågan utan att det ska bli massa sura miner.

Ja, de kanske ser sina kameror som arbetsredskap, men många visar ingen respekt för dem. Det är alltid tidspressat och bråttom. Jag har sett objektiv som varit så skitiga på frontlinsen att man undrar hur de får bra bilder. En amatör har bättre hand om sina prylar oftast.. inte alla kanske. De yrkesfolk som betalar sina egna kamerahus och objektiv är väl snäppet bättre. De andra har sina serviceavtal att luta sig emot. Och ibland när jag ser bilder i tidningar gjorda av "proffs" skakar jag bara på huvudet. Som tur är så är de jag träffat väldigt duktiga och trevliga, men som sagt att jobba som fotograf behöver inte automatiskt betyda att de är bättre än oss vanliga. Proffsen behöver möjligen något färre bilder på sig att klippa sin bild. Jag vet en kille på en tidning här i stan som kör med en Canon 40D precis som jag och han är mer än nöjd med kvaliteten. Å andra sidan kan säkert väldigt dyra hus motiveras till andra jobb. Jag tycker ni kan öppna en corner för Yrkesfolk, så kan vi jämföra oss och lära oss av er.

Tur man har ett legitimationsyrke ;-) Huvvaligen vilket tjafs i denna tråden..."redan som barn var jag en liten gosse". Som vanligt i dylika diskussioner ligger kvinnorna lågt....verkar vara nåt i Y-kromosomen som ger mindervärdighetskomplex ;-)

Ha'de / matti

Oj, det var många ord men få visor i denna tråd.
Jag föreslår att vi löser detta på sedvanlig svensk manér dvs vi slutar använda orden proffs- resp amatörfotografer (då de kan ge felaktig anspelning på fotografens fotokunskaper) till förmån för;
-Yrkesfotografer
-Hobbyfotografer

Lätt som en plätt

//Björn
(En glad hobbyfotograf)

Jag kallar mig fritidsfotograf...men jag har dessvärre för lite fritid...men det är en annan historia ;-)

Med risk för att komma i håg lite fel, är nyvaken efter två tuffa fotodagar med amatörmodeller.

Lars, var har du fått uppgifterna angående kamerorna?
Så vitt jag vet gör D700 5 fps med standardbatteri, D3 9 fps (fullformat).
Enligt Scandinavian sitter det samma slutare i båda kamerorna, 250 000 exp...

Jag syftade på D700 med batterigrepp för att få 8 fps. Däremot stämmer det att D3:ans slutare som är gjord av Titan, håller för 300 000 exp. mot 150 000 i D700:ans slutare som är tillverkad av ett annat billigare material (se artikel här på fotosidan.se).
Jag tackar för dina synpunkter, jag har fått många bra svar på mina frågor. Det känns som att det lutar mot D3 trots allt.
mvh
Lars Nyhlén

Ävenn om amatören kanske kan licka mycket som proffset i tekniska termer så är det nog ytterst få amatörer som har samma erfarenhet från att fotografera. Just pga det är yrkesfotografens jobb.

Får kännslan av att många här på fotosidan sitter mer på forumet än dom är ute och leker med kameran.

Jag tycker fotosidan ska testa en proffisionell del på forumet, där vi amatörer förhoppningsvis kan läsa och lära oss :)

/Erik

Word är ett bra program, då allt felstavat blir understruket med rött. F7 sätter sedan igång stavningsprogrammet och det stannar på de felstavade orden. Man korrigerar sin stavning sedan med ett dubbelklick på det rätt stavade alternativet ("rätt stavade" ska vara två ord).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar