Rickenbacker
Aktiv medlem
"Papperskorg" är alltså en knapp på kameran, och med "kort" menar han minneskort, inte bilder. Tror du missförstod lite där .
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"Papperskorg" är alltså en knapp på kameran, och med "kort" menar han minneskort, inte bilder. Tror du missförstod lite där .
Kör med en D3:a sedan den kom, bytte ut min andrakamera och har en D700 sedan ett par veckor.
Jag står i valet och kvalet att köpa en D700 alternativt en D3. Skillnaden är inte så stoR. De skillnader jag vet till D3:ans fördel är att sökaren visar 100%, den tar nio bilder i sekunden (D700 tar 8 bilder i sekunden), Slutaren håller för 300 000 exponeringar mot 150 000 på D700, samt att D3:an faktiskt väger mindre om man har batterigrepp på D700. Min frågor är, eftersom du har erfarenhet av båda modellerna, Finns det fler fördelar med D3 som jag inte har tagit upp här? Finns det fördelar hos D700 gentemot D3? Jag bryr mig inte om priset här, utan är bara intresserad av kamerornas prestanda och kvalitet.
mvh
Lars Nyhlén
Varför ska det alltid bli tjafs om någon nämner en kategori för yrkesfotografer?
Det är väl fritt att tycka till? Det blev samma liv när Mikael Risedal nämnde samma sak.
Den stora fördelen med en sådan grupp är kanske att man skulle slippa märkes tjafset eftersom vi yrkesfotografer ser våran kamera som ett yrkesredskap och inte slåss för att det står canon/Nikon på kameran.
Däremot tror jag inte att det skulle komma fram mycket tips och hjälp i en sådan grupp pga den hårda konkkurrensen mellam fotografer.
Det lade jag märke till när jag skulle börja med 360 fotografering när jag kontaktade yrkesfotografer som sysslade med sådant med frågor om tex vilket program som verkligen fungerar att sticha bilder med. Om jag fick ett svar överhuvudtaget så var det nej pga konkkurrensen så jag försökte läsa till mig vilket program som är bäst på det och köpte 3st innan jag fick tag på det som verkligen fungerar.
Så jag tror att en sådan grupp inte skulle ge något extra men tycker att trådskaparen har rätt att ställa frågan utan att det ska bli massa sura miner.
Jag kallar mig fritidsfotograf...men jag har dessvärre för lite fritid...men det är en annan historia ;-)
Med risk för att komma i håg lite fel, är nyvaken efter två tuffa fotodagar med amatörmodeller.
Lars, var har du fått uppgifterna angående kamerorna?
Så vitt jag vet gör D700 5 fps med standardbatteri, D3 9 fps (fullformat).
Enligt Scandinavian sitter det samma slutare i båda kamerorna, 250 000 exp...
Jag syftade på D700 med batterigrepp för att få 8 fps. Däremot stämmer det att D3:ans slutare som är gjord av Titan, håller för 300 000 exp. mot 150 000 i D700:ans slutare som är tillverkad av ett annat billigare material (se artikel här på fotosidan.se).
Jag tackar för dina synpunkter, jag har fått många bra svar på mina frågor. Det känns som att det lutar mot D3 trots allt.
mvh
Lars Nyhlén
Däremot stämmer det att D3:ans slutare som är gjord av Titan, håller för 300 000 exp....